"Een mens kan in hongerstaking gaan, maar overleeft nauwelijks een paar dagen zonder water. " Een gesprek met dr. Pascale Monnerot.
...

"Een mens kan in hongerstaking gaan, maar overleeft nauwelijks een paar dagen zonder water. " Een gesprek met dr. Pascale Monnerot. SABINE LAMIROYZo simpel is het : er is geen leven mogelijk zonder water, " zegt dr. Pascale Monnerot, verantwoordelijke voor informatie en medische studies bij Evian. "Een volwassen menselijk lichaam bestaat voor zo'n 65 procent uit water. Dat van zuigelingen zelfs voor 75 procent. Water vormt niet alleen een groot bestanddeel van onze cellen en weefsels, maar is ook hét transportmiddel voor (opgeloste) voedende substanties, vitaminen en mineralen. En volstrekt onmisbaar voor de eliminatie van afvalstoffen uit het lichaam. Water is dus absoluut noodzakelijk voor de chemische reakties in het organisme. "Om goed te funktioneren, heeft een gezonde, volwassen persoon zo'n 2,5 à 3 liter water per dag nodig. Een deel onttrekt het lichaam uit voedsel, een deel ervan wordt in het lichaam zelf omgezet, 1 tot 1,5 liter moet opgenomen worden in de vorm van drank. Het is door dat volume dat de mens zijn hydratatie in stand kan houden of aanpassen aan de behoeften : bij zwangere vrouwen bijvoorbeeld neemt de behoefte aan vocht sterk toe, terwijl bij oudere mensen een kronische deshydratatie optreedt die door vochttoevoer moet gestabilizeerd worden. Bij sport is een goede hydratatie zelfs bepalend voor het niveau van de prestaties. Bij intense inspanning kan het vochtverlies oplopen tot 1 à 2 liter per uur en dat leidt direkt tot sterk verminderde prestaties. Een sporter moet gedurende zijn inspanning regelmatig drinken. Dr. Monnerot : "Om het vochtverlies te kompenseren, is drinken essentieel. Maar toevoeging van suikers of mineralen is niet altijd noodzakelijk. Onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat bij een training van minder dan twee uren in ons gematigd klimaat, een licht gemineralizeerd water zoals Evian voldoende is om de hydratatie op peil te houden. Dat is niet meer het geval als men een maraton zou lopen bij grote hitte in het zuiden van Frankrijk. Dan is wel toevoeging nodig van onder meer glucose en minerale zouten om het verlies door transpiratie tegen te gaan. "Wat het drinken van frisdranken betreft, is dr. Monnerot kategoriek : "Voor niks nodig, alleen ter afwisseling of voor de aangename smaak. Frisdranken zorgen vooral voor extra kalorieën. Ook melk heeft een volwassen mens niet echt nodig. Calcium wel, maar die kan ook uit andere zuivelprodukten worden gehaald. "Waarom het nu beter is om mineraal water te drinken dan kraantjeswater, ligt volgens dr. Monnerot voor de hand. De kwaliteiten van mineraalwater worden bij wet bepaald. Het verschil tussen bronwater en mineraalwater is dat het laatstgenoemde een aantal elementen moet bevatten die de gezondheid ten goede komen én dat het over een konstante kwaliteit moet beschikken. Dat is bij leidingwater niet het geval, ook al wordt het gezuiverd en kontinu getest. Maar voor het in het glas terechtkomt, legt het een lange niet kontroleerbare weg af. Denk maar aan de toestand van buizen en kranen. Mineraalwater daarentegen gaat zonder kwaliteitswijziging en in de meest strikte hygiënische omstandigheden op de fles. Smaak en specifieke samenstelling worden bepaald door het terrein waar de bron zich bevindt. Zo zal het ene water meer zout of calcium bevatten, het andere meer sulfaten of zwavel. Dr. Monnerot : "Het is dus niet onbelangrijk te weten welk water men drinkt. Want wat aangewezen is voor de ene is af te raden voor de andere. Voor iemand die last heeft van nierstenen is sterk calciumhoudend water niet aangewezen. Baby's of mensen met darmproblemen kunnen best geen water drinken dat veel sulfaten bevat, want die werken laxerend. " In dit verband signaleert dr. Monnerot het toenemend belang van het begrip biodisponibilité : "Het is niet omdat een bepaald produkt een aantal mineralen, vitaminen of oligo-elementen bevat, dat het lichaam die ook opneemt. Chemische interakties, fysiologische toestanden en ziektes bepalen mee dat proces. Zo is onder meer bewezen dat het fameuze ijzer in spinazie (Popeye !) nauwelijks door het lichaam wordt opgenomen. "Een gezond lichaam heeft een soort ingebouwde regulator en zal opnemen wat het nodig heeft en elimineren wat te veel is. Dr. Monnerot : "Voor een goede waterspreiding is het best om om de vier à vijf uur een bepaalde hoeveelheid water te drinken. Evian is een zeer populair water omdat het slechts licht gemineralizeerd is en er dus geen tegenindikaties zijn voor de gezondheid. Daarom is het ook geschikt voor babyvoeding, voor zwangere vrouwen, voor ouderen. "Dr. Pascale Monnerot : het is belangrijk te weten welk water je drinkt.