In onze Belgische supermarkten is de wijncrisis nog niet zo duidelijk te zien, zelfs de bordeauxcrisis niet. In Frankrijk daarentegen - ik constateerde het zelf in de buurt van Béziers - kan men bordeauxwijn kopen voor minder dan 2 euro per fles. Gebottelde wijn met fles, kurk en etiket erbij! Met dergelijke prijzen kunnen de wijnbouwers al lang niet meer leven. Erger nog : de consument wil zelfs deze spotgoedkope wijn niet meer hebben.
...

In onze Belgische supermarkten is de wijncrisis nog niet zo duidelijk te zien, zelfs de bordeauxcrisis niet. In Frankrijk daarentegen - ik constateerde het zelf in de buurt van Béziers - kan men bordeauxwijn kopen voor minder dan 2 euro per fles. Gebottelde wijn met fles, kurk en etiket erbij! Met dergelijke prijzen kunnen de wijnbouwers al lang niet meer leven. Erger nog : de consument wil zelfs deze spotgoedkope wijn niet meer hebben. De wijnboeren hebben gemiddeld een volle oogst te veel in voorraad en moeten plaats verzinnen voor de nieuwe wijn van 2005 die er aankomt. Er is bovendien geen geld om plukkers te betalen en het is tegen de AOC-regels om druiven te laten hangen. Toch hebben de oproepen van de Europese Commissie om wijn te doen distilleren, alleszins in Bordeaux, maar matig succes : iedereen rekent op de buurman en hoopt dat de markt voor hemzelf wat zal aantrekken als de wijn van de buurman verdwenen is. Hoe dan ook, de wijn blijft in de rekken liggen. Voor het type wijn dat nu door de consument wordt afgewezen is ook in de toekomst geen markt : deze wijn is te slecht. 'Slecht' wil zeggen dat hij niet (meer) beantwoordt aan wat de beschaafde consument van alcoholische drank verwacht. Alcoholische dranken houden - bij overmatig gebruik - risico's in : verslaving, wangedrag en ondermijning van de gezondheid. Maar al deze gevaren zijn onafhankelijk van de kwaliteit. Ze spelen in dezelfde mate voor peperdure cru's als voor ordinaire tafelwijn, ze worden enkel door het alcoholgehalte bepaald. Slechte wijn is dus wijn die ongeschikt is voor aan tafel, die niet kan passen bij een gerecht. Want daarvoor moeten de smaken van bitter, zuur en zoet een geheel vormen dat zo mogelijk nog complex is ook. Een geheel waarmee dan een mariage gastronomique mogelijk wordt. Dus wijn mag niet te zuur, niet te zoet en niet te bitter zijn. De 2-euro-bordeaux schiet tekort in zijn gastronomisch mariage-potentieel omdat hij getekend is door te grote rendementen, omdat hij te zuur-bitter is. Hij is gewoon niet lekker. De wijnstokken zijn overladen met vruchttrossen die te talrijk zijn om normaal te kunnen rijpen. Ook oogst men gewoonlijk te vroeg - binnen is binnen - wat natuurlijk weer onrijpheid en zuur bevordert. Er leeft bij de traditioneel ingestelde wijnboeren nog altijd de opvatting dat zuur doet bewaren, de 'rolmopsopvatting' van voor 1980. Voeg daarbij te weinig inspanning om het zonlicht rechtstreeks op de trossen te laten schijnen (bron van zachte tannines) en we staan voor een zuur-bittervehikel zonder tafelfunctie, dat zelfs gratis niet te slijten valt. We kijken dus eens rond in de omliggende landen - Duitsland, Spanje en Italië - op zoek naar wijnen met een gastronomische functie. Vandaag Duitse wijn. Pinot Gris Classic 2004, Baden, QualitätsweinLichtgele kleurnuance en een frisse levendige pinot-neus. De smaak is niet droog genoeg maar heeft wel wat structuur en een goede frisse zure finale. Wijn voor bij asperges. (Delhaize : 4,39 euro). Bereich Nierstein, Rheinhessen 2004, QualitätsweinBleekfrisse kleur en een zwakke exotische neus. De smaak is volzoet en uiterst simpel. Geen gastronomische functie. (Colruyt : 2,89 euro). Pinot Gris Classic 2003, Baden, QualitätsweinKleur met een gele nuance en een flauwe typische pinot-neus. De smaak is niet droog genoeg maar wel met wat lengte en zuurheid in de finale. Alcoholisch commercieel product. (GB/Carrefour : 4,79 euro). Marien Kloster Liebfraumilch, Qualitätswein Lieblich 2004IJle, waterachtige kleur en een zoeterige dunne neus. De smaak is volzoet en simpel zonder enige gastronomische functie. (GB/Carrefour : 1,39 euro). Riesling Classic 2003, Pfalz. QualitätsweinGoede, frisse kleur maar een doffe, matte neus, niet herkenbaar als riesling. De smaak is flauw, zoeterig en dun. Geen gastronomische functie. (Delhaize : 4,49 euro) Dr Kung, Münster Sarmsheimer Schlosskapelle 2004, Qualitätswein mit PrädikatIJle kleur en een fijne neus zonder enige soortdefinitie. De smaak is volzoet simpel. Geen enkele gastronomische functie. (Colruyt 3,54 euro). Besluit : in de reeks van de halfzoete simpele wijnen komen de Classic-types er nog vrij goed uit, hoewel hun gastronomische functie marginaal is. Herwig Van Hove