In deze maandelijkse rubriek verdiept wijnkenner Frank Van der Auwera zich in de laatste nieuwtjes van

de wijnwereld : over trendsetters en buitenbeentjes, oude

en nieuwe appellations, spectaculaire veilingresultaten,

tegenvallende of exploderende export en meer van dat.

MENSEN AOC Carte Blanche Philippe Raoux van Château d’Arsac is altijd al een dwarsligger geweest, permanent in de contramine met de officiële appellations Haut-Médoc en Margaux. Maar recentelijk heeft hij toch ook een vonk marketinggenie getoond. Voortaan wil hij namelijk bij elke nieuwe oogst een gastwijnmaker inviteren, die dan de scepter mag zwaaien over zo’n 15 hectare van zijn in totaal 72 hectare tellende wijndomein. De flying winemaker krijgt daarbij vrij spel inzake snoeibeurten, pluktiming en de eigenlijke vinificatie. Het eindproduct moet Raoux’ stelling illustreren dat deze gastman (of vrouw) de échte auteur is van de wijn en dat niet de appellation, de druivenvariëteit of het feit dat de wingerds in de ‘Oude’ dan wel ‘Nieuwe’ Wereld liggen, bepalend zijn. Deze wijnmakerscollectie zal echter niet het klassieke oogstjaar dragen, maar in ‘episodes’ worden gebotteld, waarbij Episode Un vermoedelijk door topoenoloog Michel Rolland zal geproduceerd worden en Episode Deux door zijn al even succesvolle confrater Denis Dubourdieu. Geschat wordt dat er jaarlijks minimaal zo’n 60.000 flessen de deur zullen uitvliegen, natuurlijk vooral richting Verenigd Koninkrijk en de VS. Over het waarschijnlijk exclusieve prijskaartje voorlopig geen woord. Diesel om te drinken Modebewuste lezers van Weekend Knack kennen ongetwijfeld het trendsettende en niet meteen goedkope jeanslabel Diesel. Van broeken en jasjes naar wijn en flessen lijkt echter maar een minimale stap, want Renzo Rosso, de stichter van het merk, presenteerde onlangs op het salon Vinitaly drie gloednieuwe Dieselwijnen, afkomstig van zijn 100 hectare groot domein dat Rosso een twaalftal jaar terug in Vicenza (Veneto) kocht en waar zo’n vijf hectare wingerds op geplant staan, naast vooral olijfbomen. De olijfolie wordt tussen haakjes ook onder het Diesel farm-label gecommercialiseerd. U kunt al raden welke steroenoloog er tussen de fusten loopt/liep. Inderdaad, de in deze rubrieken stilaan populaire, alomtegenwoordige Roberto Cipres-so. Hij adviseerde bij de productie van de drie Diesel- cuvées, in casu de Bianco di Rosso (chardonnay), de Rosso di Rosso (merlot/cabernet sauvignon) en de eveneens rode Nero di Rosso (pinot nero). Geen plat-populair product evenwel in de fles, want de handelsprijs schommelt in Groot-Brittannië rond de 90 pond (ca. 130 euro). Per stuk uiteraard. In Britse trendy restaurants zoals Roka, Zuma, Les Trois Garçons of The River Café, worden deze wijnen zelfs ontkurkt tegen de ‘malse’ prijs van 120 à 150 pond (170 à 217 euro). MOMENTEN Bourgogne ten dode opgeschreven ?

Het wetenschappelijke welles-nietesdebat over de opwarming van de aarde gaat onvermoeid door, maar af en toe worden ook wijndrinkers opgeschrikt door de mogelijke effecten van het broeikasteffect. Tijdens de First World Conference on Global Warm-ing and Wine die eind maart in Barcelona werd georganiseerd, werd heftig aan de alarmbel getrokken : het karakter van veel wijnen zoals we ze vandaag kennen, staat op het punt om radicaal te veranderen onder invloed van de verhitting van de aarde. Als dit proces zich aan het huidige tempo doorzet, zal een regio als Bourgogne bijvoorbeeld, niet langer in staat zijn pinot noir te cultiveren. Computersi-mulaties van zo’n vijftig wijnregio’s en appellations, gepresenteerd door een team van klimatologen, lieten zien dat de volgende vijftig jaar de gemiddelde temperatuur in Bordeaux met 1,2°C zou kunnen stijgen, in Napa met 1,2°C, in Barolo met 1,4°C, in Rioja met 1,3°C en in Portugal met 2°C, met vaak structurele droogte als gevolg. Daardoor zouden bestaande en populaire druivenvariëteiten, die soms al eeuwen symbool staan voor hun regio of appellation, zwaar onder druk komen te staan in deze locaties. Sommige rodewijnsoorten zullen kleurintensiteit verliezen, andere hun boeket of smaakvulling, terwijl een aantal nu bekende wittewijnsoorten zelfs integraal verdwijnen. De befaamde Australische viticulturalist Richard Smart wond er geen doekjes om : “De impact zal fundamenteel en ingrijpend zijn.” Hij benadrukte ook dat door deze permanente temperatuurstijging het risico op wingerdplagen en -ziektes gevoelig toeneemt, omdat de insecten dan ook makkelijker ’s winters overleven en sneller migreren. Veel wijngebieden zullen ook hun irrigatiesystemen drastisch moeten aanpassen.

Duitsland-Wijndrinkers : 1-0

Straks zijn ze weer massaal present in de Duitse stadions : honderdduizenden liefhebbers/hooligans/journalisten/vips en enkele honderden duurbetaalde voetballers, klaar voor het Wereldkampioenschap. Maar wie voetbal zegt, zegt natuurlijk ook ‘drank’ en aangezien Duitsland zich tegenwoordig eerder als wijnnatie dan als bierland wil profileren, wordt het Wereldkampioen-schap aangegrepen als dé ideale vitrine om aan promotie te doen. Daar wordt dan ook grof geld voor neergeteld : de Duitse wijnen kregen het recht om het officiële logo van de Mondial op hun etiketten te dragen, nadat het DWI ( Deutsches Weininstitut) daarvoor eerst zo’n 700.000 euro afdokte bij de Fifa ( Fédération Internationale de Football Association). Naast dit etiketrecht garandeert het contract eveneens dat alle ‘stille’ wijnen die worden geserveerd tijdens alle catering in de stadions exclusief Duits zullen zijn. Voor de 64 wedstrijden worden er meer dan 400.000 bezoekers verwacht die samen zeker zo’n 100.000 flessen wijn soldaat moeten maken. Het Duitse succes kent maar één vlekje : voor de mousserende wijnen is het niet de Sekt die in de prijzen viel, maar het Franse champagnemerk Lanson dat de rechten van het Fußballweltmeisterschaft 2006 in de wacht sleepte.

Wijn voor bij de pizza

Een tussendooronderzoek van de Wine Market Council en Merrill Research (VS) bracht onverwacht een belangrijke wijntrend aan het licht. Volgens deze recente studie zouden maar liefst vier op de tien (Amerikaanse) wijndrinkers thuis ook een fles wijn ontkurken als ze simpele pizza of afhaalchinees bestellen. Terwijl de meeste studies wijn eerder koppelen aan gesofisticeerd eten, blijkt veertig procent van de consumenten inderdaad ook absoluut een wijntje te willen bij zijn fastfood, saté, loempia en pizza calzone of quattro stagione. Zou het in België écht anders zijn ?

MARKTEN Taboe voor vrouwen Het moest er ooit van komen. Nadat een handvol sluwe huizen wijn exclusief gericht op vrouwen lanceerde, komt een Californische winery nu op de proppen met een assortiment rode wijnen dat uitsluitend mannelijke drinkers viseert. Amerikanen moeten van hun Budweiser weggelokt worden door deze zogeheten Hearty Red Wines for Men, in casu een merlot en cabernet, waarbij vooral gemikt wordt op – en we citeren – ” the average Joe barbecue fan” of ” Nascar racing watcher“, gehuwd en met een koppel kinderen in zijn living. De marketingmanager van Ray’s Station, het wijndomein in kwestie, bevestigt dat er geen witte wijnen zullen gemaakt worden, want die zijn uiteraard alleen voor juffies. Alsof zo’n seksistisch gewauwel al niet erg genoeg is, doet managementprofessor Robert Simley van de Universiteit van Californië – blijkbaar een ‘wijnexpert’ – er nog een schepje bovenop : hij staat pal achter het concept om specifieke mannenwijnen te lanceren en aan gender specific branding te doen, “om zich zo te onderscheiden in het almaar groeiende flessenaanbod”, klinkt het. Dat het wel om een trend-in-wording gaat, is duidelijk, na eerdere marktintroducties van onder meer Mad Housewive (VS) of Fat Bastard Chardonnay (Frankrijk). Storm in een glas wijn Oekraïne en Rusland hadden reeds hun gasconflict, maar de mannen achter Poetin willen nu een andere kraan dichtdraaien, namelijk de tapkraan. Al wekenlang broeit er een diplomatiek conflict tussen Rusland en de voormalige sovjetrepublieken Georgië en Moldavië, twee wijnproducerende naties. Onlangs kondigde de Russische gezondheidsambtenaar Gen-nady Onishchenko aan dat hij de import van Georgische en Moldavische wijn wou blokkeren, omdat zijn inspecteurs naar verluidt gezondheidsbedreigende niveaus van zware metalen en pesticiden hadden ontdekt in deze producten. In Georgië en Moldavië vielen de autoriteiten uit de lucht, omdat tot dan toe geen enkele klacht of studie in die zin circuleerde. Voor een buitenstaander kan dit het zoveelste belachelijke pesterijtje lijken, maar het gaat wel degelijk om heel véél geld en jobs in beide gedupeerde landen. Nagenoeg de helft van alle wijn die in Rusland wordt geconsumeerd draagt immers een Georgisch of Moldavisch etiket. Vooral in Georgië smaken de druiven enorm zuur, want de wijnindustrie klapte er al eens een eerste maal in elkaar begin de jaren negentig, toen de economische steun vanuit de Sovjet-Unie wegviel. Bijna vijftien jaar lang werd er echter gebouwd aan een nieuwe lokale wijnbusiness die, als de Russen hun dreigement doordrijven, de genadeklap kan krijgen.

Door Frank Van der Auwera

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content