In deze maandelijkse rubriek verdiept wijnkenner Frank Van der Auwera zich in de laatste nieuwtjes van de wijnwereld.

Le vin de Marie-Antoinette

Geuren en smaken keren duidelijk terug in de teletijdmachine. Na het ‘gerestaureerde’ parfum van Marie-Antoinette (zie WK van 25 april 2007) komt straks ook ‘haar’ wijn op de markt. Hoewel : het zal maar mondjesmaat zijn, want de totaalopbrengst voor de amper honderd flesjes laatgeoogste rosé wordt voorlopig voorzichtig geraamd op 400.000 dollar, of zo’n 3000 euro per exemplaar. Vanwaar deze prijzengekte ? Alles draait om de allereerste oogst van de wijnstokken die jaren terug rond de Trianonhoeve van koningin Marie-Antoinette, op het domein van Versailles, werden heraangeplant. De piepkleine oogst van cabernet sauvignon en merlot werd geperst en bleef rijpen op het Château Thuerry in de Provence. Om positief te eindigen : de opbrengst van de verkoop gaat integraal naar de renovatie van de befaamde tuinen.

Slik-resveratrol

Het was te denken : naarmate de studies cumuleren waarin de verdienste van resveratrol – de antioxidant die royaal aanwezig is in rode wijn – wordt opgehemeld, piekt de interesse bij Amerikaanse firma’s om deze component te verzilveren. In de VS vliegen allerlei resveratrolsupplementen vlotjes uit de rekken en stijgt het aanbod met de week. Want waarom glazen wijn drinken als je hetzelfde effect kan krijgen via een simpel pilletje ? Zo biedt een bedrijf Resvinatrol Complete aan als red wine alternative : dagelijkse inname van dit voedingssupplement moet ons lichaam beschermen tegen slijtage door vrije radicalen, moet de bloedcirculatie stimuleren, slechte cholesterol laten dalen en zelfs de kans op een langer leven vergroten. Hét argument van deze medische wondermiddelen : om eenzelfde effect van één dosis slik-resveratrol te krijgen, zou een normaal individu minstens 156 glazen moeten consumeren. Dat een van de meest succesvolle firma’s geleid wordt door ene Rich Guy (!) zal wel toeval zijn zeker ?

Grootdistributie en dure wijn

In België kennen we het fenomeen al een tijd : hoewel supermarkten het gros van hun omzet halen uit goedkope wijnen, hebben ze in hun aanbod toch een aantal exclusieve flessen met flinke prijskaartjes. Blijkbaar wordt dat fenomeen stilaan Europees, want de voorbije weken stond de Britse pers vol met het voor hen blijkbaar onthutsende nieuws dat de keten Tesco de ‘duurste supermarktfles’ ooit op zijn kaart had gezet. Het gaat om de 99,99 pond (ca. 145 euro) dure Australiër, 1999 Penfolds Grange. Geen toeval, want uit marktstudies blijkt dat ook de gemiddelde Brit in de grootdistributie steeds méér spendeert aan zijn fles wijn. Zo steeg de voorbije twee jaar bij Tesco de verkoop van flessen boven 10 pond met maar liefst 74 procent.

Schroefdop & borstkanker

Vooral in de Nieuwe Wereld is de screwcap (schroefdop) populair, zelfs bij duurdere rode wijnen. Uit peilingen van onder meer Wijntrends blijkt dat, hoewel er nog een flinke drempel is, ook Belgische consumenten steeds minder vijandig staan tegenover deze sluittechniek. Niet verwonderlijk dus dat de tegenstanders tegenwoordig het grof geschut bovenhalen, zij het voorlopig niet gestoeld op wetenschappelijk bewijsmateriaal. Zo beweert wijnjournalist Keith Stewart dat er een link bestaat tussen schroefdoppen – en met name het element polyvinylidene chloride (PVDC) – en een sterk toegenomen risico op borstkanker. Vreemd of verontrustend, aangezien PVDC als materiaal wereldwijd al lang werd goedgekeurd voor alle contact met voedingsproducten, frisdranken, distillaten én medicijnen.

Australië legt de lat hoog

Wijnoverschotten of niet, de Aussies malen er niet om. Zopas stelden ze hun marktvooruitzichten ambitieus bij. Tegen 2010/11 mikt hun wijnindustrie op een extra verkoop van 4 miljard Australische dollar, goed voor een totaalbedrag van 30 miljard Australische dollar, binnen- en buitenlandse verkoop samengeteld. Ondertussen wordt er in de Europese hoofdkwartieren nog uitsluitend gebakkeleid over wijnstokken rooien, overschotten distilleren en wijnbouwers wegsubsidiëren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content