samenwerking

Patricia Urquiola voor Axor Hansgrohe

Axor is de toplijn van Hansgrohe. Geregeld vraagt het Duitse kranenmerk internationaal erkende ontwerpers als Philippe Starck, Jean-Marie Massaud en Antonio Citterio om na te denken over de badkamer. In de eerste plaats met de bedoeling er een serie kranen en douches uit te ontwikkelen, maar ontwerpers zouden geen ontwerpers zijn, als ze er meestal ook niet meteen een lavabo of bad bij bedachten. Nooit eerder bracht Axor zo'n uitgebreid badkamergamma uit als deze gloednieuwe Axor Urquiolacollectie. Naast asymmetrische wastafel- en douchekranen bedacht de Spaanse ontwerpster ook wasbekkens en badkuipen in retrostijl en zelfs een verrassende radiator : een module die als paravent kan dienen en die geïnstalleerd wordt zoals een vrijstaand bad. De nieuwe collectie wordt nu officieel gelanceerd op de sanitaire vakbeurs ISH, waar Urquiola een volledige ruimte inricht, met extra veel planten, met persoonlijke souvenirs en met twee naast elkaar staande baden. Om de communicatie én de intimiteit te versterken.

www.axor-design.com

blikvanger

Kranen

Boffi brengt dit voorjaar een collectie opvallende kranen : Wings van Mario Tessarello (www.boffi.com).

Bad

Aquamass verrast met deze One Vue Sur Mer. Beeldhouwer Bernard Frigière sculpteerde een walvisstaart aan het bestsellermodel One (www.aquamass.be).

nieuw in europa

De hightech sanitaire machine

Raar maar waar : het toilet staat hoog genoteerd in de lijstjes met de populairste toeristische attracties van Japan - en dan gaat het niet om het lokale equivalent van de Turkse of Franse wc (nog vaak gebruikt, maar doorgaans wel onberispelijk schoon). Neen, de trots van Japan is hightech : een met knopjes en lampjes uitgeruste sanitaire machine, die een onervaren bezoeker tot wanhoop brengt. Want waar zit, om maar iets te zeggen, de doorspoelknop ? (Links achteraan, aan de zijkant).

Het betere Japanse toilet - doorgaans een Washlet van het merk Toto - is uitgerust met (onder meer) een voorverwarmde bril, intieme douches, dito drogers en tools om ongewenste geuren en geluiden te neutraliseren. Plus een doorspoelknop.

Toto is in Japan marktleider op het gebied van sanitair. Van de Washlet, toch een luxeproduct, zijn op het eiland meer dan 25 miljoen exemplaren geïnstalleerd. "Ons product heeft de badkamercultuur in Japan getransformeerd", zeggen woordvoerders van het bedrijf. Toto bestaat sinds 1917, maar is pas recentelijk begonnen aan de verovering van Europa. Daarvoor heeft het Winkreative onder de arm genomen, het brandingbedrijf van Tyler Brûlé, ook de man achter het tijdschrift Monocle (waarin Toto vorig jaar adverteerde met een reeks op maat gemaakte manga's). Het offensief wordt dit voorjaar geïntensifieerd, met een nieuwe website voor de Europese markt, deelname aan ISH Frankfurt deze maand (de belangrijkste Europese badkamerbeurs) en, vooral, de lancering van een aan de Europese behoeften aangepaste designcollectie. Toto legt bij ons vooral de nadruk op cleane technologie, met nieuwigheden waaronder het als 'radicaal' omschreven Tornadoflushsysteem, ultrahygiënisch, gemakkelijk te reinigen glazuur én een sensor die de toiletbril automatisch op en neer doet gaan en tijdig doet doorspoelen. Een opluchting.

Info : www.eu.toto.com

TREND

Slimme make-upspiegel Make-upspiegels zijn niet nieuw, maar de oplossing van deze twee ontwerpers is tegelijk handig en stijlvol.

Limburger Roel Vandebeek tekende voor Lambrechts deze Wake Up-badkamercollectie (1). Een make-upspiegel hangt op een rail en kan over de hele breedte bewegen. Een deel van het meubel zelf schuift ook open zodat een onderliggende kast makkelijk bereikbaar is (www.lambrechtsonline.be).

De 430 lijn (2) van Sphinx werd bedacht door het Duitse code. 2. design en is aangepast aan de eisen van de 'moderne 50-plusser'. De make-upmodule kan openklappen en heeft een aparte verlichting (www.sphinxpro.be).

Digitale badkamer

Bijna een op drie Belgen neemt de gsm mee in de badkamer. Tot die bevinding kwam badkamer-fabrikant Ideal Standard na een online-onderzoek. Dat bracht ook aan het licht dat 53 procent van de Belgen meer tijd in de badkamer zou doorbrengen als deze meer technologie zou bevatten. In de leeftijdsgroep van 15 tot 20 jaar loopt het percentage op tot 68 procent. Badkamerfabrikanten kunnen zich dus beter voorbereiden tegen de tijd dat die jongeren hun eigen badkamer gaan inrichten. Het verklaart ook waarom steeds meer afstands-bedieningen, aanraakschermen, led-lampjes in de badkamer opduiken. Niet alleen om kleur, geur en muziek te brengen, maar ook om de kraan te laten lopen.

Inloopdouche

Een inloopdouche is niet alleen gemakkelijk in onderhoud, ze brengt ook openheid in kleine badkamers, of in badkamers die geïntegreerd worden in slaapkamers.

1. Het jonge Belgische merk Aquaconcept heeft zich gespecialiseerd in douches en inloop- of doorloopdouches met grote glaspartijen (www.aquaconcept.be).

2. Villeroy&Boch heeft al een aantal erg vlakke douchebodems, maar voegt daar nu de Subway Super Flat aan toe (www.villeroy-boch.com).

Door Leen Creve; Jesse Brouns