Toen ik jaren geleden Lieve Bosmans interviewde als parfumdeskundige van een gekend merk, had ze het al over haar droom om kinderen wegwijs te maken in smaken en geuren. Vorige zomer zette ze de stap om geur- en smaakworkshops te organiseren. "Kinderen zijn heerlijk spontaan", motiveert ze haar initiatief. "Ze laten het meteen merken als ze niet geboeid zijn."
...

Toen ik jaren geleden Lieve Bosmans interviewde als parfumdeskundige van een gekend merk, had ze het al over haar droom om kinderen wegwijs te maken in smaken en geuren. Vorige zomer zette ze de stap om geur- en smaakworkshops te organiseren. "Kinderen zijn heerlijk spontaan", motiveert ze haar initiatief. "Ze laten het meteen merken als ze niet geboeid zijn." Dat is inderdaad geen probleem bij de groep die ik op een warme julidag volg. Op tafel staat dan ook heel wat interessants klaar : een kom chips, stukken zwarte chocola, citroenen en snoepjes. Niet toevallig de vijf smaken. En daar heeft Lieve het eerst over. "Op school wordt er weinig aandacht gegeven aan de zintuigen, toch niet op een speelse manier. Terwijl de eerste tien levensjaren daarvoor erg belangrijk zijn. Dan pikken kinderen geuren en smaken spelenderwijs op. De leukste reactie die ik kreeg was van een meisje dat niets begrepen had van de lessen over zintuigen op school. Toen ze hier alles mocht ruiken en proeven was ze er meteen mee weg. Bovendien levert die kennis later zoveel meer herinneringen op, als je er van jongs af aan bewust mee omgaat." Lieve overloopt de zintuigen terwijl de kinderen aan de citroenen ruiken, in de bittere chocolade bijten en gretig graaien in de zoute chips en zoete snoepjes. Dat zijn de basics, die iedereen kent. Lieve haalt er het olfactorium bij, een doos met glazen geurflesjes, speciaal voor kinderen ontwikkeld, met geuren die ze kennen : honing, gras... Dan wordt het moeilijker. "Stinkt", zegt Renée spontaan, terwijl ze haar neusje optrekt. Potloodslijpsel. Het volgende flesje gaat rond : "Ruikt dit zoet of zout ?" "Zoet." Maar wat is het ? Na wat giswerk wordt geraden dat het kokos is. Lieve moedigt de kinderen aan om aan alles te ruiken. Dat vinden ze leuk, maar ze mogen niet te veel en te lang ruiken : de neus geraakt vermoeid na drie à vier geuren. Dus mag het reukorgaan even rusten en is het tijd om te knutselen. Het worden 'magische bonbons' : stukjes hout ingepakt in watten, die de kinderen mogen parfumeren met enkele druppels lavendel-essence. De bonbons worden gewikkeld in lapjes katoen en afgewerkt met kleurige lintjes. "Leg ze onder je hoofdkussen, dan slaap je beter, lavendel maakt rustig." De kamer begint lekker te ruiken, terwijl de kinderen ijverig knutselen. Ondertussen maakt Lieve een milkshake met frambozen voor de pauze. En dan komt het hoogtepunt : je eigen parfum maken. Lieve vertelt over parfumeurs : mensen die hun neus oefenen en wel tweeduizend geuren kunnen herkennen. Ze legt uit hoe die mensen een parfum maken. Eerst kies je welk soort geur je wilt maken : bloemig, zoet (oosters), fris (hesperiden) of met een houtbasis. Daar voeg je dan ingrediënten aan toe die je lekker vindt. Soms hebben ze moeilijke namen : "Wat is witte muskus ?" "Dat ruikt naar baby, of fris wasgoed", legt Lieve geduldig uit. De flesjes gaan de tafel rond, Lieve geeft de kinderen echte geurkaartjes om in het flesje te dompelen en te ruiken, zoals professionele parfumeurs dat doen. "Het is opvallend hoe jonge meisjes van oosters houden", zegt ze. En inderdaad : bloemig en oosters zijn het populairst als basis, een enkel kind experimenteert met zeearoma of hout. Op een blad moeten de kleine parfumeurs hun formule opschrijven : 25 druppels van de basis en evenveel van de gekozen ingrediënten. "De formule is belangrijk", legt Lieve uit. "Want als je een parfum maakt dat iedereen wil kopen, moet je exact hetzelfde opnieuw kunnen maken. Zo doen de parfumeurs dat ook." Drie parfums maken de kinderen, waarvoor ze ook een naam en verpakking moeten bedenken. Basismarketing, als het ware. Met hun favoriete geur mogen ze een wollen bloempje parfumeren, omdat wol erg lang geuren vasthoudt. Ze krijgen ook een zeepje in vilt en een heus diploma mee naar huis. En omdat het zomer is nog een armbandje met citroenmelisse, een huidvriendelijke manier om muggen weg te houden. Lieve Bosmans geeft workshops 'parfum op maat' voor maximaal 8 kinderen, liefst tussen 8 en 12 jaar. Ook mogelijk voor volwassenen. Info : Profumo@skynet.be. 0475 899 554. Door Sofie Albrecht Foto's Michel VaerewijckHet is opvallend hoe jonge meisjes van oosters houden.