Hypoallergene producten zonder parfum, sobere verpakkingen en verkoopsters in witte labojassen : de intrede van het Amerikaanse merk Clinique in de parfumerie anno 1968 ging niet onopgemerkt voorbij. Veertig jaar later is dat nauwelijks nog uniek te noemen : elk groot merk heeft een wetenschapper, arts of dermatoloog als consultant in dienst, werkt samen met onderzoeksinstellingen en onderstreept zijn betrouwbaarheid met een technisch discours. Verzorgingsproducten worden steeds professioneler en zijn rechtstreeks geïnspireerd op de populairste chirurgische en dermatologische behandelingen zoals peelings, dermabrasieën, botoxinjecties en fillers. Tijd om een stap verder te gaan, vond Cliniquepresidente Lynne Greene, en ze knoopte gesprekken aan met het befaamde Weill Medical College van de Cornell University in New York.
...

Hypoallergene producten zonder parfum, sobere verpakkingen en verkoopsters in witte labojassen : de intrede van het Amerikaanse merk Clinique in de parfumerie anno 1968 ging niet onopgemerkt voorbij. Veertig jaar later is dat nauwelijks nog uniek te noemen : elk groot merk heeft een wetenschapper, arts of dermatoloog als consultant in dienst, werkt samen met onderzoeksinstellingen en onderstreept zijn betrouwbaarheid met een technisch discours. Verzorgingsproducten worden steeds professioneler en zijn rechtstreeks geïnspireerd op de populairste chirurgische en dermatologische behandelingen zoals peelings, dermabrasieën, botoxinjecties en fillers. Tijd om een stap verder te gaan, vond Cliniquepresidente Lynne Greene, en ze knoopte gesprekken aan met het befaamde Weill Medical College van de Cornell University in New York. Volgens Greene is dit een logische stap in de strategie om de roots van het merk te belichten. Die wortels liggen in het artikel "Can great skin be created ?" dat veertig jaar geleden verscheen in Vogue. Journaliste Carole Phillips interviewde de gekende Amerikaanse dermatoloog Norman Orentreich over hoe je een mooie huid kan krijgen. Maar het bleef niet bij praten : de twee sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden voor de Estée Laudergroep het merk Clinique. Het driestappensysteem van reinigen, exfoliëren en hydrateren, werd de basis van een gamma dat parfumvrij en hypoallergeen is. Lynne Greene wil die basisfilosofie nu opnieuw op de voorgrond brengen. Het driestappensysteem kreeg een update (er werd een vloeibare versie van het klassieke stuk zeep uitgebracht en het succesnummer Dramatically Different Moisturizing Lotion werd geherformuleerd) en huidverzorging kreeg opnieuw prioriteit. Met antiverouderingsproducten als Continuous Rescue Antioxidant Moisturizer en Superdefense, beiden voorzien van de nieuwste antioxidanten en de laatste ook van uv-filters, gaat Clinique duidelijk de preventieve toer op. Greene ziet Clinique als laatste hulpmiddel alvorens een dermatoloog te contacteren, maar ook als eerste stap nadien. "Als onze producten niet het gewenste resultaat hebben, is een dermatoloog de enige oplossing. Het is de bedoeling dat die zijn patiënten na behandeling opnieuw doorverwijst naar ons voor een aangepaste verzorging." Greene's ambities zijn torenhoog : ze wil met Clinique een brug slaan tussen medisch onderzoek en het grote publiek. "De samenwerking met Weill Cornell laat ons toe om de recentste onderzoeksbevindingen over de gezondheid van de huid naar het grote publiek te vertalen." Clinique heeft zo ongetwijfeld ook een streepje voor in de strijd om het vertrouwen van de consument. Volgens The New York Times had Clinique 4,75 miljoen dollar veil voor de samenwerking. Die omvat onderzoek naar de huid, het organiseren van symposia over de onderzoeksresultaten voor professionelen en het grote publiek, een beurs voor een veelbelovende, jonge onderzoeker en de bouw van een dermatologisch centrum, het Clinique Skin Wellness Center. Op het naambordje na, en enkele informatiebrochures in de wachtzaal, is het merk niet aanwezig in het centrum. Maar dat is ook de bedoeling, volgens directeur Dr. Granstein. "Het is een plek waar mensen gespecialiseerde dermatologen kunnen consulteren en meer te weten kunnen komen over huidkanker en hoe je je huid gezond houdt." Er worden geen producten verkocht of aangeraden, maar het is wel mogelijk om een afspraak te maken met bevoegde Cliniqueconsulenten die advies geven over aangepaste huidverzorging na een dermatologische ingreep en hoe je met make-up littekens en roodheden kan camoufleren. Clinique haalt heel wat voordeel uit de samenwerking : de onderzoeksresultaten kunnen voor productontwikkeling dienen en de associatie met de universiteit verleent hen autoriteit en prestige. Greene beschouwt vooral de kennisuitwisseling tussen het college en hun eigen labo's als een belangrijk pluspunt. Clinique koppelt er een opleidingsprogramma voor zijn consultants aan vast. Dat bestaat uit drie niveaus. Elke consultant moet een basisopleiding huidfysiologie volgen en in staat zijn om het huidtype en de huidbehoeften vast te stellen en de juiste producten aan te bevelen. Wie het verplichte examen met glans aflegt, komt in aanmerking voor het tweede niveau en wordt benoemd als klinische consulente die de nodige kennis heeft van dermatologische behandelingen en huidcondities als acne, zonneschade en chronische aandoeningen om aangepast productadvies te kunnen geven. Een huiddiagnoseconsulent, ten slotte, kan een diagnose stellen over zonneschade en huidfysiologie en fungeert als contactpersoon voor dermatologen. "Een ambitieus programma," geeft Henk Van der Mark, general brand manager van de Benelux toe, "dat bij ons niet meteen op grote schaal uit te voeren is. Het idee is namelijk ontstaan in een department store market, zoals in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waar we met eigen personeel werken en je een concept perfect tot in de details kan uitwerken, helemaal zoals je het zelf wil. In de Benelux is dat minder evident omdat we samenwerken met parfumerieën die hun eigen personeel hebben." In België zal wel een selectie gemaakt worden van een aantal parfumwinkels die nu al goed samenwerken met Clinique en een goede reputatie hebben inzake huidverzorgingsadvies. "Een volledige dekking zullen we in België dus niet halen. Maar ik denk dat het belangrijker is om subtiel duidelijk te maken dat we huidverzorging zeer ernstig nemen." Daarom wordt er ook contact gelegd met vooraanstaande dermatologen. Van der Mark beschouwt dat niet als concurrentie voor de apothekersmerken. "Wij blijven zeker in de selectieve distributie en zullen dermatologen niet actief bezoeken om telkens nieuwe producten voor te stellen. Verder zullen we deelnemen aan de grote dermatologische congressen. We zitten dan wel in de parfumerie, maar we zijn geboren in het kabinet van een dermatoloog."Door Sofie Albrecht