Maatje 39 en 2,4 miljoen euro. Meer hebt u niet nodig om weg te wandelen met 's werelds duurste laarzen. Al komt ook een stevig stel beenspieren van pas : de laarzen wegen samen ongeveer vijf kilo. 300 gram daarvan zijn diamanten, 38.883 stenen en 1527 karaat in totaal, de andere 4,7 kilo komt van het gouden frame waarop ze zijn gezet.
...

Maatje 39 en 2,4 miljoen euro. Meer hebt u niet nodig om weg te wandelen met 's werelds duurste laarzen. Al komt ook een stevig stel beenspieren van pas : de laarzen wegen samen ongeveer vijf kilo. 300 gram daarvan zijn diamanten, 38.883 stenen en 1527 karaat in totaal, de andere 4,7 kilo komt van het gouden frame waarop ze zijn gezet. De wereldrecordlaarzen werden voorgesteld in aanwezigheid van koningin Mathilde en minister-president Kris Peeters tijdens de Business of Design Week in Hongkong, waarvan België dit jaar gastland was. Het ontwerp is van het Antwerpse duo A.F. Vandevorst, de uitvoering van het eveneens in Antwerpen gevestigde diamantbedrijf Diarough / UNI-Design. "Een jaar geleden zijn wij, samen met het Flanders Fashion Institute (FFI), benaderd door minister-president Peeters en Flanders Investment & Trade (FIT) om een samenwerking tussen de mode- en diamantsector uit te werken", zegt Ari Epstein, CEO van het Antwerp World Diamond Center (AWDC). "Als visitekaartje voor de Aziatische markt, waar Antwerpse diamant en mode al heel erg in de smaak vallen, maar er vandaag nog veel potentieel onbenut blijft. Diamant is het belangrijkste exportproduct van België buiten de Europese Unie, en China een van de snelst groeiende landen als afzetmarkt. Het is dus essentieel dat we hier, in Hongkong, aanwezig zijn." Het idee voor de laarzen kwam van A.F. Vandevorst. "Omdat het project in Hongkong zouden worden voorgesteld, dachten we voor het ontwerp meteen aan laarzen uit onze herfst / wintercollectie, geïnspireerd op de Chinese lotusvoeten, met een klein neusje en een brede schacht", zegt An Vandevorst. "Daar was ook het AWDC direct voor te vinden. We vonden het beide belangrijk dat het een high-end project zou worden, en niet zomaar een broche op een kledingstuk bijvoorbeeld. Al was het nooit de bedoeling om wereldrecords te breken." Voor de realisatie van de laarzen ging het AWDC aankloppen bij Diarough, een toonaangevende diamantair op wereldniveau. "Het was een interessant aanbod", zegt Nishit Parikh, CEO van Diarough. "Elke drie à vier jaar doe ik een prestigieus project als dit. Ik heb de mensen, de middelen en het komt niet alleen mijn bedrijf maar ook de industrie ten goede. Met behulp van een 3D-scanner hebben we een gouden frame gemaakt van de laarzen. Op dat frame zijn de diamanten bevestigd. Binnenin zijn de laarzen met kalfsleer gevoerd, zodat ze ook aangenaam zijn om te dragen." Met andere woorden, these boots are made for walking ? "Het is inderdaad de bedoeling om de laarzen te verkopen", zegt Parikh." We bevinden ons in een deel van de wereld waar mensen willen tonen dat ze geld hebben. En hoe zeldzamer en duurder iets is, hoe meer interesse er wordt getoond." ELLEN DE WOLF