"Het is voor het eerst in de geschiedenis dat we zo'n ruime gemeenschappelijke collectie uitbrengen", zegt Philippe Leopold-Metzger, gedelegeerd bestuurder van Piaget. "Het was een uitdaging om met de ontwerpers van horloges én juwelen aan een harmonieus geheel te werken. Bovendien is dit ook een thema dat niet meteen voor de hand ligt : denkend aan sieraden en uurwerken, denk je niet spontaan aan de vijf zintuigen. Als je het hoort, vraag je je meteen af : wat zullen ze tonen ? Goud dat ruikt als bananen ?" Het zou een nieuwigheid zijn, maar nee, zover is Piaget niet gegaan. Wat dan wel ? Een paar voorbeelden. Als verb...

"Het is voor het eerst in de geschiedenis dat we zo'n ruime gemeenschappelijke collectie uitbrengen", zegt Philippe Leopold-Metzger, gedelegeerd bestuurder van Piaget. "Het was een uitdaging om met de ontwerpers van horloges én juwelen aan een harmonieus geheel te werken. Bovendien is dit ook een thema dat niet meteen voor de hand ligt : denkend aan sieraden en uurwerken, denk je niet spontaan aan de vijf zintuigen. Als je het hoort, vraag je je meteen af : wat zullen ze tonen ? Goud dat ruikt als bananen ?" Het zou een nieuwigheid zijn, maar nee, zover is Piaget niet gegaan. Wat dan wel ? Een paar voorbeelden. Als verbeelding van de tastzin koos het ontwerpteam voor de vingerafdruk : in de hanger zijn de lijnen uitgezaagd, in het horloge worden ze gegraveerd - in beide gevallen bezet met diamanten. In het thema gezicht wordt gespeeld met optische illusies, in dat van het gehoor krijg je een hanger waarin belle- tjes zijn verwerkt. In de sectie smaak zagen we onder meer een uurwerk en een ring in de kenmerkende vorm van steranijs en bezet met oranje saffieren omdat die de oorspronkelijke kleur van de anijsbloem benaderen. Een hanger als een gouden kooitje met daarin een houten parel waarop je een druppel van je favoriete parfum kunt aanbrengen past perfect in het thema geur. Blikvanger was echter een horloge in de vorm van een roos, bezet met roze saffieren en diamanten. Het uur aflezen kan alleen als je de bovenste drie bloemblaadjes opent. Hoewel deze collectie nieuw is voor het merk, wordt er streng gewaakt over de stijl van het huis. "Wij situeren ons in een heel kleine niche van de markt. Die van de echte luxe," zegt Yves Piaget, achterkleinzoon van de stichter Georges Edouard die in 1874 een atelier voor het vervaardigen van binnenwerken oprichtte. Pas na de Tweede Wereldoorlog ging het familiebedrijf zich ook toeleggen op het maken van exclusieve horloges en juwelen. "Echte luxe heeft te maken met edele en precieuze materialen als goud, platina, diamanten en edelstenen. Daar hebben we voor gekozen en dat willen we zo houden. Anderzijds heeft luxe ook alles te maken met met kwaliteit, perfectie én stijl." Piaget maakt momenteel deel uit van de Richmont-groep die ook Cartier onder zijn vleugels heeft. Maar desondanks heeft het huis zijn eigenheid weten te bewaren. Piaget : "Wij zijn een van de weinige manufacturen met een verticale structuur. Dat betekent dat elk horloge, elk juweel van a tot z in huis wordt gemaakt. En omdat we gegroeid zijn uit een familiebedrijf, hechten we nog steeds belang aan traditionele waarden als de liefde voor het vak en voor kwaliteit." Als ik hem vraag om de stijl Piaget te omschrijven, lijkt hij aan een evenwichtsoefening te beginnen : "Extravagant maar tegelijk discreet ; gedurfd maar ook elegant, innovatief en avant-gardistisch, maar zonder vulgair te worden... Piaget heeft een identiteit en een stijl die wereldwijd herkend wordt als de onze. En dat betekent dat elk stuk van de collectie daarin moet passen", aldus Yves Piaget. Zelf draagt hij alleen een horloge : "Het is een horloge dat ik een beetje beschouw als mijn baby, de Polo, ik heb het gelanceerd in 1978. Voor mij incarneert dit perfect de dubbele uitdaging van Piaget : technologische vernieuwing gecombineerd met een avant-gardistisch ontwerp." n Tekst Hilde Verbiest