De indrukwekkendste en meest doordachte bijdrage kwam andermaal van Mitsubishi, dat om de twee jaar een toekomstauto voorstelt. De HSR-VI voert ons schaamteloos het tijdperk van de volledige automatische besturing in, waarbij de chauffeur passagier wordt een evolutie die we tien jaar geleden al als onomkoombaar omschreven. Om de pil te vergulden en de mens achter het stuur een illusie van beslissingsmacht te laten, hebben de Japanse technici een dubbel systeem voorzien. In de driver operated mode, hoofdzakelijk bedoeld voor stads- en landelijk verkeer, kan de cha...

De indrukwekkendste en meest doordachte bijdrage kwam andermaal van Mitsubishi, dat om de twee jaar een toekomstauto voorstelt. De HSR-VI voert ons schaamteloos het tijdperk van de volledige automatische besturing in, waarbij de chauffeur passagier wordt een evolutie die we tien jaar geleden al als onomkoombaar omschreven. Om de pil te vergulden en de mens achter het stuur een illusie van beslissingsmacht te laten, hebben de Japanse technici een dubbel systeem voorzien. In de driver operated mode, hoofdzakelijk bedoeld voor stads- en landelijk verkeer, kan de chauffeur nog zelf sturen en beslissingen nemen en wordt de cabine naar omhoog gekanteld voor een beter uitzicht. Een gesofisticeerd informatiesysteem van camera's en sensors houdt 'm via beelden en signalen op de hoogte van zijn onmiddellijke omgeving en van dreigend gevaar. In noodgevallen neemt de techniek de chauffeur het heft brutaal en automatisch uit handen en dicteert de elektronica de werking van remmen en wielbewegingen. Rijdt men de HSR-VI over de snelwegen van de toekomst, uitgerust met detectoren in het wegdek, dan treedt de automated driving mode in werking. Omdat de chauffeur nu passagier is geworden en geen behoefte meer heeft aan een panoramische uitkijk, zakt de cabine omlaag voor een betere aërodynamica. De twee handgrepen, die het ouderwetse stuurwiel vervangen en waarmee ook de accelerator en de rem worden bediend, verdwijnen in het dashboard. Doordat de experimentele Mitsubishi geen pedalen bezit, wordt de interieurruimte optimaal benut en kan de chauffeur op rust er naar believen werken, lezen of informatie opvragen. De elektronica houdt de wagen in het spoor, zorgt voor een veilige afstand met het voorliggend en achteropkomend verkeer, en creëert op die manier konvooien, die bij een lage verkeersdrukte zeer snel en veilig over de snelwegen zoeven. Eens alle wagens met eenzelfde systeem zijn uitgerust, zullen ongevallen op de snelwegen tot het verleden behoren, waardoor de werkloosheid onder hospitaalpersoneel, garagisten en autoverkopers onrustwekkend zal toenemen. De Mitsubishi HSR-VI bezit duizend-en-één snufjes, zoals bijvoorbeeld deuren waarvan het bovenste gedeelte omhoogklapt, terwijl de onderkant neerklapt en dan als trede wordt gebruikt. Uiteraard rijst de cabine bij stilstand omhoog om in- en uitstappen te vergemakkelijken. Een ingenieus systeem dirigeert de luchtstroom met een minimum aan turbulenties tussen de buitenwand en de cabine, zodat een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.25 werd bereikt. Vierwielaandrijving, vierwielsturing, automatische controle van de overhelling, tractiecontrole en automatische ophanging vervolledigen de uitrusting. De HSR-VI wordt aangedreven door een 2,4-liter viercilinder benzinemotor met directe injectie en gekoppeld aan een traploze automatische transmissie. Zo'n motor is het neusje van de zalm en combineert zuinigheid met fraaie prestaties. Mitsubishi monteert als eerste constructeur zo'n krachtbron in de Carisma, die volgende maand bij ons in de showroom staat. PIERRE DARGE Bij de F300 Life-Jet van Mercedes primeren de sensaties van de motorrijder.