DE OPMARS VAN NIEUWE BRANDS

Vergeet Sheraton of Savoy. De nieuwe places to stay heten Mama Shelter, Ace, CitizenM, 1Hotels, Generator,... Onafhankelijke hotels met lagere prijzen zijn zo cool geworden dat ze zelf uitgroeien tot ketens. De zogenaamde next generation brands. "Waarom veel betalen voor een lelijk hotel, als je evengoed voor minder in een mooi kunt logeren ?" is een van de dada's van hotelketen CitizenM. Het is geen toeval dat bekende namen zoals Hilton nu of binnenkort nieuwe, goedkopere hotels lanceren onder een tweede naam : Canopy by Hilton, Radisson Red of Centric by Hyatt.
...

Vergeet Sheraton of Savoy. De nieuwe places to stay heten Mama Shelter, Ace, CitizenM, 1Hotels, Generator,... Onafhankelijke hotels met lagere prijzen zijn zo cool geworden dat ze zelf uitgroeien tot ketens. De zogenaamde next generation brands. "Waarom veel betalen voor een lelijk hotel, als je evengoed voor minder in een mooi kunt logeren ?" is een van de dada's van hotelketen CitizenM. Het is geen toeval dat bekende namen zoals Hilton nu of binnenkort nieuwe, goedkopere hotels lanceren onder een tweede naam : Canopy by Hilton, Radisson Red of Centric by Hyatt. Bij Moxy (een nieuw label van Marriott) vind je geen strijkijzer in elke kamer, maar wel een strijkkamer op elke verdieping. In zowat alle designhotels vandaag staan lange gemeenschappelijke tafels, want socializen is in. Dé trend is mingling with locals. De buurt binnenlaten met tafelvoetbaltoernooien (Mama Shelter), petanquebars (Generator), coworking ruimten (The Student Hotel) en pingpongtafels (Ace). De klassieke lobby met lange ontvangsttoog omgeven door enkele fauteuils sterft uit. Kunst is nadrukkelijk aanwezig, het liefst een graffititekening van een lokale straattekenaar. Verschillende functies lopen nu door elkaar. Het dakterras van het nieuwe Proper Hotel in San Francisco zal gedurende de dag transformeren van ontbijtplek naar koffiebar, yogaklas, buitencinema of -concertzaal, restaurant en rooftop bar. In de hotelterminologie heet zoiets Creative space segmentation. Je waant je niet langer in een hotel, maar in een publieke ruimte. Hotels halen hun ingrediënten van hun eigen boerderijen of zelfs recht van het dak. Als ook The Waldorf Astoria in New York zijn eigen imkerij heeft op het dak - kwestie van zelfgemaakte honing op je boterham te kunnen smeren - dan weet je dat homegrown ook in de hotelsector een trend is. In de Miami-vestiging van 1Hotels (opgericht door een stichter van de Starwoodketen) kunnen gasten Tesla's lenen. U weet wel : die überhippe en onbetaalbare elektrische wagen. Gratis fietsen vind je bij de 25Hoursketen. Of rollerskates, dat kan ook. In de King Kong Hostel in Rotterdam kun je zo de stad in rollen. De inrichting van een hotel moet Instagrambaar zijn. Social media managers worden aangesteld om na te denken over de vragen "Hoe ziet ons hotel eruit op sociale media ?" en "Waar is ons Instragrammoment ?" En dat begint al met a striking first impression. Een wowmoment in de lobby. Het 1888 Hotel in Sydney heeft een zogenaamde selfie space en noemt zichzelf "het allereerste Instagramhotel", in de Moxyketen hangen grote schermen waarop foto's, getagd met #atthemoxy, geprojecteerd worden. Hotelied is een website voor hotelboekings waar gebruikers korting krijgen op basis van hun aanwezigheid op sociale media. De grenzen tussen outdoor en indoor vervagen. Denk : gras aan de muur of oversized binnenhuisserres. Materialen als baksteen en hout zijn populair. Het gevoel in de natuur te zitten moet de stress bij de gasten wegnemen. Ook daar bestaat een woord voor : biophilia, volgens de theorie dat mensen instinctief meer op hun gemak zijn in een natuurachtige omgeving. In het 25Hours hotel in Berlijn hangen overal planten en in de kamers liggen pluchen aapjes. Oké, Philippe Starck heeft de Mama Shelterhotels nog ontworpen en Tom Dixon deed de inrichting van The Mondrian (zie p. 35) in Londen. Maar verder zijn designhotels vandaag naamloos. Ze worden ingericht door onbekende designers. Hotels pakken niet langer uit met de naam van hun ontwerper, maar simpelweg met straf design. Een mix van vintage met meubelen van lokale talenten. Aardetinten met popkleuren. Planten die uit de muur en het plafond tevoorschijn komen. En wat krijg je dan ? Een instagrammoment. En de tv. En de minibar. En het bureau. Die nemen te veel plaats in. Gasten pakken hun kleren toch niet uit. In de plaats komen creatieve schappen aan de muur, die trouwens een hoger designappeal hebben dan die groot uitgevallen nutteloze kast. Compacte chic heet dat dan. In de Tommiehotels hebben ze ook iets bedacht om het bureau te vervangen : the flipdown workdesk. Een uitklapbare tafel met andere woorden. De oppervlakte van de gemiddelde hotelkamer krimpt. Op die manier nodigen kamers uit om te verlaten en ergens anders sociaal te gaan doen. De naam van een accommodatietype in The Hoxton in Londen zegt het helemaal. Daar kun je een kamer boeken die Shoebox heet. DOOR VEERLE HELSENHet 1888 Hotel in Sydney heeft een zogenaamde selfie space