Todd Selby is fotograaf en kunstenaar. Na acht jaar freelancen voor magazines en reclamecampagnes, startte hij vorige zomer met een persoonlijk project, The Selby is in your place, een fotoblog op het internet. Zijn idee is eenvoudig : creatieve mensen portretteren in hun al even creatieve omgeving. "Tot vorig jaar verscheen mijn werk hoofdzakelijk in magazines, waardoor slechts een handvol mensen het opmerkten", zegt Selby. "Ik wil een ruimer publiek aanspreken en dankzij The Selby zijn mijn foto's nu gratis toegankelijk voor iedereen. Bovendien vind ik studiowerk nogal saai. Een of andere beroemdheid fotograferen in een hotelkamer of restaurant interesseert me niet, omdat het niets zegt over de persoon zelf. Een portret blijft een momentopname, terwijl ik een verhaal wil vertellen. Een authentieke blik op de omgeving waarin een persoon kiest te wonen is veel interessanter. Want vaak zijn het net de boeken, vreemde verzamelingen, meubelen en kunstwerken die weergeven wie mensen echt zijn."
...

Todd Selby is fotograaf en kunstenaar. Na acht jaar freelancen voor magazines en reclamecampagnes, startte hij vorige zomer met een persoonlijk project, The Selby is in your place, een fotoblog op het internet. Zijn idee is eenvoudig : creatieve mensen portretteren in hun al even creatieve omgeving. "Tot vorig jaar verscheen mijn werk hoofdzakelijk in magazines, waardoor slechts een handvol mensen het opmerkten", zegt Selby. "Ik wil een ruimer publiek aanspreken en dankzij The Selby zijn mijn foto's nu gratis toegankelijk voor iedereen. Bovendien vind ik studiowerk nogal saai. Een of andere beroemdheid fotograferen in een hotelkamer of restaurant interesseert me niet, omdat het niets zegt over de persoon zelf. Een portret blijft een momentopname, terwijl ik een verhaal wil vertellen. Een authentieke blik op de omgeving waarin een persoon kiest te wonen is veel interessanter. Want vaak zijn het net de boeken, vreemde verzamelingen, meubelen en kunstwerken die weergeven wie mensen echt zijn." Zijn eerste portfolio bestond uitsluitend uit foto's van vrienden in hun woonkamer, gecombineerd met stillevens van hun favoriete bezittingen. Al gauw werden die vrienden, vrienden van vrienden van over de hele wereld, zoals de schrijver Tom Wolfe, model Helena Christensen, American Vogue redactrice Sally Singer en Peaches 'dochter van' Geldof. Maar The Selby kijkt ook binnen bij andere, onbekende creatieve zielen : kunstenaars, ontwerpers, schilders, een patisseriechef, filmregisseurs en actrices. Dat levert hem dagelijks duizenden bezoekers op. "Op een rustige dag heb ik zo'n 10.000 individuele bezoekers, op een drukke dag zijn dat er 35.000. Als ik foto's van R.E.M-zanger Michael Stipe en zijn partner op mijn website plaats, levert dat trouwens niet veel meer bezoekers dan anders op. Het internet heeft zijn eigen beroemdheden." Een van die internetberoemdheden is fotograaf Scott Schuman, de sartorialist (zie ook Knack Weekend 39 van 2008), die net als Selby een immens populaire fotoblog onderhoudt met straatportretten van hippe, goed geklede voorbijgangers. "De sartorialist is al een hele tijd bezig, lang voor ik ermee begon, en wat hij doet is fantastisch. Iedereen wil door hem gefotografeerd worden. Zijn filosofie is dezelfde als de mijne : fotografie toegankelijk maken voor iedereen zonder de tussenschakels - magazines en kranten." Selby stopt niet bij het nemen van foto's, hij voegt ook nieuwe elementen toe, zoals tekeningen in waterverf, video's, handgeschreven tekstjes en interviews. "Fotografie is te veel eenrichtingsverkeer. Ik wil dat mensen in hun eigen woorden kunnen zeggen of schrijven wat ze denken. Zelfs aan een artikel in een magazine wordt geschaafd, waardoor het perspectief van de geïnterviewde niet altijd naar voren komt. Ik probeer mijn protagonisten zoveel mogelijk te betrekken in het proces door hen persoonlijke, handgeschreven vragen te stellen zoals 'wat zijn je favoriete plekken in huis' of 'maak een tekening van je geliefde'. Het is mijn manier om rechtstreeks met het publiek en de geportretteerde te communiceren." Door de onconventionele en intieme exploratie van zijn onderwerpen, slaagt Selby erin een accuraat en provocerend beeld te schetsen van de persoon voor de camera. Zijn informele benadering onthult excentrieke details die anders jammerlijk verloren zouden gaan. En natuurlijk zien we ook gewoon hun huis, hun favoriete bezittingen, hun rommel, huisdieren en zelfs Star Wars-figuurtjes. Zo heeft het enfant terrible van de Franse literatuur, Frédéric Beigbeder, naast een hele hoop boeken ook een grote platencollectie ; verklapt patissier die beroemd werd met zijn macarons, Pierre Hermé, een nieuwe smaak - pompelmoes en wasabi ; en blijkt zanger Michael Stipe kartonnen koffiebekers en oude fotocamera's te verzamelen. Sinds de oprichting van zijn fotoblog zo'n jaar geleden is The Selby een voltijdse en goed betaalde baan. Zo sloot Todd Selby dit jaar een deal met sportgigant Nike en brengt hij binnenkort een lijn met T-shirts op de markt. In zijn onlineshop vind je onder meer prints, tassen, T-shirts met het passende opschrift I am watching you en een pas uitgegeven collageposter in beperkte oplage, een ontwerp van de Australische kunstenaar Jonathan Zawada die hij eerder fotografeerde in Sydney. "De poster is een remix van mijn favoriete beelden", zegt Selby. "Vooral de reacties zijn erg leuk. Ik hoor van alle kanten 'dat is mijn sofa' of 'daar zit mijn kat'." Daarnaast regent het ook opdrachten uit de magazine- en reclamewereld. Hij maakte onlangs een reeks portretten voor The New York Times T Magazine en werkt onder meer voor Vogue Frankrijk en Vogue Homme International. De kassa rinkelt, al was dat ooit anders. "Het is een erg moeilijke periode voor fotografen. Het is bijna onmogelijk om financieel rond te komen als je alleen voor magazines werkt. Enkel degene die outside the box durven te denken zullen het halen. Ik werk nog voor enkele magazines, maar dat is eerder een samenwerking dan een opdracht. Ze leveren mij vooral interessante contacten op voor mijn andere projecten." Begin april werd Selby's werk voor het eerst tentoongesteld bij warenhuis Colette in Parijs, het bastion voor alle dingen hip and happening. De tentoonstelling bestond uit tekeningen, geïllustreerde interviews, archieffoto's en nieuwe beelden van creatieve Parisiens in hun habitat. De fotograaf was ook zelf aanwezig om er zijn boek, The Selby Paris, te signeren. Binnenkort komen daar ook The Selby Sydney en Tokyo bij. In mei publiceert de Amerikaanse uitgeverij Abrams wereldwijd een 300-pagina dik boek van zijn werk met twintig nieuwe interieurs, waaronder dat van hemzelf. "Ik heb intussen al zo'n 120 interieurs gefotografeerd. Mijn favoriet tot dusver staat in mijn nieuwe boek, daar kan ik dus nog niet veel over kwijt. Dit wil ik al wel zeggen : het is het enige huis dat ik ooit heb gefotografeerd dat kleiner is dan het mijne." Wie hij in de toekomst nog wil fotograferen ? "De Obama's in het Witte Huis. In het slechtste geval heb ik daar nog drie jaar tijd voor, maar laten we allemaal hopen dat het er zeven zijn. Als je ziet wat ik in een jaar tijd al bereikt heb, wie weet wat ik dan in zeven jaar allemaal kan verwezenlijken." www.theselby.com Door Ellen De Wolf Foto's The Selby"Fotografie is te veel eenrichtingsverkeer. Ik probeer mijn protagonisten zoveel mogelijk te betrekken in het proces."