Op drie jaar tijd zijn de Brussels Fashions Fairs uitgegroeid tot een niet te missen rendez-vous voor commerciële modemerken en boetiekhouders. De organisatoren zijn vier vriendinnen.

Terwijl u nog bezig bent met de samenstelling van een zomergarderobe, weten de boetieks al wat ze u volgende winter zullen aanbieden. Ze hebben beurzen bezocht en daarna hun bestelling geplaatst. De CPD in Düsseldorf (met ongeveer 50.000 bezoekers) en Prêt-à-porter in Parijs zijn de grootste Europese evenementen op dat gebied, maar sinds enkele jaren staat ook Brussel op de kaart. Met een beurs voor volwassenencollecties én een beurs voor kinderkleding. Van 23 tot 25 januari bezochten 4400 professionals (80 procent Belgen, 15 procent Nederlanders) de Women’s & Men’s Wear Brussels waar ze uit 260 collecties konden kiezen.

Drijvende kracht achter de Brussels Fashion Fairs is Valérie Sieuw, een jonge dertiger met textielroots en ervaring in kinderkleding. “Ik ben agent voor verschillende Spaanse kindermerken en heb zelf twee winkels”, vertelt Sieuw. “Ik ken dus beide kanten en constateerde dat er in België qua aankoopmogelijkheden een leemte was.” Sieuw begon klein. Het was haar bedoeling enkele agenten en invoerders samen te brengen zodat de boetiekhouders niet van hot naar her in het land moesten om de collecties te bekijken. “Ik dacht aan een 30-tal merken, het werden er meteen 60. De Kid’s Fashion Brussels was zo’n succes dat we het volgende seizoen meteen een beurs voor volwassenen georganiseerd hebben. Anders was iemand anders zeker met dat idee gaan lopen.”

Omdat er organisatorisch en commercieel veel bij komt kijken, deed Valérie Sieuw een beroep op twee vriendinnen, de juriste Nathalie Graevenitz en Joëlle Vandenbemden, de logistieke kracht. Later kwam Dominique Jacques erbij, die als ex-aankoopster van Bouvy helemaal thuis is in de modewereld.

De vier zijn een hecht groepje, met een heel eigen managementstijl. Zo woont Valérie Sieuw in de Provence. Een week per maand komt ze naar Brussel, de kinderen blijven dan bij de echtgenoot, de rest van de tijd werkt ze van thuis uit. Ook de anderen combineren gezin en beurs op een evenwichtige manier. Op de beurs zelf gebruiken ze de vrouwelijke touch (mispak u niet: het zijn geen softe dametjes!) om het de bezoekers zo aangenaam mogelijk te maken. Gratis parking, gratis toegang en catalogus, leuke stands. “We nodigen die mensen uit om hier te komen werken”, aldus Valérie Sieuw. “We vinden het een minimum dat ze dat ook op een relaxte manier kunnen doen en dat ze een juist aanbod vinden. We selecteren de exposanten naar prijsklasse en hun gerichtheid naar de Belgische boetieks.”

De aanpak van het viertal heeft resultaat: op nauwelijks 3 jaar tijd is de beurs (twee keer per jaar) een vaste waarde geworden in de Benelux. Sieuw en haar vennoten willen graag nog uitbreiden, maar wel onder hun motto ‘professionalisme boven gigantisme’. “We stellen ons geen super-objectieven, we zijn geen platte carrièristen. We willen wel een zeer belangrijke beurs worden. We proberen de positieve evolutie zo goed mogelijk te managen. Het zou tof zijn als we op dat elan en in deze aangename werkomstandigheden kunnen verdergaan.”

De volgende Kid’s Fashion Brussels: van 25 tot 27 juni 2000, de volgende Women’s en Men’s Wear Brussels: van 30 juli tot 1 augustus.

Trui Moerkerke / Guy Kokken

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content