Tien jaar geleden lanceerde Toyota zijn eerste monovolume, de Previa, voorzien van een origineel mechaniek. De motor lag gekanteld onder de vloer achter de vooras en dreef de achterwielen aan - zodat er meer plaats vrijkwam voor het interieur. Ondanks die originaliteit was de auto geen echt succes: de benzinemotor bleek wat te gulzig en met een dieselversie werd veel te lang gewacht.
...

Tien jaar geleden lanceerde Toyota zijn eerste monovolume, de Previa, voorzien van een origineel mechaniek. De motor lag gekanteld onder de vloer achter de vooras en dreef de achterwielen aan - zodat er meer plaats vrijkwam voor het interieur. Ondanks die originaliteit was de auto geen echt succes: de benzinemotor bleek wat te gulzig en met een dieselversie werd veel te lang gewacht. De tweede generatie, sinds vorig jaar op de markt, breekt volledig met die lay-out. In het nieuwe model, met een zelfde buitenlengte, werd een geavanceerde motor (ook 2.4 liter cilinderinhoud) dwars voorin gemonteerd die de voorwielen aandrijft. Het uiterlijk werd hoekiger, maar is zéér aërodynamisch (Cd-waarde van 0.29) en de wielbasis werd met 40 mm verlengd. Zowel in de hoogte als in de breedte werd de Previa één centimeter kleiner, terwijl de stoelen vier tot vijf centimeter lager staan. Ander detail: de nieuwe Previa beschikt over twee schuifdeuren. De eerste zorg van een monovolume-eigenaar is de flexibiliteit van het interieur, de tweede de vraag of zijn wagen rijdt "als een berline". Bij de Previa kan vooral de tweede vraag enthousiast beantwoord worden. Enerzijds bleef zijn gewicht beperkt tot 1525 kg, anderzijds kreeg de Previa een prima motor mee en een meer dan voortreffelijk onderstel. Die combinatie zorgt ervoor dat de Previa rijdt als een trein. De viercilinder met variabele kleppentiming, die 156 pk kan ontwikkelen, is een opmerkelijk soepele krachtbron. Dankzij de balansassen is hij niet alleen geruisloos, trillingsvrij en attent, zelfs onder de 2000 toeren/minuut draaft hij al aardig mee. Zodat men nooit het gevoel heeft met een grote kist onderweg te zijn. Daarnaast accelereert hij in elf seconden naar de 100 km/uur. Even opmerkelijk is de efficiënte wegligging die van de Previa een kompaan maakt die ook de echte rijder zal weten te bekoren: we zijn lichtjaren verwijderd van de wat bijgewerkte bestelwagens van weleer. Om alle rijders te behagen, is het interieur van de Previa toegerust voor zowel vijf tot maximaal acht inzittenden, en dat in verschillende configuraties. Aardig is bijvoorbeeld de 3x2-opstelling met de zogenaamde captain chairs, die neerklapbaar en kantelbaar zijn. Versies voor meer volk beschikken dan weer over banken. In de configuratie met zes of zeven zitplaatsen kunnen de stoelen op de tweede en op de derde rij in de lengterichting over 12 centimeter schuiven. Dat is allemaal prima, maar het uitnemen van zo'n stoel is nog altijd geen sinecure. Dat komt zowel door het ontgrendelingssysteem als door het gewicht (19 kg!). De inzittenden beschikken over liefst 18 opbergvakken en elke passagier krijgt een individuele leeslamp - op de middenste op de tweede rij na. Het instrumentenbord werd centraal en hoog op het dashboard gemonteerd. De vorige generatie gebruikte gemiddeld liefst 12,8 liter/100 km, dat is nu op papier teruggebracht tot 9,5 liter. In de praktijk kan men met 10 liter rondkomen, maar wie wat enthousiast rijdt, komt algauw uit op 11 liter. De standaarduitrusting bevat zowel een antiblokkeersysteem als een elektronische remkrachtverdeler, airbags voor bestuurder en passagier voorin, een in de hoogte verstelbare bestuurderszit, een bagagerolscherm, elektrisch bediende ruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een immobilizer. Zoals de Japanse traditie het wil, geldt voor deze Toyota een garantie van drie jaar of 100.000 km. Voor de compleet vernieuwde Previa wordt in vijfzitsconfiguratie 1.049.000 fr. gevraagd, de zevenzitter kost 1.078.000 fr.PIERRE DARGE