De Peugeot 308 SW werd meer dan acht centimeter langer dan zijn voorganger en bijna zes centimeter breder, maar de inzittenden zullen daar niets van merken. Integendeel, er gaat een kleine twee centimeter af van de interieurlengte. Het klinkt paradoxaal. Bij een gelijke wielbasis, groeiden enkel de overhangen voor en achter, terwijl de toename in de breedte opgaat in dikkere portieren. Die bieden daardoor een grotere bescherming bij een zijdelingse aanrijding. Het voornaamste effect van de vergroting zijn de breder...

De Peugeot 308 SW werd meer dan acht centimeter langer dan zijn voorganger en bijna zes centimeter breder, maar de inzittenden zullen daar niets van merken. Integendeel, er gaat een kleine twee centimeter af van de interieurlengte. Het klinkt paradoxaal. Bij een gelijke wielbasis, groeiden enkel de overhangen voor en achter, terwijl de toename in de breedte opgaat in dikkere portieren. Die bieden daardoor een grotere bescherming bij een zijdelingse aanrijding. Het voornaamste effect van de vergroting zijn de bredere sporen die voor een (nog) betere wegligging zorgen. Opvallend is ook dat het panoramische dak, dat standaard op alle SW's wordt gemonteerd, nu al 1,68 m2 groot is, een toename van liefst 0,35 m2 en dat laat zich wel merken. Het ruimtegevoel in de auto is groter dan ooit, maar daar hangt ook een nadeel aan vast. Zo'n glazen dak dat uit drie lagen bestaat, zorgt niet alleen voor een meergewicht van dertig kilo, dat zit ook nog on top. Het gewicht van de wagen is al niet mis. Met 1575 kg kan men de nieuweling bezwaarlijk een pluimgewicht noemen. Om al die redenen gingen we met de 2.0 liter HDI op stap, een potige turbodiesel, gekoppeld aan een manuele zesbak. En zie, al van bij de start waren we aangenaam verrast. De combinatie trekt goed op, en de hernemingen zijn prima, zelfs bij lage toerentallen. De stationwagon is niet alleen vinnig en aangenaam om te rijden, na enig oefenen slaagden we er ook in om zuinig vooruit te komen. Voor de sport deden we enkele tientallen kilometers op secundaire wegen en kwamen daar tot interessante resultaten, met uitschieters van 4,9 liter/100 km. De Duitse merken maken van hun compacte breaks vaak stijloefeningen en verwaarlozen de functionaliteit en het laadvolume. Bij de 308 SW is het net andersom. Hij bezit niet alleen vijf volwassen, individuele stoelen, die achteraan over een lengte van negen centimeter kunnen verschuiven. Ze kunnen ook worden uitgetild (niet eenvoudig, 18 kg het stuk), of op de derde rij gezet, waar plaats is voor nog eens twee exemplaren. Door de stoelen weg te nemen krijgt men een vlakke vloer met een laadvolume van 1734 liter en een laadlengte (met de voorste passagiersstoel dichtgeklapt) van méér dan drie meter. Voor- en achterin vindt de koper ook verscheidene opbergvakken en een apart openende achterruit. Van functionaliteit gesproken. De Peugeot 308 SW is met andere woorden beter dan men op papier zou vermoeden, en nog zuinig ook. Het zicht rondom is verre van optimaal, maar de dynamiek en het arsenaal veiligheidselementen (tot negen airbags) is dat dan weer wel. Door Pierre Darge