Felix, het bloed kruipt waar het niet gaan kan?
...

Felix, het bloed kruipt waar het niet gaan kan? Felix: "Als vrienden me vroeger vroegen of ik in de voetsporen van mama zou treden, antwoordde ik resoluut nee. (lacht) Intussen heb ik geleerd dat werken voor een modebedrijf eigenlijk heel veelzijdig is en me wel ligt." Nathalie: "Toen Felix een puber was, had ik me nooit kunnen voorstellen dat we ooit vlot zouden samenwerken als collega's. (lacht) In de zes maanden dat ze stage bij ons liep, deed ze uiteenlopende taken. Van administratie tot grafisch ontwerp: ze heeft veel capaciteiten en is toegewijd. Eigenschappen die je nodig hebt om in een familiebedrijf te kunnen werken." De zomercollectie die momenteel in de rekken ligt, werd aan het begin van de pandemie ontworpen. Jullie moesten het plots over een andere boeg gooien. Nathalie: "Je hebt tegenwoordig niet alleen IQ en EQ nodig, maar ook AQ, waarbij de A voor anticipatie staat. Je moet jezelf en je bedrijf voortdurend heruitvinden. Begin maart hadden we afspraken in Italië, maar heel onze planning viel in het water. Zoals de rest van het land zaten we plots thuis. Felix en ik zonderden ons af en gebruikten de tijd die we normaal in Italië zouden spenderen om zelf prints te ontwerpen. We hadden dat nog nooit van a tot z zelf gedaan, dus het was een uitdaging." Felix: "We hebben samen geknutseld en geëxperimenteerd tot we tevreden waren. Van aquarellen tot knip-en-plakwerk: we hebben veel gemaakt. Er is ook veel in de vuilnisbak beland." Nathalie: "Het waren uiteindelijk vooral de creaties van Felix die we tot prints hebben uitgewerkt. Het had veel voeten in de aarde om vanop afstand met de Italiaanse fabrikanten tot het eindresultaat te komen, maar dat we de tijd hadden voor deze creativiteit was wel heel leuk. Tijd is een luxe die we ons normaal gezien niet kunnen permitteren." De wereld veranderde enorm de voorbije tien jaar. Er werd ook kritischer gekeken naar de ecologische voetafdruk van mode. Nathalie: "Als je perfectionistisch bent, is het moeilijk om te beseffen dat je niet meteen kunt evolueren naar een honderd procent duurzaam modemerk. Dat werkte in eerste instantie demotiverend. Wat me optimistisch stemt, is dat onze leveranciers er zelf ook mee bezig zijn. Hun aanbod duurzame stoffen groeit en de prijsverschillen tussen conventioneel en ecologisch textiel zijn kleiner aan het worden. Ik sta er dus niet alleen voor. Kwaliteit is overigens altijd al een belangrijk aspect van Nathalie Vleeschouwer geweest. Kleding waar je lang plezier aan hebt: ook dat is duurzaamheid."