GAMIFICATION

Maarten Leyts : ” Een toekomstige marktstrategie voor bedrijven ligt ongetwijfeld in het inzetten van games. Gamification is het gebruik van gametechnologie en -design in alledaagse taken en activiteiten. Aan de vooravond van de doorbraak van mobiel internet kan dat gaan van ratings en flipperkastborden in de supermarkt tot het verkrijgen van virtuele badges, kortingen en bonuspunten telkens je een winkel binnenloopt. Coca-Cola had dit met My Coke Rewards vroeg door en ook vliegmaatschappijen spelen hierop in. De mens is van nature competitief en sociaal. Wanneer hij een spel speelt met anderen, dan is er engagement, doet hij dat ‘gesponsord’ of ‘uitgedaagd’ door een merk, dan zal hij zich daarmee vereenzelvigen. Alledaagse handelingen of taken omzetten in een spel of game geeft de consument ook iets bijzonders om over te praten. Vroeger bestond er trouwens rond videogames een eerder negatief geladen gevoel. We zien daarin al een tijdje een trendbreuk : de ontspannende en educatieve mogelijkheden worden steeds meer naar waarde geschat. De Koning Boudewijnstichting lanceerde dit jaar met succes het spel Poverty is not a Game, waarin jongeren de valkuilen van het leven ondervinden.”

PRIVACYMANAGEMENT

Tom Palmaerts : “Sociale netwerken zijn uitgegroeid tot een belangrijk deel van ons leven. Het is vrij gemakkelijk geworden om het resumĆ© van iemands leven online samen te rapen. We evolueren van privacy naar publicity (alles is publiek). Privacy is steeds meer een edel goed, het is niet ondenkbaar dat er de komende jaren nog meer diensten zullen ontstaan rond privacymanagement. Vorig jaar hielp suicidemachine.org ons al om van socialenetwerksites af te geraken, nu helpt Deleteme om de vele accounts en online-informatie over onszelf te verwijderen. De grote sociale netwerken verdwijnen niet. Facebook is de nieuwe Gouden Gids. Maar daarnaast zoeken we meer nichenetwerken op waar we veel informatie vrijgeven omdat we bijvoorbeeld willen daten, maar we kunnen er gemakkelijk ook weer uitstappen.

ATTENTION MANAGEMENT

Herman Konings : “De moderne actief werkende mens zit met een serieus probleem : hij heeft maar liefst zeven uur minder vrij beschikbare tijd per week dan een werkende man of vrouw in 1985. Dit gaat bovendien gepaard met een verbreding aan keuzemogelijkheden. De moderne consument vindt vier keer meer in de schappen van een grootwarenhuis dan de vorige generatie consumenten in 1985. De combinatie van deze twee factoren brengt vandaag een keuzeverlamming teweeg, wat leidt tot het Continuous Partial Attention Syndrome, waarbij het moeilijk focussen is. Om het probleem op te lossen heb je keuzebegeleiders of attention management nodig. Weg met die cursussen timemanagement !”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content