In elf jaar tijd heeft OliverStone snel na elkaar evenveel films geregisseerd. Niet zomaar om het even wat, maar films die heel wat stof deden opwaaien, waaronder zelfs enkele van de belangrijkste Amerikaanse films van de laatste 25 jaar: “Salvador”, “Wall Street”, “JFK”, “Nixon”. Wie van bulldozer Stone alleen maar controverse verwacht, zal raar opkijken van “U-Turn”, waarin de regisseur een bocht maakt van 180 graden en zich vol overgave op een pure genreoefening stort. “U-Turn” is inderdaad OliverStone Lite, maar mag de man ook even uitblazen?

Er zijn al een hoop films gemaakt die demonstreren tot welke noodlottige verwikkelingen een foute afslag kan leiden (“Bonfire of the Vanities” is daar een staaltje van). In de nieuwste van Stone krijgt de held een hoop ellende over zich uitgestort omdat hij niet rechtsomkeer maakt wanneer hij daar nog de kans toe heeft. Sean Penn speelt een meelijwekkende oplichter, op weg naar Las Vegas waar hij eindelijk zijn schuldeisers, die hem al twee vingers hebben afgesneden, hoopt te betalen. Hij krijgt motorpech en zit vast in een boerengat in de woestijn, Superior, vlag die absoluut de lading niet dekt. Hij botst er meteen op de plaatselijke fatale sirene, een engelachtige indiaanse schoonheid (Jennifer Lopez), die hem meesleept in haar verbeten strijd tegen haar oudere echtgenoot, een vunzige rijke snoodaard ( Nick Nolte), die inzake complotteren niet voor zijn vrouw moet onderdoen. De andere bewoners van dit bizar spookstadje zijn al geen haar beter: een afstotelijke garagist (Billy Bob Thornton), een onbetrouwbare sheriff (Powers Boothe), een filosoferende blinde schooier (Jon Voight), een uitdagend dom gansje (Claire Danes) en haar groteske macho lover (Joaquin Phoenix). Allemaal maken ze de berooide en wat masochistische held het leven zuur en zorgen ze ervoor dat hij steeds dieper wegzakt in het melodramatische drijfzand.

De personages bedriegen en beliegen elkaar tot ze er zelf niet meer wijs uit geraken. De intrige heeft zoveel kronkels dat daarbij vergeleken “Double Idemnity” en “Body Heat” modellen lijken van rechtlijnige logica en psychologische consistentie.

Zelfs al maakte Stone deze film louter voor zijn plezier, dan nog speelt hij niet op veilig. Zijn kruisbestuiving van de western over de hombre die in het vijandig stadje arriveert en “film noir” onder de verschroeiende zon, levert een explosieve cocktail op, een kruising tussen “Duel in the Sun” en “After Hours”, met ook nog een aantal citaten naar Sam Peckinpah en Sergio Leone (met name in de afwisselend obsederende en spotzieke score van Ennio Morricone).

Penn geraakt zo wanhopig door de gekte rondom hem dat hij op zeker ogenblik schreeuwt: “Is everyone in this town on drugs?” Volgens Stone lijdt dit geen twijfel, want hij regisseert een en ander in een hallucinerende stijl, alsof de camera zelf een zonneslag kreeg en dol gemaakt werd door de seksuele avances van de warmbloedige Lopez.

Net als in “Natural Born Killers” hanteert Stone hier het filmmedium als een action painter: in hoog tempo jaagt hij het ene grillige effect na het andere over het doek en recycleert hij met brio allerlei gefragmenteerde technieken en wegwerpprocédés van de experimentele en avant-gardecinema. Het resultaat: een auto-parodiërende cartoon voor volwassenen, die even zinnelijk en goor als zwartgallig grappig is.

Zie interview met OliverStone in Knack nr. 3 (14 januari 1998).

“U-Turn” van Oliver Stone, met Sean Penn, Jennifer Lopez, Nick Nolte, Powers Boothe, Claire Danes, Joaquin Phoenix, Billy Bob Thornton.

Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content