'EEN WIT HEMD DOET ME DENKEN AAN VERSE LAKENS IN EEN STERRENHOTEL'

Wie : An Van den Cruyce
...

Wie : An Van den Cruyce Functie : managing director van het Belgische reclamebureau Air. Aantal witte hemden in haar kleerkast : een vijftal. An Van den Cruyce : Niet echt, ik draag te graag andere kleren om me tot één look te beperken, maar ik draag een wit hemd wel vaak omdat ik het zo'n veelzijdig kledingstuk vind. De ene keer draag ik het heel strak en sober op een smalle broek, dan weer sportief op een jeans, of net heel vrouwelijk in combinatie met rode lipstick. Een wit katoenen hemd aantrekken voelt een beetje aan als tussen vers gewassen en gesteven lakens kruipen van een bed in een vijfsterrenhotel. Ik voel me heel fris in een wit hemd en ik hou van de stof die een beetje kraakt rond mijn lijf. Op een warme zomerdag is dat een luxe waar ik ongelooflijk blij van word. De volgende dag is dat gevoel al minder, zoals een beslapen bed ook anders aanvoelt. Eigenlijk kun je een wit hemd maar één dag dragen. Ik haal het zowel uit mijn kast op een mindere dag, als ik wat power nodig heb, maar draag het ook op een vrije dag als ik thuis lekker nonchalant in mijn onderbroek wil rondlopen. Een vijftal, allemaal zeer verschillend. Meestal koop ik mijn witte hemden bij Belgische ontwerpers zoals Bruno Pieters en Ann Demeulemeester, zij maken zeer mooie stukken. Het hemd dat ik op de foto draag is van Yamamoto en valt achteraan wat langer. Ik heb een job met veel verantwoordelijkheid, maar ik heb geen wit hemd nodig om gezag uit te stralen. Een bankdirecteur zal dat misschien wel doen, maar in de creatieve sector waarin ik werk zal ik eerder een wit hemd dragen omdat het er apart of origineel uitziet, niet omdat het macht uitstraalt. Ik kan me bij manier van spreken een hemd met een gat in permitteren, als dat de mode zou zijn. Charlotte Gainsbourg, omdat zij er tegelijk nonchalant en supervrouwelijk in oogt. Ze draagt het witte hemd met veel persoonlijkheid, zonder een modetrend te willen volgen.Wie : Christina Zeller Functie : Artistiek directeur bij het Belgische lederwarenmerk Delvaux. Aantal witte hemden in haar kleerkast : meer dan 25. Christina Zeller : Begin jaren negentig. Ik werkte voor het label van Karl Lagerfeld, die toen al elke dag in een wit hemd met hoge kraag kwam werken. Lagerfeld had een grote invloed op mij, deels omdat hij me mijn eerste echte grote job gaf, maar ook omdat ik zijn ontwerptalent bewonderde. Hij heeft mij met de hemdenmicrobe besmet. Sindsdien draag ik bijna elke dag een wit hemd, telkens in een andere uitvoering. Ik hou vooral van de androgyne look, niet te meisjesachtig. En ik vind het heerlijk om 's morgens geen tijd te verliezen voor de kleerkast. Ik weet altijd wat ik ga aandoen : een wit hemd gecombineerd met een legging of jeans. Een oversized stuk dat het midden houdt tussen een korte jurk en een lang hemd, in katoen, met een buttondownkraag waarvan de punten met knoopjes worden vastgemaakt. Het kan zowel van Acne zijn als van Céline, en hoe minder strijkwerk het vereist hoe beter. Het liefst heb ik de manchetten wat langer, tot net over mijn nagels, zodat het lijkt alsof ik eindeloos lange armen heb. Ik zal nooit een klassiek hemd uitkiezen, altijd eentje met een twist. Het witte hemd is een mix van alles wat belangrijk is in mode : het is elegant, tijdloos, gesofisticeerd en tegelijk kan het heel sexy zijn. De witte kraag doet ook je gezicht mooier uitkomen. Absoluut, ik draag voor een cocktailfeestje weleens een zwarte kanten jurk van Valentino of een avondkleed. Maar als ik me echt comfortabel wil voelen, dan draag ik een wit hemd. Voor een feestje zal ik dat combineren met een zwart smokingjasje, op een vrije dag met een sweater. Elke vrouw kent wel dat gevoel dat je op een receptie staat en niet helemaal op je gemak bent. Je jurk zit te strak, de kleur is te opvallend, en daardoor ben je ook mentaal niet helemaal jezelf. In een wit hemd voel ik me altijd sterk. Shoppen voor een nieuw hemd is dan ook een verslaving. Julia Roberts in Pretty Woman.Wie : Sophie Helsmoortel Functie : zaakvoerder van de Belgische multimerkenboetiek Cachemire Coton Soie. Aantal witte hemden in haar kleerkast : meer dan 25. Sophie Helsmoortel : Mijn ideale exemplaar is een wit mannenhemd, gemaakt op damesproporties, zodat de mouwen, schouders en kraag op hun plaats zitten. In de zomer zal ik het hemd wat losser en nonchalanter dragen, voor een feestje zal ik eerder een zijden exemplaar aantrekken, in combinatie met een smoking. De mogelijkheden zijn eindeloos : met gesloten kraag kom je heel gekleed over, met een diep decolleté net heel sensueel. Met welke accessoires maakt u uw look af ? Dat hangt van de gelegenheid af. De ene keer combineer ik een wit hemd met een mooi vintage horloge, dan weer met wat zwaardere make-up, of een gesofisticeerd kapsel. Ruim 25 jaar geleden waren er drie kledingstukken die voor vrouwen heel moeilijk te vinden waren : originele kasjmieren truien, grijze flanellen broek en witte hemden. Die items wou ik graag in mijn Brusselse boetiek Cachemire Coton Soie kunnen aanbieden, dus besloot ik de hemden zelf te maken. Samen met een fabrikant van herenhemden ging ik aan de slag. Hollywoodactrice en prinses Grace Kelly was mijn muze, vandaar de naam van de lijn. Ik breng twee collecties uit per jaar, telkens met andere variaties op het klassieke hemd : met kleine of grote kraag, mouwen die je kunt oprollen voor een militaire look, met ruches of manchetknoopjes, in een gewassen look of in zijde. Wat wil een vrouw uitstralen als ze een wit hemd draagt ? Dat ze to the point is, zich niet wenst te camoufleren, en goed in haar vel zit. Ja, in mijn job krijg ik zoveel collecties te zien, zoveel stijlen en prikkels, dat ik 's morgens het liefst een kasjmieren trui uit de kast haal of een wit hemd. Een wit hemd helpt me om gefocust te blijven op mijn werk.Door Elke Lahousse & Foto's Diego Franssens