Land Rover is een oertraditioneel Brits merk dat er sinds de oprichting in 1948 in slaagde om zijn klanten decennialang tevreden te stellen met slechts een handjevol dezelfde modellen. Het leek wel of hun terreinwagens een patent hadden op een lange levensduur. De Defender bijvoorbeeld is intussen al meer dan 65 jaar nagenoeg onveranderd op de markt. Sinds Land Rover in 2008 in handen kwam van het Indiase Tata Motors waait er evenwel een nieuwe wind. Meer modellenvernieuwing is een absolute noodzaak in een wereld waar de SUV-markt het snelst groeiende autosegment is.
...

Land Rover is een oertraditioneel Brits merk dat er sinds de oprichting in 1948 in slaagde om zijn klanten decennialang tevreden te stellen met slechts een handjevol dezelfde modellen. Het leek wel of hun terreinwagens een patent hadden op een lange levensduur. De Defender bijvoorbeeld is intussen al meer dan 65 jaar nagenoeg onveranderd op de markt. Sinds Land Rover in 2008 in handen kwam van het Indiase Tata Motors waait er evenwel een nieuwe wind. Meer modellenvernieuwing is een absolute noodzaak in een wereld waar de SUV-markt het snelst groeiende autosegment is. "Die populariteit heeft zo zijn redenen", zo vertelt Gerry McGovern, design director & chief creative officer van Land Rover in zijn designstudio in Gaydon. "SUV's bieden meer ruimte en mogelijkheden, en we zitten graag hoger omdat dat een gevoel van veiligheid geeft. Bovendien zijn ze praktisch en beantwoorden ze aan een actieve levensstijl. Ikzelf trek er in het weekend geregeld op uit om te fietsen. Mijn Italiaanse racefiets en andere benodigdheden kunnen zo mee." Daarnaast was er nog een factor die de uitbouw van duidelijk afgebakende families binnen Land Rover stimuleerde. "Op een gegeven moment wilde Amerika het bedrijf omdopen naar The Range Rover Company, omdat Range Rover er meer gewicht had en de Amerikanen niet goed wisten wat die andere Land Rovers precies inhielden. Met een duidelijke opdeling scheppen we nu klaarheid : Discovery als familie van vrijetijdsvoertuigen, Range Rover als familie van luxewagens en Defender als familie van wagens met een dubbele functie. De productie van de Freelander werd stopgezet. Tegen 2020 zouden er 20 miljoen SUV-wagens op de wereld rondrijden. Dat is een enorme markt. Met onze nieuwe, duidelijk afgebakende families kunnen we verschillende klantengroepen aanspreken." "De eerste modellen van de Discovery leken veeleer op bakstenen of dozen op wielen", zo gaat McGovern verder. "Hun uiterlijk was een reflectie van hun utilitaire karakter. Het design van de nieuwe Discovery Sport is veel aerodynamischer, dramatischer, en ziet er ook luxueuzer uit. In de autowereld heerst er een algemeen misverstand dat je fantastisch design niet kunt linken aan goede engineering, maar dat je een keuze tussen de twee moet maken. Ik ben het daar niet mee eens. Een paar jaar geleden was design allesbehalve de corebusiness van Land Rover. Persoonlijk vind ik dat geen goed uitgangspunt om vandaag de dag een relevant automerk te kunnen uitbouwen." Sinds McGovern in 2006 design director werd, kwam design meer op de voorgrond zonder dat dit engineering benadeelde. Hij introduceerde zowel voor de Evoque, de Range Rover en de Range Rover Sport een gans nieuw design dat nu al - in het geval van de Evoque - als iconisch wordt bestempeld, en de verkoop ging de hoogte in. Ook de nieuwe Discovery Sport moet appelleren aan een gans nieuw publiek. De compacte luxe-SUV introduceert gans nieuwe karakteristieke designkenmerken die we later op de verschillende modellen van de Discoveryfamilie zullen terugvinden. Hij is daarbij duidelijk geïnspireerd op de Discovery Vision Concept, die afgelopen april op het Autosalon van New York zijn première beleefde. Al is het nog even wachten op de avant-gardistische technologieën waarvan die wagen al een voorsmaakje gaf, denk maar aan het Terrain Response-systeem met Remote Control Drive (waarmee je de SUV in extreme offroad op afstand kunt laten rijden), Laser Terrain Scanning (die de staat van de ondergrond scant) en Transparent Bonnet Head-up Display (een systeem van camera's die het terrein voor en onder de motorkap in beeld brengen waardoor je als het ware door de motorkap kunt kijken). "Ten vroegste vanaf 2017", wil McGovern daar enkel over kwijt. "Sommige van die technologieën zijn al gebruiksklaar. Wij moeten enkel goed overwegen welke we op welk model gaan introduceren." Daar waar de vorige Discovery heel hoekig en statisch overkwam, heeft de nieuwe robuust ogende Discovery Sport veel meer afgeronde volumes en een opvallend dynamisch karakter. "Het gevolg van de manier waarop de wagen op zijn wielen zit in verhouding tot de lengte", zo vertelt McGovern. "Maar ook van de uitgesproken C-stijl - een van de uiterlijke designkenmerken van de Discovery - die schuin naar voren is gericht." Daarnaast werd aan de uitstraling van het interieur gesleuteld. "De aangenaamste materialen brachten we aan op die plaatsen die we als inzittenden veel aanraken. I don't do cheap en het tactiele is in de luxesector heel belangrijk. Daarom toonde ik mijn designteam het vloeiende karakter van de metalen polsband van mijn Patek Philippe Nautilushorloge, en vroeg hen iets gelijkaardigs te doen voor de bedieningsknoppen." Naast functionaliteit, met veel praktische opbergplekken en royale bagageruimte, hadden de designers ook nu weer veel oog voor veelzijdigheid. Met wat vouw- en schuifwerk switch je de 5+2 vlot van een vijf- naar een zevenzitter. Dat maakt het mogelijk voor kinderen en jonge tieners om comfortabel plaats te nemen op de achterste zetelrij, zeker ook omdat de Discovery Sport iets langer is dan de Freelander. "Er zijn nog veel hiaten in ons gamma," zo vertelt McGovern, "die zullen we de komende jaren met nieuwe modellen zoals de Discovery Sport opvullen maar ook met kleinere SUV's. Daarnaast zullen onze Special Opera- tions veel aandacht krijgen. Dat is de divisie die zich bezighoudt met wagens op maat. De groep klanten die daarnaar vraagt, groeit exponentieel. Ook bij ons." De Discovery Sport is nu reeds te bestellen maar zal pas vanaf januari bij de dealers staan. Met een instapprijs van 32.900 euro is de Discovery Sport een stuk goedkoper dan zijn luxueuze Range Rover-neven. DOOR ANJA VAN DER BORGHTSinds zijn oprichting in 1948 slaagde Land Rover erin zijn klanten decennialang tevreden te stellen met slechts een handvol modellen