Ooit gehoord van de New Yorkse dermatoloog Jonathan Zizmor? Hij werd beroemd door zijn kitscherige metro-advertenties waarin hij een smetvrije huid beloofde. Zijn eerste advertentie was in 1991 te zien in de metro, vandaag leent de dokter zijn naam aan een opvallende trend. Si...

Ooit gehoord van de New Yorkse dermatoloog Jonathan Zizmor? Hij werd beroemd door zijn kitscherige metro-advertenties waarin hij een smetvrije huid beloofde. Zijn eerste advertentie was in 1991 te zien in de metro, vandaag leent de dokter zijn naam aan een opvallende trend. Sinds de horeca door Covid-19 gedwongen werd de deuren te sluiten, zochten mensen een andere manier om de plaatselijke economie te steunen. Enter zizmorcore: stijlvolle merchandising in de vorm van kleding en accessoires, waarmee je je favoriete adres steunt. Ook in ons land liet de New Yorkse trend niet lang op zich wachten. Een pet of een tote bag van slagerij Dierendonck, een mondmasker in de kleuren van de Brusselse microbrouwerij L'Ermitage, het zijn maar twee voorbeelden uit een lange reeks. Tijdens zijn exclusieve samenwerking met Mission Masala bood restaurant Old Boy naast fusiongerechten geïnspireerd op India ook een Bollywoodachtige affiche aan, die in een mum van tijd uitverkocht was. "Er is een angst voor het onbekende, we weten niet wat morgen zal brengen," legt trendwatcher Vincent Grégoire uit, "dus voelen we de behoefte om onze trots te herontdekken, om het lokale opnieuw te appreciëren. Het is een manier om ons te voeden met een nostalgische feelgood esthetiek." Vergeet met andere woorden die designermonogrammen, hét logo van het moment is gewoon dat van jouw vaste frituur.