Een universeel parfum dat voor iedereen aantrekkelijk is, bestaat (nog) niet. De geur top-tien verschilt van land tot land en van cultuur tot cultuur.

Linda Raats / Collage Tom Hautekiet

Parfumeurs zeggen dat Duitsers en Brazilianen van dennengeur houden, frisse geurnoten dus. De Fransen hebben liever bloemige, warme geurnoten zoals rozen en jasmijn en Japanners trekken de neus op voor zware parfums : ze houden van delicate geuren. Amerikanen zijn wel verzot op overduidelijke, bottere parfums, net als de Arabieren overigens. Geurvoorkeuren verschillen duidelijk van land tot land : wie een nieuw parfum lanceert, kan niet iedereen behagen. Zoveel is duidelijk.

Duitsers mogen dan wel van frisse groene geuren houden, Duitse vrouwen worden zowel beïnvloed door de Franse als door de Amerikaanse markt en zijn bovendien erg merkgevoelig. Ze houden van moderne geuren van het frisse type, en Duitse merken als Joop !, Jil Sander en Escada doen het om voor de hand liggende, chauvinistische redenen prima. Om dezelfde reden prijken in Frankrijk de parfums van eigen bodem het hoogst op het verlanglijstje.

In Italië worden bijzonder veel parfums op de markt gebracht. Vaak inlandse creaties waarvan een groot aantal niet voor export bestemd is. Italianen waren lang gek op bloemengeuren, klassiekers van Franse origine, maar nu gaat hun voorliefde eerder uit naar pikante parfums, een tikkeltje speels en sexy ook, vaak met witte bloemen als basis.

In Spanje kiezen vrouwen massaal voor frisse geurnoten van het eau de cologne-type en voor kruidige, citroenachtige toiletwaters. Ook fijne romantische bloemengeuren doen het goed.

Groot-Brittannië heeft geen eigen parfumindustrie. Britse lady’s kiezen voor eenvoudige, niet complexe, figuratieve parfums met herkenbare geurnoten als lavendel, rozen of meiklokjes.

Rusland heeft een lange parfumtraditie en de oudste parfumerie ter wereld bevindt zich in Sint-Petersburg. Voor de Russische vrouwen is parfum erg belangrijk, een luxe waarvoor ze flink wat roebels veil hebben. Hun voorkeur gaat naar duidelijk aanwezige, zwoele, zoetere bloemengeuren.

In het Midden-Oosten staan zwoele, zware en animale of oriëntaalse parfums hoog aangeprezen en het is bekend dat Arabieren meer houden van parfumextract dan van eau de toilette, en dat ze vanuit een eeuwenoude traditie vaak en veel parfum gebruiken.

In India is de lokale markt erg actief. Naast eigen creaties, worden er tal van kopies van befaamde parfums geproduceerd. In China slaan vooral lichte bloemengeuren aan. Japanse vrouwen gebruikten tot voor kort nagenoeg geen parfum, maar daar komt nu verandering in. Eenvoudige geuren, licht en transparant doen het prima.

De Belgische markt ten slotte leunt aan bij de Franse maar is wispelturiger. Ons land geldt traditioneel als een testmarkt omdat hier diverse invloeden meespelen. Wie wil weten of een product zal aanslaan, heeft er alle belang bij om de impact ervan bij ons te testen. Het resultaat zegt veel over wat er mag worden verwacht.

DE 10 BEST VERKOCHTE

DAMESPARFUMS IN EUROPA

cK one (Calvin Klein)

N5 (Chanel)

Trésor (Lancôme)

Allure (Chanel)

Dolce Vita (Dior)

Opium (Yves Saint Laurent)

Anaïs Anaïs (Cacharel)

Jean Paul Gaultier

L’Air du Temps (Nina Ricci)

Paris (Yves Saint Laurent)

IN JAPAN

N5 (Chanel)

Tartine & Chocolat (Givenchy)

N19 (Chanel)

Lagune (Dali)

Beautiful (Estée Lauder)

Cabotine (Grès)

Coco (Chanel)

Tendre Poison (Dior)

Dalissime (Dali)

L’Air du Temps (Nina Ricci)

DE BEST VERKOCHTE PARFUMS IN DE VS

Pleasures (Estée Lauder)

Beautiful (Estée Lauder)

Tommy (Tommy Hilfiger)

cK one (Calvin Klein)

Tommy Girl (Tommy Hilfiger)

Eternity (Calvin Klein)

cK Be (Calvin Klein)

Obsession for Men (Calvin Klein)

Polo Sport (Ralph Lauren)

WERELD TOP-10 DAMESPARFUMS

cK one (Calvin Klein)

N5 (Chanel)

Trésor (Lancôme)

Eternity (Calvin Klein)

Pleasures (Estée Lauder)

Anaïs Anaïs (Cacharel)

Opium (Yves Saint Laurent)

Beautiful (Estée Lauder)

Paris (Yves Saint Laurent)

Dune (Christian Dior)

WERELD TOP-10 MANNENPARFUMS

Cool Water (Davidoff)

cK one (Calvin Klein)

Drakkar Noir (Guy Laroche)

Eternity for Men (Calvin Klein)

Polo Sport (Ralph Lauren)

Tommy (Tommy Hilfiger)

Aramis (Aramis)

Azzaro pour Homme

Paco Rabanne

Fahrenheit (Christian Dior)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content