A - DESIGNERS
...

A - DESIGNERSDe vijf ontwerpersnamen die tellen. Vijf sterke zomercollecties die de trend resoluut zetten, niet schetsen. Zonder voorkeur en dus alfabetisch gerangschikt:Comme des Garçons: romantisch maar niet belegen. Rei Kawakubo kiest voor zomer '99 voor ruches aan de binnenkant van jassen, hemden en gilets. Wat op papier een wat frivole vondst lijkt, ziet er in het winkelrek adembenemend en vernieuwend uit. FOTO 1, 2, 3, 4 (TORDOIR)Gucci: sexy maar niet goedkoop. Hawaï, Las Vegas, hippiebloemen: alle ingrediënten om een erg foute collectie mee te maken, maar dat is buiten Tom Ford gerekend. Fluobloemen met legerkaki, afgewassen katoen met blinkende stenen: het kan, en bij Gucci ziet het er geweldig uit. FOTO 5, 6, 7, 8 (TORDOIR)Prada: sport-chic maar niet voor het oefenveld. Vormen uit de jaren '30 tot '50 worden aan de tijd aangepast, in techno-stoffen of hoogwaardige luxematerialen. Bij Prada houdt men niet van opzichtigheid, en toch valt het op dat over elk detail is nagedacht. FOTO 9, 10, 11, 12 (TORDOIR)Jil Sander: basic maar niet banaal. Eén keer kijken en het lijkt een doordeweekse collectie. Een tweede blik leert dat Jil Sander allesbehalve gewone kleren brengt, wel gewoonweg moderne outfits. Noem het minimaal of onderkoeld, het is vooral mooi. FOTO 13, 14, 15, 16 (TORDOIR)Raf Simons: persoonlijk maar geen egotripperij. De kleren van Raf Simons hebben zo'n eigen coupe en look, dat ze op niets anders lijken, zonder buitenissig en vergezocht over te komen. Daar zit de hand van een echte ontwerper achter: Simons' beeld van 'doornige' jeugd wordt vooral ondersteund door goed uitgekiende kleren. FOTO 17, 18, 19, 20 (TORDOIR)B - HET ZOMERPAKOf: los en goedzittend, zoals bij Armani. FOTO 21 (TORDOIR) Of: strak en scherp geknipt, zoals bij Versace. FOTO 22 (TORDOIR) Of: met vierkante, kortere proporties, bij Prada. FOTO 23 (TORDOIR).C - KLEURENWit: want hoewel grijs - nog steeds - de boventoon voert, is kraaknet wit de kleur voor deze zomer. Wereldschokkend is dat bericht niet, want wit is - in de taal van winkeljuffen - "een tint die altijd fris is, zeker bij mooi weer". En toch, de meeste mannen durven het niet aan om helemaal wit te gaan: hoe neutraal ook, het valt op. De internationale designers eisen nu echter wel witte jongens. FOTO 24: Calvin Klein (TORDOIR) - FOTO 25: Richard Edwards (TORDOIR) Kleur: terzelfder tijd prediken de ontwerpers een terugkeer van kleur. Wat op zichzelf ook geen opzienbarend nieuws is, want - nog steeds volgens de winkelassistentes - "verjongt een kleurtje en doet het het gezicht stralen". En toch: hoe mooi felle kleuren ook staan in onze Belgische etalages, ze passeren zelden de kassa. De créateurs geloven er echter wel in, meer dan tevoren, vooral voor pakken. FOTO 26: Prada (TORDOIR) FOTO 27: Dirk Bikkembergs (TORDOIR)D - DE NIEUWE LENGTEHet beste bewijs dat mannenmode geëmancipeerd is. Normaliter berichten we immers alleen bij vrouwencollecties over op- en neergaande zomen. In de mannenmode maakt de broek nu een radicale ingreep mee: de klassieke pantalon wordt verdrongen door de driekwartbroek, omdat die jonger en spannender oogt. En gecombineerd met een eenvoudige schoen of een sneaker is dat ook zo. FOTO 28: Emporio Armani (TORDOIR) FOTO 29: Dirk Schönberger (TORDOIR)E - TRENDSWillekeurig opgesomd:Splash & Splatter: verfborstelvegen en -spatten zijn in. Een kloddertje roze hier, een Pollock-geut daar. Abstract, niet figuratief, en met de grove hand aangebracht. FOTO 30: Dolce & Gabbana (TORDOIR) FOTO 31: Paul Smith (TORDOIR) FOTO 32 : John Rocha (TORDOIR)De cult van de bag: zeg nooit (hand)tas maar altijd bag (op z'n Engels uitgesproken, uiteraard). Rugzakken en attachékoffers mogen terug de kast in. Een bag met een brede riem, over de schouder of dwars over de borst gedragen, is hét modeaccessoire met nut. De vormen zijn of geïnspireerd op militaire proviandtassen, of op dj-bags. Bij Prada wordt het een kledingstuk op zich, helemaal gemodelleerd op het lichaam. FOTO 33: Dries Van Noten (TORDOIR) FOTO 34: Prada (TORDOIR)Weg met het gewone T-shirt: niet echt, maar andere materialen en vormen maken het wel anders en dus attractiever. Dé hit voor zomer '99 is netstof, ofte mesh, kleine gaatjes, luchtig en sporty. Mouwloze T's, omgezoomd of afgeknipt, doen het ook goed. FOTO 35: Raf Simons (TORDOIR)Gekreukt: kant-en-klaar voorgekreukte kledingstukken zijn er al langer, zie Margiela of Yamamoto. Kreuken en plooien moeten het poëtische, het 'geleefde' van een stuk aantonen, en de drager een gevoel van décontracté geven. Nu kreuken zo alomtegenwoordig zijn op de internationale catwalks, willen we zeker de boot niet missen. Integendeel: moge het een trend zijn die nog tientallen jaren duurt, want we kunnen nog steeds niet overweg met een strijkijzer. FOTO 36: Gucci (TORDOIR)Revanche van de blouson: met al die binnengeslopen sportinvloeden en de vermenging van urban wear met high fashion, zit de mannenblazer in de gevarenzone. Steeds meer ontwerpers, en hun klanten, houden tegenwoordig meer van een blouson: simpel en praktisch, zonder snufjes. Maar de ene blouson is de andere niet: kies voor modernisten als Helmut Lang, Richard Edwards of Jil Sander. FOTO 37: Richard Edwards (TORDOIR)F - EXPERIMENTENMannenmode is al bij al een beperkt medium, in vergelijking met couture of prêt-à-porter voor vrouwen. Dus applaudisseren wij voor ieder die binnen 'het keurslijf' durft te experimenteren. Dat het een dun koord is om op te dansen, is zacht uitgedrukt: het is erop of eronder. Een moeilijk geval is de Japanner Masaki Matsushima, die de ondertussen gekende experimenteerzucht van veel van zijn landgenoten (Comme, Miyake) in de mannenmode wil introduceren. Iedereen is het erover eens dat zijn kleren vreemd ogen, wat niet eens een verwijt is: er wordt gewikkeld, opengeknipt en gebeeldhouwd met uitstulpsels en buizen in stof. Het gaat niet om theatrale styling maar om puur ontwerp. Mooi vinden we het niet, wel intrigerend. Matsushima is wel de huidige lieveling van vooruitstrevende modebladen en -stilisten - die soms juist zitten, maar soms ook ernaast. Matsushima gelooft in wat hij doet, dat is duidelijk, en dat verkiezen we boven designers die zich sympathiek proberen te maken met 'koddige' ideeën als levende octopussen op het hoofd ( Westwood), opgeplakte snorren ( Gaultier) of douchende modellen ( D Squared). FOTO 38, 39, 40 : Masaki Matsushima (TORDOIR)G - GEZICHTHét model van het seizoen komt uit Canada, houdt van skaten en heeft een naam die hij vermoedelijk uit Star Wars-adoratie zelf heeft verzonnen. Ben Wa (zeg dus gewoon: Benoit) is ieders favoriet omdat hij op ieders buurjongen lijkt, een beetje doorsnee en toch met perfecte maten. Maar als wij aan onze buurjongens terugdenken, dan zag niemand eruit als dit model. En niemand van mijn kennissen heeft ooit zo'n buur gehad. Vreemd. FOTO 41: Jil Sander (TORDOIR)Peter De Potter / Foto's Etienne Tordoir