Winkelhieren 2.0.

Affiche (15 euro), Old Boy X Mission Masala, oldboyrestaurant.be missionmasala.be © GF/ MISSION MASALA X OLD BOY

Uit de pandemie ontstaat een trend die even verrassend als geruststellend is: Zizmorcore, oftewel inwoners die met trots hun lokale ondernemers steunen door het dragen en kopen van hun merchandise. Want onze favoriete bars, restaurants en winkels zijn misschien uit het oog, maar niet uit het hart.

Ooit gehoord van de New Yorkse dermatoloog Jonathan Zizmor? Hij werd beroemd door zijn kitscherige metro-advertenties waarin hij een smetvrije huid beloofde. Zijn eerste advertentie was in 1991 te zien in de metro, vandaag leent de dokter zijn naam aan een opvallende trend. Sinds de horeca door Covid-19 gedwongen werd de deuren te sluiten, zochten mensen een andere manier om de plaatselijke economie te steunen. Enter zizmorcore: stijlvolle merchandising in de vorm van kleding en accessoires, waarmee je je favoriete adres steunt.

Ook in ons land liet de New Yorkse trend niet lang op zich wachten. Een pet of een tote bag van slagerij Dierendonck, een mondmasker in de kleuren van de Brusselse microbrouwerij L’Ermitage, het zijn maar twee voorbeelden uit een lange reeks. Tijdens zijn exclusieve samenwerking met Mission Masala bood restaurant Old Boy naast fusiongerechten geïnspireerd op India ook een Bollywoodachtige affiche aan, die in een mum van tijd uitverkocht was. “Er is een angst voor het onbekende, we weten niet wat morgen zal brengen,” legt trendwatcher Vincent Grégoire uit, “dus voelen we de behoefte om onze trots te herontdekken, om het lokale opnieuw te appreciëren. Het is een manier om ons te voeden met een nostalgische feelgood esthetiek.” Vergeet met andere woorden die designermonogrammen, hét logo van het moment is gewoon dat van jouw vaste frituur.

Pet (15 euro), Atelier Dierendonck, dierendonck.be
Pet (15 euro), Atelier Dierendonck, dierendonck.be© GF
Re-usable Cup (30 euro), Butchers Coffee X Frank Green, butcherscoffee.be
Re-usable Cup (30 euro), Butchers Coffee X Frank Green, butcherscoffee.be© NINA VANDEWEGHE
Mondmasker (6 euro), l'Ermitage, shop.ermitagenanobrasserie.be
Mondmasker (6 euro), l’Ermitage, shop.ermitagenanobrasserie.be© GF
Sweater (50 euro), Tim Van Laere Gallery, timvanlaerebooks.com
Sweater (50 euro), Tim Van Laere Gallery, timvanlaerebooks.com© TIM VAN LAERE GALLERY
Rush Rush Scarf (24 euro), koffiebar Rush Rush, rushrush.be
Rush Rush Scarf (24 euro), koffiebar Rush Rush, rushrush.be© GF/ FLORIS MACHIELS X RUSH RUSH
Andy Klaksken (20 euro), Andy Roasters, andy-roasters.be
Andy Klaksken (20 euro), Andy Roasters, andy-roasters.be© GF/ LOBSTER
Signatuurparfum (48 euro), August Antwerp, august-antwerp.com
Signatuurparfum (48 euro), August Antwerp, august-antwerp.com© GF? AUGUST ANTWERP

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content