?Een tweede afdeling zou meer didactisch van aanpak zijn?, vervolgt Mahy. ?Daarin wil ik de evolutie van de auto in de verf zetten, waarbij zowel motoren als claxons worden getoond, zodat de bezoeker een blik wordt gegund op de merkwaardige evolutie van wat zo alledaags is geworden. Daarnaast moet er onvermijdelijk plaats komen voor een bibliotheek annex informatiecentrum, die met wat goede wil de belangrijkste van Europa zou kunnen worden.?
...

?Een tweede afdeling zou meer didactisch van aanpak zijn?, vervolgt Mahy. ?Daarin wil ik de evolutie van de auto in de verf zetten, waarbij zowel motoren als claxons worden getoond, zodat de bezoeker een blik wordt gegund op de merkwaardige evolutie van wat zo alledaags is geworden. Daarnaast moet er onvermijdelijk plaats komen voor een bibliotheek annex informatiecentrum, die met wat goede wil de belangrijkste van Europa zou kunnen worden.? Als klap op de vuurpijl droomt Mahy vooral van een atelier dat publiek toegankelijk zou zijn en waaraan een opleidingscentrum zou worden gevoegd. Daar kunnen afgestudeerden uit verschillende disciplines zich vervolmaken zodat ze de restauratie van een oldtimer met kennis van zaken kunnen aanpakken. Of waar hobbyisten met wat hulp van specialisten een eind op weg worden geholpen. ?Zoiets bestaat nergens ter wereld,? zegt Mahy, ?en dat is toch verwonderlijk want we krijgen hier geregeld gepensionneerden en jongeren over de vloer die wat graag de handen uit de mouwen steken.? Mahy weet waarover hij praat : in de cirque verwelkomde hij de voorbije jaren allerhande mensen, maar echt fier is hij vooral op de groep mentaal gehandicapten uit een dagcentrum in Evergem die er onder begeleiding drie vrachtwagens restaureerden. De 59-jarige Gentenaar vergelijkt zo'n klus met werken in een vakantiekamp en onderstreept daarbij dat ook daar de tijd dringt. ?Voor sommige vakgebieden zijn de echte specialisten, die de knepen van het vak kennen, òf stokoud òf gestorven, waardoor de kennis gewoon niet meer wordt doorgegeven. Een hele rij tradities dreigen daardoor verloren te gaan en om erger te voorkomen wordt het hoog tijd dat jong bloed wordt aangetrokken.? Mahy droomt bij zijn wereldautomobielcentrum ook van een testbaan met veel groen waar de gerestaureerde auto's toertjes kunnen maken, om het rijden niet te verleren. Maar hij is ook nuchter genoeg om te beseffen dat de realisatie niet voor morgen is, en dat hij voorlopig al blij zou zijn met onderdak. ?Ik geloof dat ik langs alle leegstaande kazernes ben gegaan, maar dat heeft alleen maar tijdverlies en evenzovele teleurstellingen opgeleverd. Iedereen is enthousiast, maar uiteindelijk blijkt het duivels moeilijk om een gebouw op de kop te tikken dat pakweg twintig jaar ter beschikking wordt gesteld. Want het zou toch zonde zijn dat deze, met zoveel energie opgebouwde collectie verspreid zou geraken?, meent Mahy. Intussen druppelt de regen gestadig binnen in de cirque en sleutelen amateurs aan auto's waarvan een aantal absoluut uniek zijn. Een dokter staat er naast een student, terwijl ze beiden met vallen en opstaan de kunst van het restaureren onder de knie proberen te krijgen. En Ivan Mahy veert bij elk telefoontje even op, als wachtend op goed nieuws dat maar niet komen wil. Daarom eindigen we graag met een oproep tot al diegenen die in hun buurt mogelijkheden zouden zien om dit rijdend stuk patrimonium onderdak te bieden. Ivan Mahy is te bereiken op het nummer (09) 225.13.94.PIERRE DARGE