Het Franse cosmeticabedrijf Guerlain heeft het voor de gelegenheid uitgerekend : elk halve minuut gaat ergens ter wereld één doosje Terracotta over de toonbank. Het zonnepoeder dat in één veeg foundation en getinte crèmes overbodig maakt, bestaat twintig jaar.

Nee, ik maak me niet op. Ik gebruik gewoon Terracotta.’Ik heb het vrouwen al vaak horen zeggen. En eigenlijk is daarmee alles verteld”, vindt Olivier Echaudemaison, artistiek directeur van Guerlains make-upafdeling. Het compacte zonnepoeder Terracotta werd in 1984 geïntroduceerd als “de start van een nieuwe generatie make-up die in een mum van tijd een zonnige, gezonde teint bezorgt.” Met Terracotta gaf Guerlain concreet gestalte aan het concept van zonnemake-up. Een welgemikte zet, want de ‘zonnemarkt’ stond in de vroege jaren tachtig net klaar om een hoge vlucht te nemen. Het parfumhuis was één van de eerste die de groeiende nood aan zonneproducten detecteerde en gaf met Terracotta een direct antwoord uit cosmetische hoek. Echaudemaison : “Om er goed uit te zien, had je vóór Terracotta eigenlijk maar twee keuzes : uitgebreid strijd leveren met ofwel een vaak vette en moeilijk te egaliseren foundation, ofwel met lagen getinte crème. Terracotta geeft vrouwen een goudbruine teint zonder zon of bijkomende make-up, als een gewoon poeder op het hele gezicht of als extraatje in de vorm van highlights op de jukbeenderen. Heel simpel. Terracotta is een echte pionier van zogeheten maquillage sans miroir. Het enige wat je nodig hebt, is een goede poederborstel. De dag voor Kerstmis bijvoorbeeld is voor Terracotta altijd een hoogdag : vrouwen die niet de gewoonte hebben zich op te maken, maar er toch wel goed willen uitzien op kerst, grijpen logischerwijs naar Terracotta. We wisten het van bij het begin : dit product kón gewoon niet mislukken.”

Sinds de lancering in 1984 is de samenstelling van Terracotta identiek gebleven : talk, porseleinaarde en minerale kleurstoffen, die voor de zachtheid en het klevende effect verrijkt werden met nylonpoeder in microkorreltjes. Even onveranderd bleef het opvallende, zoet exotische parfum van Terracotta – voor een eeuwenoud parfumhuis als Guerlain uiteraard een niet-onbelangrijk toemaatje. Aan het wonderpoeder zelf heeft Guerlain dus niet durven te raken, maar niet lang na de lancering bracht het bedrijf rond de poederklassieker een gelijknamige en zo goed als volwaardige zonnemake-uplijn op de markt : voor ogen, lippen, gelaat en lichaam. Codewoord in de hele Terracotta-lijn is bonne mine, het altijd terugkerend pigment is goud. De meeste poederverpakkingen zijn bovendien verregaand oosters geïnspireerd. Blikvanger daar is onder meer het losse poeder Terracotta Khôl, verkocht in rijkelijk bewerkte, exotische minikolfjes. In de reeks valt verder nog het Terracotta Duo Matt & Shine op : een crèmetextuur in de ene helft van het doosje voor een meer glamour- en paarlemoerresultaat, gecombineerd met een half poeder, half crèmetextuur in de andere helft voor een matterende afwerking. Ook de eerst foundation voor het lichaam staat overigens op naam van de Terracotta-lijn. De collectie wordt sindsdien elke zomer aangedikt met enkele nieuwe producten en kleuren, waaronder steeds enkele beperkte edities, rechtstreeks gelinkt aan heersende modetrends.

Scheerkwast

In 1986, twee jaar na de lancering, bracht Guerlain een mannelijke variant van het Terracotta-poeder op de markt : meteen het eerste compacte zonnepoeder voor mannen. De kleur lijkt ietwat meer ingehouden dan de vrouwelijke versie, bevat minder goudglinsters en paarlemoer en is duidelijk donkerder. Het resultaat heeft een matte schijn en ziet er dus per definitie mannelijker uit. Ook voor de verpakking koos men een duidelijk viriele tegenhanger : een strak, donkerblauw flesje met ingewerkte scheerkwast. En het werkte : de mannen bleken en blijken overtuigd om massaal te poederen. Karine Doucet, marketing directrice van Guerlains make-uplijn : “Ons compacte zonnepoeder voor mannen is uitgegroeid tot een al even grote klassieker. De kracht van Terracotta zit hem net in zijn status en uitstraling van non-make-up . Het natuurlijke, onopvallende resultaat trekt mannen aan. Dat ze de poeder snel en makkelijk kunnen aanbrengen, zit er uiteraard ook wel voor iets tussen…” Dat bevestigt Myriam Nijssen van parfumerie Myriam en officieel Guerlain Beauty Instituut in Lanaken : “Mannen gebruiken graag Terracotta. Niet alleen vandaag de dag, nu mannencosmetica duidelijk in de lift zit. Ze poederen zich al jaren met het compacte zonnepoeder. Al komen ze het product liever zelf niet kopen. Dat laten ze meestal aan hun vrouw over.” Guerlain hield het sindsdien bij dat ene Terracotta-product voor mannen. Echaudemaison : “Enkel een zonnepoeder. Meer niet. Wij zijn geen Jean-Paul Gaultier.”

Twintig jaar Terracotta betekent meteen ook twintig jaar Guerlain make-up, want met Terracotta maakte Guerlain zijn maidentrip in de wereld van de maquillage. Toch een belangrijk scharniermoment, als je weet dat Guerlain er dan al 156 jaar als parfumeur heeft opzitten. Doucet : “Het merk blijft natuurlijk in de eerste plaats bekend om zijn parfums. Het bedrijf is nu eenmaal al 176 jaar bezig, waarvan 156 jaar uitsluitend als parfumeur. Terracotta was ons allereerste make-upproduct. Een stevige start. En een even sterke leiderspositie tot op vandaag de dag, ook al is het product intussen talloze keren gekopieerd. Op de Franse markt heeft Terracotta momenteel vijftig procent van de markt in handen.” In België zou het zonnepoeder van Guerlain ongeveer dezelfde cijfers halen. Het belang van Terracotta blijkt in elk geval uit zijn status als soortnaam. Geen mens die het heeft over compacte zonnepoeders, maar wel gewoon over terracotta. n

Tekst Guinevere Claeys

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content