Nogal wat jongeren swipen naar links en rechts op Tinder en chatten met mensen die niet altijd zijn wie ze beweren te zijn. Het is belangrijk dat tieners erop attent gemaakt worden dat je je digitale leven zelf in handen moet houden, voor je met je hoofd tegen de muur loopt.
...

Nogal wat jongeren swipen naar links en rechts op Tinder en chatten met mensen die niet altijd zijn wie ze beweren te zijn. Het is belangrijk dat tieners erop attent gemaakt worden dat je je digitale leven zelf in handen moet houden, voor je met je hoofd tegen de muur loopt. Heb jij er een idee van hoeveel informatie je van jezelf blootgeeft via je computer of je smartphone ? En weet je waarom dat weleens een probleem kan vormen ? Ik ook niet, tot een professor me toonde wat hij allemaal over mijn medestudenten en mezelf kon vinden op het internet. Sindsdien besef ik niet alleen hoe belangrijk het is dat ik elke like, swipe en tag goed overweeg, maar ook : hoe belangrijk het is dat jonge mensen daarover opgevoed worden. Begrijp me niet verkeerd : wij jongeren zijn heel zelfstandig op digitaal gebied en wij banen ons probleemloos een weg door het wereldwijde web. Wat we wél moeten beseffen, is hoe de informatie die we vrolijk in het rond strooien, op een dag levens kan verwoesten als die in verkeerde handen terechtkomt. Applicaties als Snapchat worden door tieners vaak gebruikt om te experimenteren op seksueel gebied. Ze sturen al eens een pikante foto naar hun lief, bijvoorbeeld. Maar als de relatie wat later op de klippen loopt, heeft die persoon wel foto's die je liever niet openbaar zou zien. Die risico's spoken niet door je hoofd als je op de verzendknop drukt. Het is pas als er op school dergelijke foto's rondgaan van iemand die je kent, dat je begint na te denken over jezelf: shit, heb ik ook niet ooit eens... Choqueren is een manier die helpt om te sensibiliseren, denk ik. We moeten de jeugd niet preutser maken, maar bewuster. De les informatica gaat vandaag over Word en Excel - handige vaardigheden, maar niets wat een student zich met behulp van YouTube niet zelf kan aanleren. Het besef van wat er over jou op het net rondzwerft, is niet iets wat je kunt leren uit een filmpje. Scholen moeten dus hun verantwoordelijkheid opnemen en tieners informeren voor ze met de negatieve kanten van hun online bestaan worden geconfronteerd. Hou het niet bij een droge theorieles, maar laat hen zien waar het fout kan gaan. Sociale media zijn fantastisch en ze hebben ons leven een pak makkelijker en leuker gemaakt. Maar jonge mensen, de grootverbruikers van die sociale media, moeten beseffen dat er een reden is waarom privacy een recht is. Als wij onze privacy niet zelf in handen gaan nemen, krijgt George Orwell misschien toch gelijk en belanden we in een Big Brother-maatschappij. Laat sceptici geen kans om te klagen over 'de jeugd van tegenwoordig', die haar privacy in de vuilnisbak gooit voor die paar extra likes op Facebook. Maak voor je iets post altijd de afweging : zou ik willen dat mijn oma deze foto te zien krijgt ? Tekst : Sander Vandenhende, 18 jaar, Taal en Letterkunde