Het design van de vierde generatie van de Seat Ibiza werd door onze landgenoot Luc Donckerwolke getekend. Een sportieve lijn stond daarbij voorop. Want de kleine Spaanse moet vooral jonge autoliefhebbers verleiden en een dynamische lijn kan daarbij helpen. Onder de motorkap is er keuze uit drie benzinemotoren en twee turbodiesels van 1.4 en 1.9 liter. Van dat laatste blok zijn twee versies beschikbaar, 90 of 105 pk. Die laatste reden we ter kennismaking.
...

Het design van de vierde generatie van de Seat Ibiza werd door onze landgenoot Luc Donckerwolke getekend. Een sportieve lijn stond daarbij voorop. Want de kleine Spaanse moet vooral jonge autoliefhebbers verleiden en een dynamische lijn kan daarbij helpen. Onder de motorkap is er keuze uit drie benzinemotoren en twee turbodiesels van 1.4 en 1.9 liter. Van dat laatste blok zijn twee versies beschikbaar, 90 of 105 pk. Die laatste reden we ter kennismaking. Opvallend is wel dat alle motoren met een manuele vijfbak verbonden zijn, waar men bij sportievelingen eerder zes versnellingen verwacht. Op één uitzondering na : de 1.6-liter benzinemotor kreeg een DSG-zevenversnellingsbak. Bij de ontwikkeling van de auto werd gekozen voor een stijvere structuur die tegelijk gewichtsbesparend is. Er werd ook serieus werk gemaakt van de veiligheid. De Ibiza haalde niet alleen het maximum van 5 Euro NCAP-sterren voor de inzittenden, standaard worden ook de hoofd-thoraxairbags ingebouwd. Ook een ABS zit er altijd op, maar het elektronische stabiliteitsprogramma ESP, het antislipsysteem en een controlesysteem dat waarschuwt bij te lage bandenspanning is dan weer een optie. Jammer. De SportCoupé, iets korter en iets lager dan de berline, is 10 cm langer dan zijn voorganger, bestaat in drie uitvoeringen, waarvan wij de Sportversie meekregen. Standaard staat die op een sportonderstel met straffere veren, wat een stuk minder comfortabel is dan de Comfortversie. Dankzij de grotere breedte (op alle versies 3 cm meer) zorgt dat voor een uitstekende wegligging terwijl een direct, goed communicerend stuurwiel een extra troef betekent. Ons viel vooral de uitstekende zijdelingse steun van de stoelen op, maar over het dynamische aspect van de SportCoupé waren we dan weer verdeeld. De eerste twee versnellingen zijn kort, waardoor de auto vanuit stilstand goed wegkomt. De andere versnellingen zijn dan weer redelijk lang en dat betekent dat de nerveuze rijder driftig moet schakelen om de pit erin te houden. Aan de andere kant komen die lange versnellingen dan weer het verbruik ten goede. Zelf kwamen we, zonder te slenteren, op 6 liter/100 km uit. Interessant is ook de mogelijkheid om een draagbaar navigatiesysteem vast te klikken op het dashboard - geschikt voor de TomTom One V3, maar in de toekomst wordt dat aanbod verder uitgebreid. De Seat Ibiza staat aantrekkelijk geprijsd, maar zowel voor de airco als voor de radio-cd-speler moet extra worden betaald.Door Pierre Darge