De nieuwe wintercollecties zijn er. Valt u voor een tailleur met bontkraag ? Liever een strak pulletje op een trompetbroek ? Of wat gedacht van een camel jas ? Luc Kumpen, eigenaar van de multimerkenboetieks Fashion Point en Obsis, wandelt door de wintertrends. Een ervaren gids.

Trui Moerkerke. Foto’s : Lieve Blancquaert

Hij koopt elk seizoen meer dan honderd merken aan voor de twee winkels. In verschillende stijlen. Vrouwen, mannen en kinderen. In het Limburgse Maasmechelen, tegen de Nederlandse grens, bouwde Luc KumpenFashion Point en Obsis uit tot een mode-imperium met 14.000 namen in het klantenbestand. Een wandeling door de winkels is als een tocht langs de modetrends. Van avant-garde tot jeans. Van tailleurs tot sportswear. De aankoop van dat alles houdt Kumpen zes maanden per jaar bezig. Zijn grootste inspiratiebron : steden. ?Ik ga veel naar professionele beurzen. Nee, niet zo vaak naar de grote modedefilés in Milaan en Parijs. Die shows vallen nadat ik mijn aankopen afgesloten heb. Maar naast de beurzen, leer ik het meeste door in steden rond te lopen, door de winkels daar te bekijken of gewoon door de mensen op straat te observeren. Ik bezoek minstens een paar keer per jaar New York, Parijs en Milaan. Dat geeft me een goed idee van wat in de lucht hangt. Ik volg natuurlijk ook wat in de modebladen verschijnt.?

De modesfeer opsnuiven is één aspect, de klant kennen een ander. ?Bij de aankoop van bepaalde collecties gaat een verkoopster mee. Zij weten wat de klanten vragen. Zij kunnen mij er bijvoorbeeld op wijzen dat ik te veel grote of kleine maten heb. Ik neem ook statistieken mee met de verkoopgegevens die onze computer verzamelt. Wat verkoopt, en hoe de maatverdeling is. Wanneer ik op kantoor ben, loop ik zeker tien keer per dag door de winkel. En elke woensdag vergader ik met de verkoopsverantwoordelijke.?

Trompetbroeken? (strak maar onderaan lichtjes uitwaaiend) noemt Kumpen de belangrijkste trend voor komende winter. Zo’n pantalons worden dan gecombineerd met een nauwaansluitend hemd, een strak pulletje of een A-lijn bloes. Daarnaast kocht Kumpen veel printstoffen aan, en polo’s in jersey. Wat de tailleurs en blazers betreft, doen de combinaties van stof met leer of namaakbont het goed. Een leren broek en een jasje met leer in een tailleur met pelsen kraag.

Tweed, andere dikke stoffen en ruiten werden niet aangekocht. ?Ik geloof er niet in. Tweed draagt niet prettig, valt niet prettig. Bovendien moet je er echt mooi en jong voor zijn, want tweed veroudert.?

Aankopen is een kwestie van timing, de juiste dingen op het juiste moment. In sommige gevallen betekent het : niet te vroeg zijn. Van de militaire look, veel kaki, variaties op legerjassen en -broeken, die enkele avant-garde-ontwerpers voor deze winter prediken, was er bij de meeste merken weinig te vinden. Voor volgende zomer daar is hij nu volop mee bezig heeft Kumpen wel veel in die richting aangekocht. Hij legt zijn manier van werken uit. ?Ik volg de hoofdlijnen van de grote créateurs niet. Een tailleur kost daar 60.000 frank. Je kan dat zeker verkopen, maar ik zou er een deel van mijn cliënteel mee afschrikken. Wat niet de bedoeling is. Ik breng andere grote merken en de bijlijnen van créateurs, maar probeer wel de look van de hoofdlijnen neer te zetten. Die militaire stijl was uiteindelijk moeilijk te vinden. En zolang je niet de hoofdlijnen verkoopt, mag je niet te vroeg zijn. De mensen moeten er eerst al wat over gelezen hebben in modetijdschriften. Ze hebben tijd nodig. Ik ben er wel zeker van dat de militaire elementen het volgende zomer goed zullen doen.?

Voor Obsis, de winkel met de modieuze en avant-gardemerken, haalt Kumpen 90 procent van het aanbod voor het seizoen in huis. Voor de trendy jongerenafdeling in Fashion Point veel minder. ?Jongeren zijn zeer trendgevoelig. Je moet op een rage meteen kunnen reageren. Om uit te gaan je trekt geen vier weken na elkaar hetzelfde aan willen ze telkens iets nieuws, maar niet te duur. Daar speel ik op in.?

De mannenafdeling van Fashion Point werd net heropend en kreeg er twee afdelingen bij. Naast de pakken, gekleed en modieus, komt er een sportieve afdeling (sportswear met onder meer Polo Ralph Lauren, DKNY,…) en een American country style hoek (genre Ralph Lauren en Bellerose).

Luc Kumpen : ?In sportswear zit toekomst. Niet de gewone trainingspakken, maar stijlvolle sportieve kleren. Van DKNY heb ik veel aangekocht, voor mannen en vrouwen. Mensen hebben nu meer vrije tijd. Een tailleur of een pak kopen ze misschien een keer voor een speciale gelegenheid, maar ze schaffen zich wel vijf keer iets sportiefs aan. Ook van andere merken koop ik de sportieve lijnen aan.?

Stress om het juiste te kiezen, daar heeft Luc Kumpen weinig last van. Bepaalde elementen in het modeverhaal zijn niet te voorspellen, dat neemt hij erbij. ?Pas helemaal zeker ben ik als de collecties hier geleverd worden. Omdat het modebeeld, en ook de pers speelt daarin een rol, tegen die tijd duidelijk is. Dan weet ik of ik goed zit. Het is niet eenvoudig. Neem het voorbeeld van volgende zomer : het aanbod omvat trompetbroeken, rechte broeken, brede, lange rokken, knielengte en kort. Kan jij mij vertellen wat zal aanslaan ? Hoeveel procent ik van elk best aankoop ? Als modejournalisten plots weer lange rokken massaal in fotoreportages laten zien, dan kan het lang worden. Dat valt niet te voorspellen. Van een groot deel ben ik zeker, van een ander deel niet.?

Wie graag een modeworkshop in Fashion Point/Obsis wil bijwonen : lees pagina 83.

De trends in de wintermode volgens Luc Kumpen 1. Sportswear van DKNY 2. De combinatie camel en leer. Jas en leren broek van Kyuso, pull van Dolce & Gabbana. 3. Geïnspireerd op de skimode. Tailleur en bloes van Cento x Cento. 4. Trompetbroek en militair jasje, van Barbara Bui. 5. Namaakbont. Jas en rok van Dolce & Gabbana. 6. Het strakke silhouet. Trompetbroek en kleurrijke jas van Fabrizio Mariani, nauwaansluitend hemd van Cento x Cento.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content