“De slechtst geklede mensen gaan vaak met de meeste aandacht lopen” : dat adagium van Jean-Paul Gaultier indachtig, achtte ik me klaar voor de komende huwelijksfeesten. Maar mijn vriendin niet. Dus liet ik me geheel onvrijwillig assisteren door drie ‘online shopping services’ voor mannen.

Nooit eerder ging de Belg zo massaal aan het winkelen via het world wide web. De totale omzet van de Belgische onlinehandelaars steeg in 2014 van 1,8 naar 2,3 miljard euro. Meer dan de helft daarvan werd gespendeerd aan modeartikelen en accessoires. We laten de desiderata tot bij ons komen. Het liefst nog met een sympathiek advies van een personal shopper erbovenop.

Sinds kort zijn er met Outfittery, The Cloakroom en Suitcase drie onlinediensten die hun ingang zoeken tot de paskamer van de Belgische man.

De handleiding is voor elke dienst dezelfde. Stap 1 : aanmelden op de website. Stap 2 : stijlenquête invullen. Stap 3 : de aan jou toegewezen assistent neemt contact op. Stap 4 : een week later ontvang je een box met enkele outfits. Stap 5 : de kledingstukken die je wenst te behouden betaal je via een bestelbon, de rest stuur je terug.

Omdat er een jaar vol huwelijksfeesten op mijn agenda staat en ik met een acuut gebrek aan geschikte outfits kamp – of zal ik weer met dat ene kostuum komen aandraven ? – ga ik in op het voorstel van Knack Weekend om de drie shopping services voor mannen aan een test te onderwerpen.

Zo beschik ik plots over drie persoonlijke assistenten. Ramon, Valerie en Joop. De voorbije weken belden en mailden ze mij, we besnuffelden elkaar en maakten gezellige praatjes aan de telefoon. Ze kregen beschamend snel een inkijk in mijn privéleven, want zo gaat dat : je krijgt enkel iets terug als je je durft openstellen. En dus vertelde ik Ramon, Valerie en Joop ongegeneerd over mijn haat-liefdeverhouding met allerhande garderobe-apostelen.

Die vrijage met mijn pas verworven personal assistants resulteerde in volgend vergelijk.

THE CLOAKROOM

Wat ? In 2013 opgericht door de in Amsterdam residerende Denen Kasper Brandi Petersen en Asbjørn Jørgensen. In amper een jaar tijd breidde de online service zich uit naar Denemarken, Zweden en nu dus België.

Website ? Het aanklikken van enkele foto’s helpt je voorkeuren te bepalen. Ondanks de eenvoud van de stijlenquête stuit ik halverwege toch op een praktisch probleem : bij het bepalen van de favoriete merken blijkt dat ik slechts drie van de acht voorgestelde namen ken. The Cloakroom werkt graag met Scandinavische ontwerpers. Dankzij kapitein Google enteren Samsøe & Samsøe en Tiger of Sweden ons doelloos dobberend fashionbootje – ik laat het graag gebeuren.

Personal assistant ? Het telefonisch gesprek met Valerie is er een waarbij de verkenningsfase overgeslagen wordt. We tateren bijna drie kwartier over de kunst van het winkelen en de verschillen tussen mannen en vrouwen op dat vlak. Ik leer dat mannen moeilijk afstappen van hun vertrouwde merken en dat ze liever wat ruimere broeken dragen.

Ter afsluiting vraagt Valerie of ze me mag toevoegen op Facebook, volgens haar de makkelijkste manier om gedachten uit te wisselen over de outfits. The Cloakroom mikt duidelijk op een communitygevoel.

Service ? Een week na het telefoontje wordt mijn box aan huis geleverd. “Uw prijs !” roept een man door de parlofoon. Enkele tellen van verwondering later zal blijken dat de kerel aan mijn voordeur “UPS” zei, maar dat doet niets af van mijn enthousiasme. Het voelt als een prijs. Op de binnenflap van de box staat een gebruiksaanwijzing. “Try your unique outfits while enjoying a glass of whiskey“, lees ik.

Outfits ? Mijn persoonlijke assistent heeft twee outfits uitgekozen : één casual en één meer gekleed. De maten zijn perfect. Ik ben meteen dol op de casual items : een groen jeanshemd van Samsøe & Samsøe, een blauw gespikkelde sweater van Lee en een bluejeans. Leuke stuff, maar het is geen combo waarmee ik naar een feestelijke happening kan.

Optie twee dan maar. Een grijze wollen blazer van Scotch & Soda (219,95 euro), een lichtblauw hemd van Profuomo (69,95 euro) in combinatie met de Nudie-jeans (119,95 euro) en schoenen van Karl Lagerfeld (319,90 euro). Fatsoenlijk, maar ik mis dat tikje uitstraling.

In de begeleidende brief benadrukt Valerie het belang van accessoires, die maken volgens haar van een outfit pas echt een winner. Twee riemen, een opvallend paar sokken en een velours das van Minimum vervolledigen mijn box. Van de sokken zie ik de meerwaarde noch de humor, maar de blauwe smalle das (28 euro) blijkt wel degelijk een ‘winner’.

Budget ? Om en bij de 750 euro, waarbij de schoenen van Lagerfeld al bijna de helft van dat budget weghappen.

SUITCASE

Wat ? Begin 2014 opgericht door Antwerpenaar Jonathan Van Wanten (aka Joop Suitcase) en diens schoonbroer Anthony. Voorlopig enkel in België en Nederland actief. Mikken meer op de edgy man, het liefst voorzien van baard en tattoos.

Website ? Mooie vormgeving en een gedetailleerde stijlenqu̻te Рer wordt gepeild naar je maten, zelfs je haarkleur. Met hier en daar een humoristische toets : zo staat er onder het tabblad waar je je accountinfo moet invullen fijntjes the boring stuff.

Personal assistant ? Diezelfde droge humor valt op wanneer we enkele dagen later Joop aan de lijn krijgen. Hij is vriendelijk en to the point. Het vraaggesprek duurt slechts een kwartiertje, maar ik heb toch het gevoel dat Joop en ik mekaar begrijpen.

Service ? Na het gesprek met de personal shopper ontvang ik nog enkele mails om het exacte tijdstip van de levering te bepalen. Handig, zo hoef je niet onnodig thuis zitten wachten. Zoals afgesproken wordt er zeven dagen later tussen 12 en 13 uur aangebeld.

Outfits ? In mijn stijlvolle koffer tref ik maar liefst drie outfits aan, ook hier veelal Scandinavisch geïnspireerd (Minimum en Samsøe & Samsøe). Gewaagd is de combinatie beige chino (70 euro), roze hemd (119 euro), donkere blazer van Gant (349 euro), blauwe boots (200 euro) en strikje (30 euro). Iets te veel Steve Urkel-gehalte naar mijn zin, maar ik waardeer Joops guts om risico’s te nemen.

Bovendien heeft hij als alternatief een meer casual outfit klaar : een perfect zittende donkere jeans van Samsøe & Samsøe (119 euro) in combinatie met een beige sweater van Filippa K (115 euro) en opnieuw de donkere blazer. Dit is zeker iets dat ik kan aandoen voor een galafeest en ook later nog kan doordragen.

Budget ? Voor de eerste optie komen we op 750 euro, de tweede zou 870 euro kosten.

OUTFITTERY

Wat ? Julia Bösch en Anna Alex startten het bedrijf in 2012 vanuit Berlijn. Na succesvolle uitbreidingen in Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg, Zweden, Denemarken en Nederland is er sinds eind 2014 ook een Belgische tak.

Website ? In de stijlenquête wordt onder meer gevraagd naar mijn onderbroekenstijl en mijn kraagmaat. Op zich niets mis mee, maar als plots de vraag verschijnt “Hoe oud voel je je ?” en je jezelf in een categorie moet plaatsen, is het toch even schrikken. Verder biedt de site – als enige – de mogelijkheid om een foto van jezelf te uploaden.

Personal assistant ? Ramon, een sympathieke Nederlander, die me de juiste vragen stelt, maar bij wie het gesprek iets stroever en formeler verloopt.

Service ? Het is altijd gevaarlijk op basis van één ervaring te oordelen, maar helaas scoorde Outfittery niet te best op dit onderdeel. Na meer dan tien dagen is de box nog niet aangekomen, te laat voor de fotoshoot voor deze reportage. Een probleem met de stock in Berlijn, zo blijkt. Na wat aandringen wordt via een spoedprocedure alsnog in een alternatieve box voorzien met artikelen uit de showroom. Vervolgens krijg ik van een verontschuldigende Ramon te horen dat er in zijn ‘originele’ box – die na veertien dagen toch arriveert – geen gepaste schoenen zitten. Eveneens een stockprobleem. Hopelijk zijn het groeipijnen voor een service die op Belgisch niveau nog in zijn kinderschoenen staat.

Outfits ? In mijn alternatieve box zitten twee mogelijkheden : een klassiek zwart maatpak (Sand), te dragen met een saai bloemetjeshemd van Boss en herenschoenen van Scarosso. Al kan ik de kostuumvest ook combineren met een jeans (GAS), een paarse sweater (Daniele Fiesoli) en beige laarsjes. Degelijk, maar allemaal iets te oubollig. Een prijslijst zit er niet bij.

In de originele box zien we een paar dagen later dezelfde trend : Ouftittery gaat voor klassiek. Het is evenwel een prachtig aansluitend kostuum van het Deense mark Sand (549 euro). Samen met een rood-wit gestreept hemd van Tiger of Sweden (99 euro) en een grijze trui met V-hals van Sand (109,95 euro) zorgt dit voor wellicht de meest klasrijke outfit die ik bij deze test aangeboden krijg.

Budget ? Zonder schoenen al boven de 750 euro.

CONCLUSIE

Voor de man die een hekel heeft aan winkels in- en uitlopen, zijn de online shopping services een zegen. Wat ik dacht dat een probleem zou zijn – de juiste maten krijgen – blijkt in de praktijk wonderwel te werken : haast alles wat ik ontvang, zit als gegoten. De wisselwerking met een personal shopper is ook handig, ik kan me best voorstellen dat je op termijn een band creëert en de assistent almaar beter op je noden kan inspelen. Een extra troef van dit soort onlinediensten is het ontdekken van nieuwe merken, in mijn geval de verscheidene Scandinavische namen.

Nadelen zijn : het terugsturen van een box vereist toch verplaatsingen naar of wachttijden in een verzendkantoor. De mij voorgestelde huwelijksoutfits blijken bovendien niet de goedkoopste. Soms kun je in gespecialiseerde winkels (denk aan Café Costume) betaalbaardere en op maat gemaakte alternatieven vinden. Voor casual kledij daarentegen zeker een aanrader.

TEKST MATTHIAS STOCKMANS & FOTO’S DIEGO FRANSSENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content