Opel kampt al jaren met een imagoprobleem. Het Duitse merk zet degelijke en betrouwbare wagens op de markt, heeft de jongste jaren zelfs op een intrigerende manier het design aangepakt, maar blijft als massaproducent een beetje een anonieme speler. Daarom werd het element opwinding als ingrediënt gekozen, eerst met de schitterende Speedster (née Lotus), daarna met de GTC-versies bij de middenklassers. De letters staan voor Gran Turismo Compact en verraden meteen de bedoeling. Zo kwam er een Astra GTC met 200 pk onder de kap, en nu staat daar ineens de OPC (Opel Pe...

Opel kampt al jaren met een imagoprobleem. Het Duitse merk zet degelijke en betrouwbare wagens op de markt, heeft de jongste jaren zelfs op een intrigerende manier het design aangepakt, maar blijft als massaproducent een beetje een anonieme speler. Daarom werd het element opwinding als ingrediënt gekozen, eerst met de schitterende Speedster (née Lotus), daarna met de GTC-versies bij de middenklassers. De letters staan voor Gran Turismo Compact en verraden meteen de bedoeling. Zo kwam er een Astra GTC met 200 pk onder de kap, en nu staat daar ineens de OPC (Opel Performance Center) met liefst 240 pk voor ons klaar. Binnenin ziet die OPC er bijzonder sober en aardig gelijnd uit, en dat verwacht men niet bij een dergelijke krachtpatser. Maar de stoelen zijn echte kuipjes en best comfortabel. Ook de zeer brede portieren vallen op én het feit dat er achterin zelfs redelijk plaats is. De Astra OPC bezit zelfs een mooie koffer, al is het met de tilhoogte een beetje onhandig laden. Zodra de motor start, laat de Astra OPC zijn ware gezicht zien : dat van een onvervalste GTI. Het was toch wel een tijdje geleden dat we met zo'n ogenschijnlijk doordeweekse auto op stap waren, die bij het accelereren zo loeiend hard gaat. De turboversnelling is ronduit indrukwekkend en wie door alle toerentallen flitst, krijgt het zelfs moeilijk de wagen onder controle te houden omdat het stuurgevoel dan een stuk minder wordt. Om kort te zijn : de versnellingen mogen dan wel indrukwekkend zijn, de auto heeft toch wat moeite om die gigantische krachten op een convenabele manier op het wegdek over te zetten, zeker als dat er niet helemaal vlak bij ligt. Wie de auto hoog in de toeren houdt, beschikt over een ongehoord potentieel dat perfect geschikt is voor de grote wegen. Bij het bochtenwerk op smalle wegen is het evenwel andere koek en moet de rijder voortdurend bijzonder attent uitkijken om het beest niet uit handen te laten schieten. We zouden zo'n stuk geweld alvast nooit in handen geven van een jonge, onervaren rijder. Terwijl we aannemen dat hij toch voor een jong publiek bedoeld is. Opmerkelijk bij deze krachtpatser is het redelijke rijcomfort. Het verbruik is dan weer zeer afhankelijk van de situatie : op de snelwegen en grote wegen blijft 8,5 liter/100 km mogelijk, maar wie fors gaat doortrekken - en de verleiding daartoe is groot - of ermee door de stad slentert, krijgt een gepeperde rekening voorgeschoteld. Motor : viercilinder benzine turbomotor met een slagvolume van 1998 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 240 pk / 177 Nm bij 5600 toeren/minuut en maximaal koppel van 320 Nm bij 2400 toeren/minuut. Afmetingen :429 cm (l), 175,3 cm (br), 140,5 cm (h) en 261,4 cm (wielbasis). Koffervolume : 302-1032 liter. Verbruik in liter/100 km :13 (stad), 7 (buiten stad), 9,2 (mix). CO2-uitstoot : 221 gr/km. Prijs, inclusief btw : 30.200 euro, vermeerderd met 4957 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting :336,47 euro. Andere versies : GTC-reeks, 1.4 (16.700 euro), 1.6 (17.460 euro), 1.8 (18.650 euro), 2.0 turbo/170 pk (21.450 euro).pierre darge