Paris en prosecco

Het is met de nodige reserve dat we de uit gebakken lucht opgetrokken Paris Hilton in deze rubriek vermelden. Maar de voorbije weken was deze party girl het middelpunt van een heuse wijncontroverse. Paris, die niet moet kijken op een miljoentje meer of minder als zakgeld, spekt tegenwoordig haar bankrekening met een extra publiciteitscampagne rond Rich Prosecco. Normale prosecco is een leuke mousserende wijn uit de Veneto, maar Paris maakt natuurlijk reclame voor de in een gouden blik verpakte luxeversie. Op zich kan zelfs deze dommigheid geen kwaad, ware het niet dat onze Hiltonerfgename onlangs gearresteerd werd in Hollywood wegens dronkenschap achter het stuur. Veel serieuze proseccoproducenten vinden ...

Het is met de nodige reserve dat we de uit gebakken lucht opgetrokken Paris Hilton in deze rubriek vermelden. Maar de voorbije weken was deze party girl het middelpunt van een heuse wijncontroverse. Paris, die niet moet kijken op een miljoentje meer of minder als zakgeld, spekt tegenwoordig haar bankrekening met een extra publiciteitscampagne rond Rich Prosecco. Normale prosecco is een leuke mousserende wijn uit de Veneto, maar Paris maakt natuurlijk reclame voor de in een gouden blik verpakte luxeversie. Op zich kan zelfs deze dommigheid geen kwaad, ware het niet dat onze Hiltonerfgename onlangs gearresteerd werd in Hollywood wegens dronkenschap achter het stuur. Veel serieuze proseccoproducenten vinden het daarom stuitend dat precies Paris het boegbeeld wordt van een promotieactie voor prosecco en dan nog in ordinaire blikversie. Vreemd genoeg blijken ondertussen zelfs officials te vallen voor haar instant 'charme'. Luca Zaia, vicepresident voor landbouwzaken in Veneto, nam zelfs haar verdediging op : "Niemand maakt problemen rond het feit dat kaviaar in blik wordt verkocht. Ik zie dus helemaal niet in waarom er zulke hetze rond Paris wordt gemaakt." Eik en wijn hebben, indien verstandig gekoppeld en als er voldoende fruitmaturiteit aanwezig is, een schitterende werkrelatie. Daar is geen discussie over. Maar veel wijnen kunnen de houtklop niet incasseren en hun fruit zakt vermoeid door de knieën. Jarenlang kon dit miljoenen consumenten, én de media, weinig schelen omdat oaky synoniem stond voor 'trendy', maar toch lijkt in deze attitude stilaan een kentering te komen. Een recent consumentenonderzoek in de VS door Wine Opinions toonde aan dat wijndrinkers er steeds vaker grijpen naar niet-eikgelagerde, weinig boisé wijnen. Of ze opnieuw ontdekken. Het aandeel van Amerikanen die de non- oaky stijl kent, steeg immers voor het eerst tot 59 procent. Binnen deze groep heeft al acht op de tien de voorbije periode een niet op eiken vaten gelagerde chardonnay gekocht. Niet dat we nu meteen het einde van de eikgelagerde wijn moeten aankondigen, maar één ding is duidelijk : Koning Barrique heeft niet langer de hegemonie. Prinses Unwooded wint aanhang, zeker in wit. Wijn met Xoomer-factorKijk eens diep in uw wijnglas en uw geweten : bent u als wijndrinker nu een Boomer dan wel een Xoomer ? Dit laatste concept werd door het Amerikaanse mannenblad GQ gelanceerd, op basis van een studie over de verschillen tussen de Generation X en haar voorgangers, de babyboomers. Volgens deze studie zijn Xoomers tussen 25 en 39 jaar oud en zijn ze, veel meer dan hun voorgangers, verkikkerd op trendy merken en luxeproducten, ook op wijngebied. Xoomers bezitten alvast één voordeel : als twee- of veelverdieners hebben ze doorgaans ook de extra koopkracht om zich deze prestigeproducten te permitteren. Het onderzoek is formeel : de komende tien jaar zullen deze Xoomers gemiddeld tot 15 procent meer betalen voor luxeproducten dan alle andere consumentengeneraties voor hen. Want Xoomers blijken hypergevoelig voor percepties en de reacties vanuit hun 'soortgenoten'. Vertaald naar de wijn : de gemiddelde Xoomer blijkt tot drie keer zo gretig om als eerste met de nieuwste wijntrends te kunnen uitpakken en zo hun relatienetwerk te imponeren. Babyboomers laten hun wijnaankoop eerder afhangen van criteria als de beste prijs-kwaliteitverhouding. Het onderzoek bevestigt indirect ook dat babyboomers minder door glitter worden gepakt. Zij blijken veel minder te trappen in de valstrik van pure impulsaankopen en kijken systematischer naar variabelen als duurzaamheid of functionaliteit. Bij wijn betekent dit onder meer dat de vraag wordt gesteld : bij welk gerecht kan deze fles het best ontkurkt worden ? Een Xoomer zal zich eerder afvragen : welk effect heeft deze fles op mijn gasten ? Hoe kan ik met deze cru scoren ?