De eer van je favoriete voetbalploeg redden en de Europabeker winnen. Of een tocht maken op de rug van een zwaan. Kinderen kunnen zelf een rol spelen in de boeken die Karin Ghysen naar België heeft gebracht.
...

De eer van je favoriete voetbalploeg redden en de Europabeker winnen. Of een tocht maken op de rug van een zwaan. Kinderen kunnen zelf een rol spelen in de boeken die Karin Ghysen naar België heeft gebracht. ANDRÉ GROSEMANSFOTO : LIEVE BLANCQUAERT Als Karin Ghysen mij telefonisch naar onze afspraak in Diepenbeek gidst, noemt ze de afritten van de autoweg exits. Je kan soms aan haar horen dat ze vier jaar in de Verenigde Staten heeft gewoond. Ze heeft niet alleen wat Amerikaanse uitdrukkingen opgepikt, ze heeft er kennelijk ook heel wat ideeën opgedaan. Zo kwam ze allerlei produkten tegen die hier nog niet op de markt waren. Eén daarvan heeft ze mee naar België gebracht en hier gecommercializeerd. Karin Ghysen heeft het Belgische hoofdverdeelrecht van Create-A-Book. Dat is een koncept om gepersonalizeerde boeken te maken, voornamelijk kinderboeken. In het verhaal worden persoonlijke gegevens van het kind opgenomen : zijn naam, de namen van enkele vriendjes, de woonplaats, de leeftijd en allerlei informatie die verschilt naargelang de inhoud van het boek. Het kind kan dan over zichzelf lezen. Het kan de vedette van zijn favoriete voetbalploeg worden, het kan aan de zijde van klown Sparky een circusoptocht leiden of een grote tocht boven de wolken maken, op de rug van een zilveren zwaan. Het kind kan een rol spelen in een ruimteavontuur, de noordpool bezoeken of een reis door het land van de dinosaurussen maken. Sedert kort kan het kind zelfs aan de zijde van Mickey, Donald en Goofy optreden in boeken met Disney-figuren. Create-A-Book is bedacht door Karen Hefty, een Amerikaanse schrijfster van kinderboeken. Zij hoorde dat veel ouders bij het voorlezen van verhaaltjes de namen van de hoofdpersonages veranderden in de troetelnamen van hun eigen ukkies. Zelf had ze ook al ondervonden dat haar kroost veel meer in lektuur opging als ze over namen in boeken etiketjes plakte met de namen van haar kinderen. Haar echtgenoot, een computerspecialist, zag dadelijk in dat hij met zijn tekstverwerker meer kon dan zijn vrouw met haar schaar. En van het een kwam het ander. Tien jaar later worden de gepersonalizeerde boeken in 31 landen verkocht. "België is een van de laatste landen waar het produkt gelanceerd werd, " vertelt Karin Ghysen. "In Amerika heb ik zo'n boekjes gekregen bij de geboorte van mijn kinderen. Toen we besloten naar België terug te keren om hier een eigen zaak op te zetten, heb ik meteen kontakt opgenomen met de uitgever van die publikaties. Tot mijn verbazing hoorde ik dat ze al overal in Europa verdeeld werden, behalve in België. "Nu werken er naast de hoofdverdeelster al zeven zelfstandige Create-A-Book-verkopers in ons land. Het streefdoel van Karin Ghysen is de uitbouw van een echt netwerk van verdelers die zelf voor de produktie en de verkoop van de boeken instaan. "Kom, " zegt Karin Ghysen, "ik zal je eens tonen hoe zo'n boek gemaakt wordt. " Ik verwacht dat ze me naar een drukkerij zal leiden, maar ze moet ervoor blijkbaar niet eens vanachter haar bureau komen. Ik ben er getuige van hoe een zekere Tuur wordt opgenomen in de ploeg van Club Brugge, hoe hij uitgroeit tot een sterspeler en Anderlecht verslaat in de finale van de Beker van België. Dit is een van de weinige boekjes die niet gebaseerd zijn op vertalingen van Amerikaanse verhalen. Hier zit een Nederlandse schrijver achter. Karin Ghysen roept een sjabloon met een reeks variabelen op haar computerscherm op. De naam van de jongen voor wie het boekje bestemd is, wordt ingebracht, net als een opdracht van de schenker. Daarna volgen de namen van de vriendjes, de favoriete ploeg en de voetbalidolen, de leeftijd, de plaatsnaam en het stadion. Met een druk op de knop wordt een laserprinter in werking gesteld en die levert in enkele minuten tijd de tekstbladeren af. Ze worden gesneden, tussen de kleurenillustraties gelegd en aan elkaar geniet. Dan wordt het geheel in een stevige kaft geplakt. En het boekje is klaar. Ik schat dat het geen tien minuten heeft geduurd om het te maken. "Daar is iedereen verwonderd over, " zegt Karin Ghysen, "de mensen verwachten zich aan leveringstermijnen van enkele maanden, maar wij kunnen deze boeken bij wijze van spreken de dag van de bestelling afleveren. Als we op beurzen staan, maken we de boekjes ter plaatse. "Create-A-Book heeft enkele boeken voor volwassenen, zoals een humoristisch verjaardagsboek en een golfverhaal. Toch is het duidelijk dat men zich met dit produkt vooral richt op kinderen tot tien jaar. De publikaties tellen allemaal 36 bladzijden en kosten 699 fr. Voor de luxeversies van het kommunie-, huwelijk- of geboorteboek moet je 1299 fr. betalen. Karin Ghysen, die kaas gegeten heeft van verkooptechnieken, weet dat dit produkt een geschenkartikel is dat inspeelt op de sentimenten van de schenker en van de ontvanger. "Grootouders zijn zo fier als ze hun kleinkinderen in een boek kunnen laten optreden, " zegt ze. "Dat is het fantastische aan deze boeken : ze bieden niet alleen voldoening en trots aan wie ze cadeau krijgt, maar ook aan wie ze als cadeau gekocht heeft. "Karin Ghysen, Kempenstraat 186, 3590 Diepenbeek, tel. : (011) 33.32.68. Karin Ghysen : "Kinderen vinden het fantastisch. "