ZOMERSHOOT MET ZWEMBAD

© Caro Deraedemaeker

Een kijkje achter de schermen van de zomercampagne van het Belgische modemerk, dat dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert. Een broeierig project in een overwegend Belgische en vrouwelijke omgeving.

Rustig… ja, zĆ³. Zorg dat je hem vanuit de juiste hoek laat vallen, want eens hij nat is kunnen we het beeld niet meer opnieuw creĆ«ren.” Fotografe Marie Wynants kijkt geconcentreerd door de zoeker van haar camera. Een model zakt tot halverwege haar heupen in het zwembad en laat een grote, kleurrijke zijden sjaal achter zich op het water neervloeien. Klik. Shot.

Het is eind oktober, maar toch nog steeds aangenaam warm in MatarraƱa, een dorpje op een halfuur rijden van Barcelona. Het Belgische modelabel Xandres is hier neergestreken om beelden voor zijn zomercatalogus te shooten. “Het is onze vijftigste verjaardag; we wilden er iets bijzonders van maken”, zegt marketingmanager Tine Naessens. “Marie Wynants is een fotografe die al lang op onze wishlist stond. Zij zag meteen de connectie tussen grafische lijnen en natuurprints in onze SS18-collectie. Vandaar dat we voor deze locatie gekozen hebben.” Die locatie, dat is Solo House II, een indrukwekkend bouwwerk ontworpen door het Brusselse architectenbureau Office Kersten Geers David Van Severen. De ringvormige open structuur van het huis, gelegen op een plateau in de heuvels, is bedoeld om zoveel mogelijk van het omringende landschap tot haar recht te laten komen.

ZOMERSHOOT MET ZWEMBAD
Ā© Caro Deraedemaeker

De zon schijnt, de bluetooth luidsprekers spuwen Destiny’s Child en de geur van paella wuift af en toe de neus binnen – de lunch voor straks. De ogenschijnlijke vakantiesfeer is bedrieglijk: hier wordt keihard doorgewerkt. Op twee dagen tijd moeten er 24 silhouetten geshoot worden: twaalf van Xandres, en twaalf van Xandres Xline, de grotematencollectie van het merk. De lente-zomercollectie van Xandres is behoorlijk uitgebreid en bestaat uit verschillende thema’s – sportief voor de lente, exotisch voor de zomer – die op verschillende momenten in de rekken terechtkomen. Het is belangrijk dat elk thema en levermoment weergegeven wordt in de campagne, zodat die een goed algemeen beeld geeft van wat de Xandres-klant vanaf de lente in de winkels mag verwachten. Daarom wordt er op voorhand grondig overlegd over hoe elke look samengesteld zal worden.

ZOMERSHOOT MET ZWEMBAD
Ā© Caro Deraedemaeker

Dat wil echter niet zeggen dat zo’n shoot op het moment zelf gewoon bandwerk wordt. Op het lichaam van een model kan de gekozen kleding altijd nog anders uitdraaien, en afhankelijk van de omgeving kunnen silhouetten nog aangepast worden. Voor een zomershoot in de openlucht moeten beelden bovendien vastgelegd worden terwijl het licht en droog is buiten – elke minuut met blauwe hemel wordt ten volle benut.

De crew voor deze shoot is bijna volledig vrouwelijk, en dat is geen toeval volgens Xandres. (Sterke) vrouwen in de verf zetten zit in het DNA van het bedrijf dat geleid wordt door Isabelle Santens en ook intern voor 96% uit vrouwen bestaat. Voor Xandres Xline werkte het merk net samen met Sabine Peeters, auteur van het boek Lief voor mijn lijf. Ook haar collectie wordt hier voor de lens gehaald. Iets voor zes uur zijn de twaalf silhouetten voor Xline ingeblikt.

Wanneer model Isabel de volgende ochtend vroeg uit de make-upstoel komt, tikt de regen luid op de grote raampartijen van Solo House II. Het voelt gek om in dit weer zomerlooks en zonnebrillen uit de kledingrekken te halen, maar daar zie je op beeld niets meer van, zegt Wynants. Een shoot in een zonnig land durft dus ook al eens letterlijk in het water te vallen, al was het mooie weer niet de enige drijfveer voor de locatie. “Dat Solo House II BelgiĆ« architecturaal op de kaart zet speelt ook mee”, aldus Naessens. “Xandres wil in de toekomst nog meer inzetten op haar Belgische heritage. We hebben al ‘Belgium’ in ons logo. Door te werken met een Belgisch team in een Belgisch architectuurproject krijgt ook de meest recente zomercatalogus een vaderlands tintje.”

ZOMERSHOOT MET ZWEMBAD
Ā© Caro Deraedemaeker

Campagne in cijfers

– 2 dagen vergde de shoot in de MatarraƱa, om uiteindelijk 24 beelden over te houden.

– De crew bestond uit 10 mensen.

– Er zijn 39 kledingstukken geshoot.

ZOMERSHOOT MET ZWEMBAD
Ā© Caro Deraedemaeker
ZOMERSHOOT MET ZWEMBAD
Ā© Caro Deraedemaeker
ZOMERSHOOT MET ZWEMBAD
Ā© Caro Deraedemaeker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content