Van Esser en Elini juwelen aan de pols

De Hasseltse juwelier Denis Van Esser lanceerde in 2002 een exclusief horloge met zijn naam. Zijn A One van staal en / of goud, startprijs zo'n 4500 euro, is ontworpen in samenwerking met de Italiaan Franco Giolla, die eerder voor Bulgari, Rolex en Girard-Perregaux werkte. Van Esser haalt de mechaniek echter in Zwitserland. Jaarlijks gaan er slechts 110 à 120 uurwerken van over de toonbank in Hasselt, Knokke en Maaseik. Van een heel andere orde, maar eveneens van Zwitserse makelij, zijn de mechanische en kwartsuurwerken in staal van Elini. Het Antwerpse juweliershuis waagde de sprong naar de horlogerie in 2003 en wordt wereldwijd verdeeld. Prijzen vanaf 300 euro, tot 20.000 euro voor het duurste juweelhorloge.
...

De Hasseltse juwelier Denis Van Esser lanceerde in 2002 een exclusief horloge met zijn naam. Zijn A One van staal en / of goud, startprijs zo'n 4500 euro, is ontworpen in samenwerking met de Italiaan Franco Giolla, die eerder voor Bulgari, Rolex en Girard-Perregaux werkte. Van Esser haalt de mechaniek echter in Zwitserland. Jaarlijks gaan er slechts 110 à 120 uurwerken van over de toonbank in Hasselt, Knokke en Maaseik. Van een heel andere orde, maar eveneens van Zwitserse makelij, zijn de mechanische en kwartsuurwerken in staal van Elini. Het Antwerpse juweliershuis waagde de sprong naar de horlogerie in 2003 en wordt wereldwijd verdeeld. Prijzen vanaf 300 euro, tot 20.000 euro voor het duurste juweelhorloge. Info Van Esser : 011 22 32 50, www.vanesser.net, en Elini: 03 231 86 40, www.elini.com. De roots van het ondertussen tachtig jaar geworden Rodania liggen in het Zwitserse Grenchen. Onder leiding van Manfred Aebi, die destijds het Belgische filiaal leidde, kwam het merk al in de jaren vijftig echter in handen van Montebi. Dat in de Brusselse rand gevestigde bedrijf exporteert ondertussen naar dertig landen en produceert naast Rodania ook de uurwerken van Olivier Strelli en Kipling. Het hoofdmerk mikt met zowel elegante damesuurwerken als sportieve herenhorloges op een brede doelgroep, al brachten nieuwe investeerders in 2007 een nieuwe internationale groeistrategie. Zo werd in 2008 de Swiss Chic-collectie gelanceerd, uurwerken die de Swiss Made-stempel dragen en dus kwaliteit benadrukken. Met prijzen tussen 300 en 1500 euro is deze collectie duurder dan de gemiddelde Rodania, die rond de 150 euro schommelt. Het omzetcijfer lag de voorbije jaren rond 21 miljoen euro. Info : 02 456 81 53, www.rodania.be. Zwitserse mechaniek van ETA, Valjoux en Unitas, een Milanees atelier voor de assemblage, en handgemaakte lederen polsbanden van een Oostends familiebedrijf : ook Raidillon getuigt van een grensoverschrijdende aanpak. Oprichter Bernard Julémont (zie Inzicht p. 20) brengt sinds 2001 reeksen van telkens 55 stuks tegen een prijs van 800 tot 2500 euro. De naam verwijst naar de befaamde bocht van Spa-Francorchamps en de voornaamste inspiratiebron van het merk. Zo herkent u in de goed leesbare wijzerplaten de meters van het dashboard van een racewagen, is Raidillon partner van de 24 uren van Francorchamps, en is vijfvoudig wedstrijdwinnaar Eric van de Poele merkambassadeur. Net als bij internationale races bestaat er trouwens geen nummer 13 van de uurwerken. In het buitenland vertaalt het exclusieve karakter zich in enkele verkooppunten in Frankrijk, Monaco, Japan en Spanje, in eigen land verhuisde de boetiek in Brussel onlangs van de Louizalaan naar de Koninginnegalerij. In 2009 werden zo'n 200 stuks verkocht. Info : 02 387 48 70, www.raidillon.be. Jong, speels en modieus : dat is in een notendop Ice-watch. Het in 2007 opgerichte merk van de Waalse ondernemer Jean-Pierre Lutgen blaast een frisse wind door het horlogelandschap. De plastic kwarts-horloges worden getekend in België en bij de assemblage in China voorzien van een Japans binnenwerk. Een ruim kleurenpalet, drie nieuwe collecties per jaar en een toegankelijke prijs van 60 tot 200 euro onderstrepen daarbij de positionering van het merk als modeaccessoire. Ondertussen is Ice-Watch te verkrijgen in 59 landen, én via zijn eigen webshop. Beroemdheden als Paris Hilton en David Guetta deden alvast wonderen voor de naamsbekendheid en omzet : dit jaar zouden de ruim 2000 verkooppunten wereldwijd de kaap van één miljoen verkochte uurwerken ronden. Het personeel en de vipbezoekers van het Belgische paviljoen in Sjanghai krijgen er alvast een mee. Info : 02 387 31 09, www.ice-watch.be. De Zwitserse Antwerpenaar Ronald Steffen (46) studeerde grafiek en fotografie aan de Antwerpse academie, waarna hij een en ander in 2006 combineerde met zijn passie voor productontwikkeling en ambachtelijke horlogerie. De uurwerken van Steffen worden vervaardigd in ultrasterk staal, met transparante kastbodem, en zijn uitgevoerd met een automatisch mechanisch binnenwerk van het Zwitserse ETA. Het ontwerp van de collectie, die een instapprijs van 1750 euro heeft, vindt plaats in Antwerpen, de assemblage in Oostende. De gelimiteerde oplagen van de mannen-uurwerken, telkens beperkt tot 1500 exemplaren, vonden zo vlot hun weg naar vrouwen dat Steffen vorig jaar met Joséphine zijn eerste dameshorloge op de markt bracht. Voor mannen zijn er ondertussen grootheden als Galileo, Leonardo (da Vinci) en Julius (Caesar). Info : 03 651 25 54, www.steffen.be. Door Laura Van Roey en Wim Denolf