Wat weinigen weten, is dat Justin Onclin 'in de wijn' begon als commercieel directeur van de toenmalige Wijnmakelaarsunie in 1979. Hij kreeg meteen de passie voor het product van John Monard mee, en dan vooral voor bourgogne. Maar toen hij na enkele jaren op eigen vleugels ging vliegen, werd het bordeaux. "Omdat er in die tijd in dat segment het meest ruimte was tussen producenten en consumenten. In 1982 zijn we met onze maatschappij Sovex van nul af aan begonnen."
...

Wat weinigen weten, is dat Justin Onclin 'in de wijn' begon als commercieel directeur van de toenmalige Wijnmakelaarsunie in 1979. Hij kreeg meteen de passie voor het product van John Monard mee, en dan vooral voor bourgogne. Maar toen hij na enkele jaren op eigen vleugels ging vliegen, werd het bordeaux. "Omdat er in die tijd in dat segment het meest ruimte was tussen producenten en consumenten. In 1982 zijn we met onze maatschappij Sovex van nul af aan begonnen." Onclin kreeg het meteen aan de stok met de lokale groothandel, omdat hij niet alleen export naar België op het oog had, maar over heel Europa wilde werken. Hij kreeg veel tegenstand in de jaren 1990-1991 en werd slechts heel moeilijk als négociant aanvaard. Uiteindelijk ebde de tegenstand weg, nu draait Sovex 10 tot 15 miljoen flessen per jaar, goed voor een omzet van bijna 100 miljoen euro. Al heel snel begon Onclin te werken met wat men 'kleine' bordeauxwijntjes noemt : "Bordeaux en bordeaux supérieur waren toen alleen goed in de goede jaren. Maar heel vaak waren ze slecht en moeilijk op de markt te plaatsen. Als eerste ben ik begonnen met een geïntegreerde aanpak in Sovinif (Sovex Vinification). We sloten een deal met een aantal geselecteerde eigenaars. We garandeerden hen dat we de totale oogst zouden kopen, op voorwaarde dat ze het hele jaar door het advies van onze oenoloog zouden volgen en een strenge selectie zouden doorvoeren." Het werd voor alle betrokken partijen een groot succes : Sovex had de beschikking over veel goede wijnen in het lagere prijssegment en veroverde er heel Europa mee. De eigenaars hadden zekerheid en werden hierdoor gemotiveerd. "In Bordeaux is maar de helft van de wijnboeren in staat om goede wijn te maken, omdat de rest van het terroir niet goed is", zegt Onclin. "Daar komt nooit iets deftigs van, tenzij in fantastische jaren als 2009 en 2010, maar dan is alles goed. Het is nochtans simpel : een goed terroir is een domein waarop de druiven goed kunnen rijpen. Het zijn de 'foute' wijnen die het domein verlaten tegen één euro per liter, een opbrengst ver onder de armoedegrens." Sovex handelt dus in een breed gamma, met een dertigtal eigendommen in Sovinif, samen goed voor zeker drie miljoen flessen met wijn van 4 à 5 euro per fles. En verder met heel veel wijn in de middenklasse, van 5 tot 20 euro. "Deze middenklasse is geweldig interessant omdat ze zo veel verbeterd is. Veel van die wijnen zijn nu beter dan de crus classés van tien jaar geleden." Sovex werkt ook met grands crus classés, maar dan op wereldschaal "De vraag is hoog en blijvend in de Aziatische landen en ook in Zuid-Amerika. Bordeauxwijn is nog nooit zo goed geweest als nu." Volgens Onclin is de Chinese markt rijper geworden. "Er wordt minder gefocust op peperdure wijnen en meer op de middenklasse. De Chinezen zijn erg leergierig en hebben een zekere 'levenshonger', mede vanuit hun communistische achtergrond. De grote Chinese groepen kopen zeer actief Bordeauxse wijneigendommen op, vooral in het middensegment, en kastelen met klinkende namen als Lafite of Cheval Blanc. De Belgische markt blijft echter heel goed : de topwijnen en die van de Nieuwe Wereld zijn wat teruggevallen, maar de Belg koopt prijs-kwaliteitsbewust en straft non-kwaliteit onmiddellijk af. Voor Sovex is België opnieuw de belangrijkste exportmarkt. Belgische invoerders en groothandelaars staan bekend om hun sérieux en volgen de excessen van Bordeaux niet. Alleen de horeca volgt niet : haar bordeauxaanbod is ondervertegenwoordigd, ten voordele van nieuwewereldwijnen. Door een politiek van exclusieve etiketten vallen de prijzen niet te vergelijken en is oplichting niet zeldzaam. Het wordt, zoals meermaals gezegd, hoog tijd dat de Belgische horeca afstapt van het systeem met procenten en begint te werken met een vast bedrag per fles." DOOR HERWIG VAN HOVE