Fraaie omhulsels, eerlijke geuren, romantische duo’s en geestelijk welzijn: parfums doen weer dromen.

De parfums die tegenwoordig gelanceerd worden, zijn doordachter dan ooit. Fabrikanten hebben een totaalconcept voor ogen, en dat is nodig, want de mondige consument wil originele producten met een toegevoegde waarde. Temeer omdat in een streven naar hogere omzetcijfers heel wat parfums lukraak werden gelanceerd. De minste trend werd aangegrepen om met een zoveelste nieuwigheid een stuk marktaandeel te veroveren. Parfums zijn producten voor een groot publiek geworden. Maar waar massa is, ligt banaliteit op de loer. Alleen parfums die nog dromen opwekken, hebben een toekomst.

Een fraai omhulsel prikkelt de verbeelding. De parfumerie weet de traditionele glasblazer weer te vinden. Hubert Varlet, directeur van de flaconfabrikant Les Verreries Pochet: “Uiteraard mogen designers abstractie maken van de beperkingen van glas, anders kunnen hun klanten net zo goed een beroep doen op een ingenieur. Maar soms gaan ze verder dan wat technisch haalbaar is. Dan is het aan ons om nieuwe technieken te ontwikkelen. Ik moet zeggen dat we vaak zelf verbaasd staan over de resultaten.” Die zijn ook indrukwekkend: een geslepen diamant voor My Wish van Chopard, de schelp van Christian Lacroix, de amfora voor J’adore van Dior (een werkstuk van de glasmakers Pochet en du Courval), de beeldige fles van Vivienne Westwoods Boudoir. En verder: de sneeuwbol met een model dat wordt ondergesneeuwd door gouden confetti bij Jean Paul Gaultier, de pulloverfles voor Rykiel Homme, de gedrapeerde Griekse zuil voor Organza Indécence van Givenchy, gepolijst glas met asymmetrische facetten voor Casran van Chopard of de designflessen die Thierry Baschmakoff voor Naomi Campbell en Stephan Weiss voor Donna Karans Cashmere Mist tekenden. Een echte draaitol in facetglas voor Baby Doll van Yves Saint Laurent, het matglazen buideltasje van Annick Goutal, de fraaie parfumpen van Lolita Lempicka, de romantische Le Baiser-flacon in Lalique-traditie. Ultraviolet van Paco Rabanne en Nemo van Cacharel kregen een futuristische verpakking, en Kenzo geeft bij elke flacon Time for Peace een boodschap van vrede en geluk mee. Ook wordt steeds vaker gebroken met de code van geel. Parfum kleurt nu roze, hemelsblauw, paars.

Inzake geurmoleculen heeft de headspace-techniek bijna alle beperkingen opgeheven. De steeds inventievere neuzen van de parfumeurs keren terug naar goed uitgebalanceerde parfums. Onder hen nogal wat vrouwen: Christina Nagel ( Paradox for Men van Jacomo en Rêverie van Gloria Vanderbilt) of Ursula Wandel (Naomi Campbell), Annick Menardo (Time for Peace Lui van Kenzo), Nathalie Lorson ( Casran Men Chopard), Martine Fougeron ( Néblina van Yves Rocher), Josiane Daudon ( Parfums Couleurs van Octée). Artisanale kwaliteitsparfums, zoals de collectie van Annick Goutal en L’Artisan Parfumeur, die niet via de parfumerie verdeeld worden, vinden gretig afnemers.

Parfumeur Pierre Bourdon: “Men heeft lang gedacht dat een veelheid van componenten de parfumformule ten goede kwam. Alsof driehonderd geurstoffen een beter parfum gaven dan dertig. Vandaag beperken neuzen zich tot een veertigtal geurstoffen. Een parfum met meer componenten wordt op den duur oncontroleerbaar. Het is ook een kwakkel dat synthetische geurnoten de kwaliteit van een parfum negatief beïnvloeden. Alles is een kwestie van juist afwegen en doseren.”

Vergeten hoe in het tijdperk van 1001 ingrediënten een roos, lavendel of ylang-ylang ruiken? Guerlain introduceert Aqua Allegoria met vijf impressionistische geuren: Rose Magnifica, Herba Fresca, Pamplelune, Lavande Velours en Ylang & Vanille, die ons terugvoeren naar de essentie van parfum. 2000 et Une Rôse van Lancôme en Ce soir ou Jamais van Annick Goutal geuren naar rozen en Lily van Dior naar meiklokjes.

Volgens Ann De Winter, zaakvoerder van de parfumerie Merces in Mortsel, hebben comsumenten een betere neus dan algemeen wordt aangenomen: “De meeste klanten weten perfect een goed gestructureerd parfum te onderscheiden van een onevenwichtig luchtje, nu nog meer dan vroeger. Had enkele jaren geleden een parfum succes, dan verschenen er binnen de twee maanden klonen. Dat zien wij nu nog maar zelden gebeuren. Er is weer vraag naar geuren van vroeger. Chanel N°5, de klassieke Diors, Hermès, Rochas… Er verdwijnen ook veel parfums. Sommige klanten gaan dan van de ene parfumerie naar de andere op zoek naar een laatste winkeldochter. Mannen gaan daar erg ver in. Blijkbaar zijn zij meer dan vrouwen obsessioneel trouw aan hun parfum. Ik begrijp dat wel. Wanneer je iets hebt gevonden dat bij je past, is het moeilijk om daar afstand van te doen.”

De klassieke parfumopbouw met een duidelijke aanzet, een welomschreven hartnoot en een herkenbare staart is voorbijgestreefd. Parfums zijn ronder, minder gefragmenteerd. Ze evolueren niet meer op de huid. De consument verwacht dat een parfum na twee minuten niet wezenlijk anders ruikt dan na twintig minuten of twee uur. Daarom stappen de producenten af van de eaux de toilette met dominerende citrusnoten in de aanzet. Moderne parfums hebben een frisheid die blijft. Soms zijn ze opgebouwd uit bloemige geurnoten, zoals bij Pleasures van Estée Lauder, Azzura van Azzaro en Romance van Ralph Lauren, dan weer zijn ze hij fruitig fris zoals bij Kenzo’s Time for Peace Elle.

Oosterse, sensuele geurnoten en echte coutureparfums houden per definitie langer. Mooie voorbeelden zijn Indécence van Givenchy, een verrukkelijke geur waarvoor geen bloemennoten werden gebruikt, en Fragile van Jean Paul Gaultier. De parfums van Naomi Campbell, Anna Sui, Birmane van Van Cleef & Arpels, de jongste Olivier Strelli, Lacroix en Rush van Gucci kan men zelfs ronduit sexy noemen.

Daarnaast lanceren parfumeurs geuren die meer doen dan alleen maar lekker ruiken: ze helpen relaxen of werken stimulerend. Een van de eersten was Escada met maar liefst drie ontspannende parfums. De Pure-Fumes van Aveda werken op ieders chakra, en Yves Rocher lanceert drie holistische geuren, geïnspireerd op de Pico de Neblina, de nevelberg in het Amazonewoud. Shiseido bracht vorig jaar Relaxing Fragrance uit, een parfum gebaseerd op de aromacologie en nu gevolgd door Energizing Fragrance. Marc Fruithof, general manager Shiseido België: “Shiseido doet al jaren onderzoek naar manieren om de levenskwaliteit te verbeteren. Door oosterse kruidenleer te combineren met westere aromacologie heeft Shiseido een geur ontwikkeld die het lichaam en de geest met elkaar in balans brengt.”

Ook Lancôme gelooft in de helende werking van parfums, getuige Aroma Tonic en ô Oui. En Biotherm tekent voor Aqua Relax. In de grootdistributie vind je The Healing Garden van Coty met lavendel, mandarijn, jasmijn en groene thee. Ann Beckers, persverantoordelijke van Coty: “Dit concept kent in de Verenigde Staten een enorm succes. Voor het eerst zijn bad- body- en sfeerproducten samengebracht om een algemeen gevoel van welzijn te bevorderen. Badzout, badgel, bodylotions verwennen de huid, terwijl kamersprays, geurkaarsen en wierookstokjes een harmonieuze sfeer creëren.” Ook de Parfums Couleurs van Octée zijn verkrijgbaar als eau de toilette, zeep en geurkaars. Happy van Clinique en Easy Krizia zouden je gemoed opvrolijken. En wie zich Realm aanschaft, een parfum op basis van menselijke feromonen (seksuele geurstoffen), heeft wellicht pikante plannen voor de nacht.

Uniseksgeuren waren geen blijver en worden vervangen door de tandemparfums. Dune van Dior, Jaïpur van Boucheron, Opium van Yves Saint Laurent hadden al een mannelijke tegenhanger. Dit jaar werden daar Allure pour Homme van Chanel, Pleasures for Him van Estée Lauder, Happy for Men van Clinique, 212 Herrera Men, Ferragamo Homme, Rykiel Homme en Paradox for Men van Jacomo aan toegevoegd. Voor haar zijn er Good Life Woman van Davidoff en Lacoste Woman. Niet zelden worden duoparfums gelijktijdig gelanceerd zoals bij Benetton Sport, Chiemsee, Chevignon, Time for Peace van Kenzo, Freedom Tommy Hilfiger, Iceberg Universe, Dolce & Gabbana, Her and Her Destiny van Harley Davidson. Charlotte Boucher, pers- en marketingverantwoordelijke van Clinique: “Duoparfums zijn een schitterend concept waar wij veel van verwachten. Gezien het succes van Happy for Women wilden wij ook mannen gelukkig maken. De parfums zijn uiteraard verschillend, hoewel ze dezelfde basis hebben. In onze reclamecampagne hebben wij wel advertenties voor beide parfums samen voorzien.”

M.m.v. parfumerie Merces te Mortsel.

Linda Raats / Foto’s Diane Hendrikx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content