Reisbestemmingen en expo's worden het vaakst genoemd als inspiratiebron voor een nieuwe modecollectie. Maar daar is dit seizoen geen sprake van. Nu ook designers nergens heen kunnen, is ontwerpen plots een beetje aan zelfreflectie doen. We zien in meerdere collecties herwerkte klassiekers uit het eigen oeuvre opduiken, maar designer...

Reisbestemmingen en expo's worden het vaakst genoemd als inspiratiebron voor een nieuwe modecollectie. Maar daar is dit seizoen geen sprake van. Nu ook designers nergens heen kunnen, is ontwerpen plots een beetje aan zelfreflectie doen. We zien in meerdere collecties herwerkte klassiekers uit het eigen oeuvre opduiken, maar designers grijpen ook terug naar hun jeugdjaren en zelfs naar favoriete songs. Ook onze moderedactie moest zich aanpassen. Doorgaans ontdekken we de collecties ruim een halfjaar op voorhand en ontstaan ideeën voor reportages haast automatisch door te praten met designers, persverantwoordelijken en andere modeprofessionals. Dat kon nu niet, want net als in de meeste andere sectoren werken we thuis. Vanachter een computerscherm defilés bekijken, een virtuele showroom bezoeken of interviews doen is niet hetzelfde. Het is zoals een meeneemdiner: lekker en handig, maar je mist de beleving van het echte restaurant-bezoek, en aan het einde moet je zelf afwassen. Aan nieuws en feiten geen gebrek - ook voor de kledingindustrie zijn het moeilijke tijden - maar een blik achter de schermen was niet mogelijk. Dus daagden we zelf enkele ontwerpers uit. We vroegen hun om van een kledingstuk dat was blijven hangen tijdens de eerste lockdown iets compleet nieuws te maken. Daar gingen ze gretig op in. Het prachtige resultaat ontdek je op pagina 48. En toen waaide ook het ongelofelijke verhaal van Artur Tadevosian, de man achter het Belgische La Collection (zie verder), onze richting uit. Ik put hoop uit zijn gevleugelde woorden: "Als je het kunt dromen, is het mogelijk." Ik droom van ontmoetingen, feestjes en opnieuw meer magie in het leven.