Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De faam van prestigieuze automerken beperkt zich niet tot wagens. Hun naam staat ook voor klasse in de wereld van luxe-accessoires.

PIERRE DARGE

Prestigieuze auto’s zijn per definitie voorbehouden aan een selekt gezelschap. Wie daar niet toe behoort en toch iets van de glans van Ferrari, Bugatti, Porsche of Rolls-Royce wil, kan zijn toevlucht nemen tot de accessoires die onder dezelfde merknamen worden gecommercializeerd en die eenzelfde kwaliteitsniveau nastreven.

De naam Bugatti leent zich als geen ander om ook buiten de autowereld te worden gebruikt al werpt de huidige financiƫle krisis in het bedrijf wel een schaduw over het geheel. De Bugatti-familie vormde een uitzonderlijk en excentriek gezelschap. Carlo, de vader van de konstrukteur, was rond de eeuwwisseling een gevierd genie dat zich vooral uitleefde in het ontwerpen van meubels. Rembrandt en Ettore erfden de artistieke gaven van hun vader. Rembrandt werd een uitzonderlijk begaafd beeldhouwer met een voorliefde voor dierenbeelden en kwam geregeld in de Antwerpse zoo inspiratie zoeken, terwijl Ettore zich op de gesofistikeerde mekaniek wierp.

Na wat omwegen bij andere autokonstrukteurs zette Ettore in 1910 in het Franse Molsheim een eigen bedrijf op. Zijn produkten werden al gauw geassocieerd met opvallende prestaties en verfijnde elegantie. Het absolute hoogtepunt van zijn kunnen stak Ettore in het “type 41”, waarvan hij de eerste schetsen in 1926 op papier zette. Met zijn chassis van 6,40 meter lengte, een motor van 12,8 liter en een topsnelheid van 200 km/uur verwierf de wagen al snel de naam Royale. Ettore ging er immers vanuit dat zijn wagen alleen voor koningen, keizers en prinsen kon bestemd zijn. Van de 25 geplande eksemplaren werden er uiteindelijk slechts zes gebouwd en toen Ettore in 1947 stierf, gleed het bedrijf al bergafwaarts.

In 1963 hield het op te bestaan, maar op 15 september 1991, precies 110 jaar na de geboorte van de geniale Italiaan, reed de EB 110, de snelste Granturismo ter wereld over de Parijse Champs ElysƩes.

De man achter die renaissance was Romano Artioli die, dag op dag ƩƩn jaar na de introduktie van de sportwagen, ook de eerste EB Ettore Bugatti Collection voorstelde. In het hoofdkwartier in Ora waar een klein museum is gevestigd, worden meesterwerken van de familie Bugatti bewaard, naast 40.000 originele tekeningen en dokumenten. Het designcentrum laat er zich vrij inspireren door vormen en lijnen die in de wagens terug te vinden waren en zoekt dan de beste vaklui om ze te produceren. De Umbrella collection bestaat uit vijf paraplu-modellen in jacquard, zowel voor heren als voor dames. Bij de Balancing Elephant kwam de inspiratie van een beeld van Rembrandt dat eerst als paraplu-handvat werd gebruikt en later een plaatsje kreeg op de radiator van de Royale CoupƩ de Ville. De zijden dassen en sjaals worden door Mantero geproduceerd, een bedrijf dat bijna een eeuw ervaring heeft in het vak. In de pennen (vanaf 16.000 fr.) vind je de ronde vormen van de wagens terug. Ze bestaan in twee sets : ƩƩn in zilver, ƩƩn in 18 karaats goud (ongeveer 80.000 fr.).

Het bedrijf brengt ook een zilverkollektie op de markt. Ze werd gecreƫerd door Calegaro en bevat zowel bestek als een flesopener, een truffelsnijder, een notekraker, een kreeftetang en een speciaal ontworpen champagne-emmer. De Bugatti-champagne wordt door het Maison de Castellane in Epernay geleverd, een huis dat dit jaar zijn eeuwfeest viert en zowat tien kilometer kelders beheert. Noch de champagne, noch de zilverkollektie worden in Belgiƫ verdeeld.

Bij ons vindt men wel een Bugatti-parfum in een flakon waarvan de vorm duidelijk verwijst naar de radiator van het “type 13”. De horloges refereren aan de Bugatti-traditie om racers bij een overwinning zo’n kleinood cadeau te doen. Ze worden door Zwitserse vaklui ontworpen en aangeboden in 18 karaats goud (220.000 fr.), in staal met goud en in staal (53.000 fr.).

Bij Ferrari liggen de associaties met gebruiksvoorwerpen minder voor de hand. Toch werd een indrukwekkende verzameling samengesteld die nauw aanleunt bij de racerij en het rijden. Van de meest beroemde Ferrari’s worden door BBR gelimiteerde en genummerde schaalmodellen op 1/43ste geproduceerd, terwijl Modelli Burago een reeks op 1/18de uitbrengt. Helemaal opwindend zijn de gebruiksvoorwerpen die uit onderdelen van Ć©chte wagens werden afgeleid : een in leer gepakte zuigerbus uit de formule 1 (3862 fr.) die als pennedoos kan gebruikt worden, een dekoratieve versnellingspook uit de 456 GT (2691 fr.) of een leren presse-papier (4398 fr.) waarop een zuiger rust. De bagagelijn bestaat uit tassen en koffers uit Connolly-leer, die perfekt passen in de diverse wagentypes (een set van drie stuks aangepast aan de 355, kost 63.666 fr.). Verder in de boetiek vindt men schoenen, een piknik-set en sjaals waarop de originele schetsen van de Barchetta 166 uit 1949 werden afgedrukt. De leren jassen van Ferrari zijn ontworpen door Cerruti 1881 (33.621 fr.) ; betaalbaarder zijn portefeuilles en agenda’s, zijden jacquard dassen (1966 fr.) met het steigerende paardje of een bescheiden sleutelhanger. Echte toppers zijn de polshorloges, waarvan de produktie door Cartier evenwel ten einde loopt. Reken op 33.740 Ć  65.070 frank voor de laatste eksemplaren.

Porsche Design bekleedt een heel eigen plaats in de wereld van accessoires. Het bedrijf van Ferdinand Alexander Porsche, kleinzoon van het auto-genie en zelf auteur van de onsterfelijke lijnen van de 911, draait onafhankelijk van de autofabrikant. F.A. Porsche, die de Steinerschool doorliep, verwijst graag naar zijn opleiding, omdat daar volgens hem de basis ligt van zijn kreatieve talent. Naast kreativiteit beschikt hij over een grote vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Eigenschappen die hij zelf, toen we hem opzochten, samenvatte in het motto : alles kan verbeterd worden. Zijn werk is tweevoudig : hij ontwerpt in opdracht van anderen en commercializeert een eigen Porsche Design-kollektie.

F.A. Porsche : “Wij willen in de eerste plaats kwalitatief hoogstaande produkten maken. Daartoe beschikken we over vijf designers, elk met aparte kwaliteiten. EĆ©n van hen is precisie-mecanicien. Hij verplicht ons telkens weer om zeer veel aandacht te besteden aan details. Uiteraard is dat belangrijk omdat wij ervan uitgaan dat ook onze klanten erg veeleisend zijn.

Ik vind het ook belangrijk dat een designobjekt herkend kan worden aan een minimum van details, dat het neutraal blijft en tijdloos is. Wat men nu vaak als design omschrijft, is eigenlijk “modieus”. Design vindt zijn oorsprong in de technologie. Een schoen wordt geen designprodukt omdat men er vlindertjes of parels op aanbrengt. Tenzij die versiering het stappen zou vergemakkelijken. Het is mijn uitgangspunt dat als een produkt niet wezenlijk kan worden verbeterd, je er beter kan afblijven. “

Gevraagd naar een persoonlijke voorkeur voor een bepaald ontwerp, krijgt F.A. Porsche het moeilijk. “Het beste idee dat ik had, was om designer te worden. Iedereen vraagt me altijd of ik een Porsche Design-horloge draag en het antwoord is natuurlijk nee. Ik draag andere horloges want alleen op die manier kan ik de tekorten ervan ervaren en er zelf betere maken. “

Een van zijn meest opvallende kreaties blijft de beroemde Porsche Design-pijp (niet meer in de handel), waarvan de kop de vorm heeft van een cilinder met koelsleuven. “Het oorspronkelijke idee was dat een waterpijp aangenamer is om te roken omdat de rook afgekoeld wordt. Voor de pijpekop vertrok ik van een Ć©Ć©ncilindermotor van een minivliegtuig. Intussen hebben we al een meer gesofistikeerde versie gemaakt, waarvan de kop kan worden afgeschroefd en waarvoor andere materialen werden gebruikt. “

Voor de fabrikatie van zijn produkten doet Porsche Design een beroep op de grootste specialisten. Zo zijn de polshorloges, waarvan er een aantal in titanium zijn vervaardigd, een produkt van International Watch Company (IWC), Ć©Ć©n van de grootste Zwitserse specialisten. Voor zijn zonnebrillen (vanaf 4495 fr.) doet Porsche een beroep op Carrera als partner, omdat die zeer sterk zijn in optiek Ć©n perfekt de techniek van het solderen van titanium beheersen.

Zoals de meeste Porsche Design-produkten ziet ook de pen (vanaf 6300 fr.) van de Arc One Line-kollektie er opvallend sober uit. Tot men van dichtbij kijkt : dan springen het uitzonderlijke materiaal en de sublieme afwerking wel in het oog, zoals de massief stalen clip die extra speling meekreeg zodat de pen zich makkelijk aanpast zowel aan het zakje van een zomerhemd als aan een dik winterjasje. Het veertje binnenin zit vast aan de kop, zodat het bij het afschroeven niet verloren gaat. Eenzelfde eenvoud en perfektie vindt men bij de attachƩ-koffer (vanaf 55.000 fr.), schoudertassen (vanaf 26.900 fr.) of damestassen (vanaf 16.900 fr.) in Nappaleder.

Alfa Romeo mag dan niet dezelfde prestigieuze uitstraling hebben als de topmerken, de klanten zijn erg trouw en de kollektie zijden sjaals en dassen, de aktentas en de bureauset bestaande uit o.m. presse-papier, vloeirol, lineaal en naamkaartbakje, ogen voortreffelijk.

BMW-liefhebbers kunnen terugvallen op een kollektie sobere polshorloges (vanaf 11.580 fr.), waaronder een aantal in titanium ; zijden dassen en sjaals, reistassen en handtassen, pulls in katoen en kasjmier, bloezen en jasjes, naast een serie sportieve jacks (vanaf 5122 fr.), een kabriomuts (4098 fr.) met bijpassende bril met geslepen glazen en metalen montuur (4274 fr.). Verder is er een balpen in noteboomwortel, een kollektie zonnebrillen (vanaf 6285 fr.), een opvouwbare rodelslee (6013 fr.), ballpoints (vanaf 2227 fr.) en de onvermijdelijke golfbag-set met ultralicht caddywagentje (25.762 fr.).

Maserati brengt een reeks uurwerken op de markt (vanaf 14.000 frank) en een aantal krono-uurwerken (met leren bandje, 34.000 fr.).

Het kan nauwelijks verwonderen dat de klerenkollektie van Jaguar getypeerd wordt met de slogan “Elements of Style and Tradition”. Opmerkelijker is wel dat de kollektie door het Nederlandse huis United Fashion Makers wordt vervaardigd al is de noordelijke inbreng relatief. Huisdesigner en mededirekteur Peter Houwen gebruikt immers materialen van bekende Italiaanse huizen als Ermenegildo Zegna, Loro Piana en Cerruti. Zijn inspiratie vindt hij uiteraard in de klassieke lijnen van de door en door Engelse luxeberline. Zelf vinden de makers dat the Jaguar concept is timeless. Individualistic, charismatic, classical. In de kataloog vindt men jasjes (13.995 frank), dassen, schoenen, overjassen. Daarnaast vindt de Jaguar- liefhebber ook zonnebrillen (2990 of 3990 frank), cosmetica voor heren en dames en sleutelhangers van het merk.

De diskrete klasse, gekoppeld aan een groot respekt voor Angelsaksische tradities inzake vormgeving en vakmanschap, vindt men terug in de kollektie Jaguar Interiors, een kreatie van het Belgische designbureau Enthoven Associates, uiteraard in overleg met Jaguar Cars. De grotendeels ambachtelijke produktie van zitmeubelen gebeurt door Belgische vaklui en er worden uitsluitend hoogwaardige materialen voor gebruikt : semi-aniline leer van Zuidduitse oorsprong met een dikte van 1,4 tot 1,6 millimeter, kersehout en wollen zadeldoek. De prijzen van een fauteuil liggen tussen 101.725 en 109.600 frank, voor een tweezit-kanapee moet men op 143.300 Ć  161.800 frank rekenen, een stoel is er vanaf 46.090 frank.

We eindigen in opperste schoonheid bij Rolls-Royce en Bentley, die geen introduktie nodig hebben. De Zwitserse juwelier Daniel Vidoudez creĆ«erde de Rolls-Royce Motors International Jewellery Selection, een kollektie van juwelen in platina, 18 karaats goud en zilver. Daarin vindt men zowel een sleutelhanger, een halsketting met het Rolls-Royce-symbool, de Spirit of Ecstasy, als oorbellen. Elk artikel werd gesigneerd Ć©n genummerd en krijgt een autenticiteitscertifikaat. In “The Owners’ Collection” vindt men voor beide merken een dokumentenmap, een reisportefeuille, een klassieke portefeuille, een kredietkaartenhouder in zwart of bruin kwaliteitsleder. Maar men kan natuurlijk bescheiden en toch elegant beginnen met een stalen briefopener, waarvan het heft de vorm heeft van de Spirit of Ecstasy (2632 fr.), of met een zijden das voor minder dan 1500 frank. Een heel apart cadeau werd door Caran d’Ache ontworpen voor Bentley : een koffertje met daarin een kwartshorloge en een heren- en een damespen. In de drie met goud ingelegde stukken is het Bentley-logo gegrift. Het geheel kost 86.203 frank, de herenpen alleen 17.662 frank.

HĆ©t cadeau blijft natuurlijk de Spirit of Ecstasy zelf al blijft de verwarring omtrent de aankoop groot, omdat sommigen blijven geloven dat de elegante dame niet te koop is. Mis natuurlijk, de lady zoals men ze nu op de motorkap van elke Rolls-Royce vindt, kost 50.500 frank.

Informatie over de verkooppunten vindt u op pag. 188.

Bugatti-bril en -pennen : tijdloze elegantie.

In leer gevatte presse-papier van Ferrari met auto-onderdelen als model. Het befaamde Ferrari-polshorloge : laatste produktiejaar.

Arc One Line-pennen, portefeuille en bril van Porsche Design : bestudeerd sober.

Kollegemap, attachƩ-koffer, opvouwbare rodelslee, kabrio-muts en -bril van BMW : sportieve allure.

De kleding van Jaguar : stijl en traditie.

Jaguar Interiors : Britse klasse, Belgische topkwaliteit.

Juwelen van Daniel Vidoudez, met de “Spirit” van Rolls-Royce. Door Caran d’Ache ontworpen voor Bentley : koffertje met kwartshorloge, een heren-en een damespen.

Voor informatie over de verkoopadressen van auto-accessoires op blz. 105-110, kunt u terecht op volgende adressen :

Bugatti-accessoires : Boutilux in Antwerpen, (03) 281.05.47.

Bugatti-lederwaren : Sevens in Gent, (09) 225.97.82.

Bugatti-parfums : Sanagens Belgio in Antwerpen, (03) 828.07.07.

Ferrari : M. Pochez, Garage Francorchamps in Brussel, (02) 725.67.60.

Porsche Design : Gift International in Brussel, (02) 469.11.00.

BMW-accessoires : bij de koncessiehouders.

Rolls Royce : bij Beherman Distribution (M. Swaan) in Brussel, (02) 725.43.50.

Jaguar-geschenkartikelen en -parfums : bij de Jaguar-koncessiehouders. De parfums ook bij de betere parfumhandel.

Jaguar Interiors : bij Jaguar Interiors, (089) 85.49.03.

Maserati : bij Schmidt en zonen, (02) 215.33.81.

Alfa Romeo : bij de dealers van het merk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content