De mannenmode voor komend najaar, verklaard aan de hand van veertig trends, nieuwe namen (plus enkele klassiekers), adressen, geboden en verboden.

1. MODE VERSUS STIJL

Gebod nummer één : spreek niet over mode, maar over stijl. Mode is efemeer, terwijl stijl net iets langer duurt. Mannenmode is sowieso vooral een zaak van archetypes : de in strak pak gehesen yup ; de skater in lichtroze, ribfluwelen boardshort ; de renner in Nike Gyakusou ; de houthakker-aka-barman van het Zuid (met verwilderde baardgroei). De man in Rick Owens en het luxebeestje met handtas van Céline (ja, een damesmerk) zijn evenzeer clichés. Geleid, en soms ook misleid, door een aanhoudende stroom propaganda, hoofdzakelijk online. Ons gedacht : trends zijn fun, maar ook niet meer dan dat. Ze dienen hoogstens als leidraad. Ze zijn er niet om slaafs te volgen. Tenzij je beroepshalve fashionisto bent. Ruiten zijn deze herfst en winter populair, voor ongeveer de 73ste keer sinds de Tweede Wereldoorlog. En paars rules, van parma tot aubergine. Wie liever bolletjes ziet dan ruiten, of een zwak heeft voor kanariegeel, hoeft zich niet in te houden. De stijlvolle man houdt de mode in het oog, maar doet uiteindelijk zijn zin.

(JB)

2. TO BEARD OR NOT TO BEARD ?

“De metroseksueel is passé. Mannen mogen weer mannen zijn. Vandaar de populariteit van de baard.” Dat zegt Steven Richard, eigenaar van Sir Richard, een nieuwe kappers- en barbierzaak in Antwerpen. Mannen van alle leeftijden stappen bij hem binnen voor een complete baardverzorging (25 euro) of een klassieke scheerbeurt (35 euro).

Bestaat er zoiets als baardtrends ?

Op het internet en in modemagazines zie je de blooming-trend vaak opduiken, waarbij de baard versierd wordt met een bloem, maar op straat ben ik dat nog niet tegengekomen. De meeste mannen gaan tegenwoordig voor een volle baard : geen Sinterklaastoestanden, maar een baard die toch twee maanden staat.

Hoe onderhoud je een baard ?

Je hebt een aantal producten nodig : om te beginnen een baardzeep of -shampoo, een speciale kam en baardolie. Daarmee kalmeer je de huid onder je baard en blijven de haren lekker zacht, wat aangenaam is voor de man zelf, maar ook voor zijn partner.

Sir Richard, Britselei 1A-B, 2000 Antwerpen.

www.salonsirrichard.com

+ Koop de look : het Nederlandse Dstrezzed opende zopas zijn eerste conceptstore in Antwerpen. Het label staat voor stoere, duurzame kleren met een vintage feel.

(EDW)

Kammenstraat 24, 2000 Antwerpen. www.dstrezzed.com

3. TREND THE NEW BEAT

De mode beleeft een waar popmoment : luid en vrolijk, met kleren die je je zo kunt inbeelden om de lenden van een tieneridool uit de tijd van Top of the Pops. Dries Van Noten heeft na twee eerder melancholische seizoenen eindelijk nog eens een jong moment, met referenties aan rave, punk en skate. De samenwerking van Raf Simons met kunstenaar Sterling Ruby is, in één woord, fun ! Paul Smith strooit muzieknoten over truien en mantels, en de collectie van Hedi Slimane voor Saint Laurent vereert babyrockers en teddyboys. Zie ook nog Kenzo, Julien David en Lanvin.

(JB)

4. HEEFT HET LOGO AFGEDAAN ?

In de luxesector, waar accessoires doorgaans belangrijker zijn dan kleren, zijn logo’s thans taboe. Dat heeft te maken met het enorme succes van de zogezegd discrete luxe van merken als Céline of Bottega Veneta. Maar ook met de Chinezen, die minder gretig dan vroeger hun rijkdom etaleren. Terzelfder tijd noteren we een retour van de stijl van de jaren negentig, en in het spoor daarvan, ironisch gebruikte logo’s. Beste voorbeeld : de eerste herencollectie van Amerikaans ontwerper Jeremy Scott voor het Italiaanse Moschino. Logo’s zijn cool. Maar nu zelfs Louis Vuitton de rem heeft gezet op de monogramprint (vanwege al te populair), kun je accessoires met dat soort bedruksels beter mijden. Zie ook Gucci, Goyard.

(JB)

5. SPREZZATURA… MODEVOCABULARIUM

In Amerikaanse mannenbladen gaat het sinds enige tijd voortdurend over sprezzatura, een term waarmee (kort samengevat) Italiaanse elegantie wordt bedoeld. “Dat hele fenomeen van de-achterkant-van-mijn-das-is-net-iets-langer-dan-de-voorkant-en-het-heeft-me-twee-uur-gekost-om-het goed-te-krijgen”, aldus ontwerper Michael Bastian, geen fan, in een recent interview. Voor de conservatieve (eerder heteroseksuele) stijladdict is sprezzatura een soort levensideaal. Voor de rest van ons ? Tijdverlies.

(JB)

6. …. OF NORMCORE MODEVOCABULARIUM

Normcore is het andere uiterste, een garderobe die zo simpel is dat ze bijna onzichtbaar wordt. Er kruipt bijna evenveel tijd in als voor sprezzatura. En net als sprezzatura is normcore regressief. En dat is niet modern.

(JB)

7. TREND AAIBAAR

Nogal wat wintermode is opvallend aaibaar, met truien en sweatshirts en jassen en mantels in bont (vals of echt, al naargelang), mohair en ander extrazacht materiaal. Bij onze favorieten : een trui van Julien David met veel street credibility, een Tadzio-eske top van Frida Giannini voor Gucci, en een roze mantel van Canali, een veeleer traditioneel Italiaans pakkenmerk dat onder leiding van Andrea Pompilio een moderner pad kiest.

(JB)

8. CREATIEF MET SOK

De sok blijft, zeer ten onrechte, een van de meest ondergewaardeerde kledingstukken. Gelukkig zijn er uitzonderingen, zoals Paul Smith, sinds jaar en dag betrouwbaar leverancier van sokken met persoonlijkheid. En een keten zoals het Japanse Tabio, met filialen in Parijs en Londen, en een boetiek online. Wij zijn enthousiast over onze tie dye-kousen (te vinden in een bepaald soort hippiewinkels, tussen wierook en Indiase kraaltjes), en verder investeren we vooral in witte tennissokken, met of zonder rode en/of blauwe strepen.

(JB)

9. TREND RUITENDIEF

De ruit, Schots of van elders, komt om de haverklap terug op de catwalk. En dit seizoen is het weer van dat. De piekperiode van het houthakkershemd (zie ook : To beard or not to beard ?) is nochtans voorbij. De nieuwe ruit is donker en chic – zoals in de dure mantels van Cerruti, Z Zegna en Bottega Veneta. Bij Saint Laurent en Philipp Plein is de ruit resoluut rock-‘n-roll. Bij jongere labels als Kolor, N°21 en MSGM flirt ze met schooljongensesthetiek.

(JB)

10 tot 12. PARIJS HERLEEFT

Parijs kreeg de voorbije jaren een pletwals van ketenwinkels over zich heen, met Maje, Sandro en The Kooples op bijna elke straathoek. Gelukkig zorgen de boetieks van een hele generatie nieuwe mannenmerken voor wat diversiteit in het mercantiele landschap.

Mr Lacenaire. Het label van ontwerpster Garance Broca (met ervaring bij Balmain en Hermès) begon enkele jaren geleden met breiwerk, maar heeft nu een relatief complete mannenlijn (in Brussel te koop bij Siblings Factory).

57 rue Charlot, Parijs. www.monsieurlacenaire.com

Pigalle Basketball. Het Franse sport- en street- wearmerk Pigalle Paris spande samen met Nike, en lanceerde de Pigalle Basketball collectie, met een winkel vlak bij het gelijknamige plein. Voor fans van de Air Force 1 sneaker, shorts en jerseys.

17 rue Duperré, Parijs. www.pigallebasketball.com

Officine Generale. Ontwerper Pierre Mahéo begon zijn label Officine Generale in 2012 – een mix van workwear en militaire details en klassieke tailoring. En 15 Essentials, een groep van tijdeloze producten die elk seizoen terugkomen. “Here,” zegt Mahéo op zijn website, “nothing is flashy or vulgar.”

6 rue du Dragon, Parijs. www.officinegenerale.com

(JB)

13 tot 15. SHOPPEN DUBBELSPEL

Drie keer twee kleuren.

1. Bruinleren schoenen met felblauwe print (249,90 euro), Floris Van Bommel. www.florisvanbommel.com

2. Leren laarsje (159,95 euro), Maruti. www.marutifootwear.com

3. Schoen in blauw en bruin leer (89,99 euro), Sacha. www.sacha.nl

(EDW)

16. MAG IK MIJN BROEKSPIJPEN OPROLLEN ?

Jazeker. Maar niet verder dan tot net boven de enkels. Met of zonder sokken (zie : Creatief met sok).

(JB)

17. CAMP SNOOPY

Hello Kitty viert dezer dagen haar veertigste verjaardag. Een heuglijk evenement, al blijft de poes toch meer iets voor meisjes. Snoopy daarentegen is perfect verantwoord. Aan je voeten, dankzij een samenwerking met Vans Vault (de print diende oorspronkelijk voor de opening van Camp Snoopy in een Californisch pretpark, anno 1983), of om je torso, met sweat-shirts en T-shirts van onder meer de Japanse keten Uniqlo.

(JB)

18. KAN KANYE ?

Na zijn met een sisser afgelopen avontuur als modeontwerper voor dames (twee groots opgezette shows, beide unaniem afgekraakt), zet Kanye West zijn naam onder een mannenlijn. De rapper is nu bescheidener, en beschouwt zichzelf niet langer als een genie met vingerhoed. Hij doet het dit keer ook niet op zijn eentje, maar onder de paraplu van het immer trendy A.P.C. De tweede, zeer draagbare capsulecollectie van West voor het Franse label (A.P.C. Kanye) ligt nu in de winkel.

(JB)

www.apc.fr

19. INVESTEER IN EEN STRATENPLAN

Van Burberry Prorsum, afgedrukt op een hemd of een zijden sjaal. Cooler dan een gps.

(JB)

20. TREND INDIGO 2014

Blauw is voor mannen altijd populair. Dit seizoen scoort met name donker indigo – eventueel gecombineerd met paars (zoals bij Kenzo). Sobere auberginetinten doen het goed in de luxesector.

(JB)

21 tot 23. KLASSIEK MILAAN

De kalender van de Milanese mannenmodeweek is ietwat opgefrist, met jonge merken als N°21, Andrea Pompilio of MSGM. En de hoofdstad van Lombardije telt ook nogal wat nieuwe winkels, waaronder het pas geopende vlaggenschip van de Belgen Les Hommes (zie p.44). We bezochten de volgende drie :

Boglioli. Een pakkenfabrikant uit Brescia met een geschiedenis die teruggaat tot het begin van de twintigste eeuw. Het voormalige familiebedrijf is nu in handen van een investeringsfonds dat van het merk het hippere broertje van Brioni of Berluti tracht te maken, en daarin lijkt te slagen.

Via San Pietro All’Orto 17, Milaan, www.boglioli.it

Brioni. Een van de meest toverachtige namen in de geschiedenis van het mannenpak. Het nieuwe vlaggenschip in Via Gesu vervangt een boetiek in dezelfde straat. Met zes voltijdse klerenmakers en een interactieve app waarmee klanten op een scherm zelf een pak kunnen samenstellen (in de traditie van Nike ID).

Via Gesu 2-4, Milaan, www.brioni.com

Brian & Barry. Met het door Jean Nouvel gebouwde Excelsior had Milaan al een ambitieuze hybride van warenhuis en concept store. Op wandelafstand prijkt sinds kort de Brian & Barry Building een immens complex met restaurants, een food markt van Eataly, een Sephora, en enkele verdiepingen met kleren. Perfect om je onder te dompelen in de Italiaanse cultuur.

(JB)

Via Durini 28, Milaan, www.brianebarry.it

24. TREND THE MAXIMALIST

De najaarsmode is klaar voor een forse winter. Mantels zijn langer dan ooit. De romanticus draagt het soort eindeloze sjaal – van Haider Ackermann, eventueel – waarover de wat meer onhandige fashionisto gegarandeerd struikelt (te mijden voor fietsers).

Sacai Man heeft dubbele mantels, een wollen exemplaar met daaronder een soort zilveren nylon onderjurk, die eventueel ook apart kan worden gedragen, bijvoorbeeld wanneer het regent. Voor koukleumen zijn er, behalve maxisjaals, ook maxikragen.

(JB)

25 tot 29. TREND` BORSTKAS MET BOODSCHAP

Calvin Klein Collection, waar ontwerper Italo Zucchelli de namen van de legendarische parfums van het huis gebruikte Kolor, dat zijn tiende verjaardag viert met een grote 10. N°21, het Italiaanse merk van Alessandro Dell’Aqua vond moeiteloos het woord Effortless.

Dolce & Gabbana houden dit najaar van ridders.

Lanvin gaat de surrealistische toer op, met handen in satin appliqué, geborduurd op sweats.

(JB)

30. VICUÑA MODEVOCABULARIUM

De vicuña, leert Wikipedia, behoort tot de kameelachtigen, net zoals de lama, guanaco en de alpaca. De diertjes, die ooit bijna waren uitgestorven en nu worden beschermd in reservaten in Peru en Bolivia, hebben een zachte vacht van zeer fijne wol. En die is op dit moment bijzonder gewild in luxeland. Kort samengevat, Vicuña is kasjmier voor de eenprocenters. Duur en comfortabel, met een hoog poch- en snobappeal. Bij merken als Loro Piana, Berluti, Kiton en Ermenegildo Zegna – reken vanaf vijftienduizend euro voor een mantel, en twintigduizend euro voor een pak.

(JB)

31 tot 33. DE KLEREN VAN CESAR

Cesar Casier, Belgisch model en auteur van het kookboek Model Kitchen, brengt begin volgende maand een collectie uit (voor hem en haar) samen met Essentiel. Inspiratie vond hij in New York City, de stad waar hij woont en werkt. Cesars favorieten :

“De pull met drie verschillende stoffen. Hij is heel aangenaam om aan te hebben en origineel, want de combinatie van die stoffen zie je niet vaak.”

“De oversized hoodie in pantermotief. Als ik vlieg, heb ik graag comfortabele kleren aan. Een pull met een grote kap mocht daarom ontbreken. Je kunt er helemaal in wegkruipen en de kap over je ogen trekken, zodat ze je met rust laten bij het reizen.”

“De T -shirts met mijn uitspraken vind ik superleuk. Het zijn dingen die ik dagelijks zeg, vraag maar aan mijn vrienden en familie. Het wordt best grappig om iemand met een “Chic c’est la vie”-T-shirt op straat tegen te komen.”

(EDW)

34 tot 36. TREND DE MUTS EROP

En als het echt koud wordt ? Een wollen muts !

1. Bottega Veneta

2. Carven

3. Ami Mattiussi

37. BELGEN IN MILAAN

Het Belgische duo Les Hommes opende afgelopen zomer een nieuwe flagship store in Milaan. Tom Notte en Bart Vandebosch over hun Italiaans avontuur en hun plannen in de rest van de wereld.

De nieuwe winkel ligt in een nieuwe wijk, in het verlengde van Corso Como, maar relatief ver van de traditionele Italiaanse luxehuizen.

Tom : “Deze buurt is ontwikkeld voor Expo 2015. De ontwikkelaars wilden hier jongere merken bij elkaar brengen – niet Gucci, Dolce & Gabbana, Prada en de hele rimram. Maar dus wel Les Hommes, Louboutin, Maison Martin Margiela, DSquared, Neil Barrett, Costume National. Heel tof. We mikken uiteraard op toeristen, maar ook op Milanezen, en die winkelen niet in de traditionele wijken, precies omdat er te veel toeristen komen. Je hebt hier ook veel nieuwe appartementsgebouwen, waar mensen met middelen komen wonen.”

Jullie hebben nog een paar andere grote projecten.

Bart : “Vorig jaar hebben we Les Hommes Urban gelanceerd, een jongere lijn binnen de lijn, dertig à veertig procent goedkoper dan de eerste lijn. Dat is pijlsnel gegroeid. We hebben daar nu zo’n 120 klanten voor, tegenover een zestig, zeventig voor de hoofdlijn.”

Tom : “En verder hebben we een contract getekend met een distributeur in Japan, en een contract in China, voor de opening van twintig boetieks, gespreid over drie jaar, te beginnen met Sjanghai en Peking volgend jaar. We houden alles in eigen handen. Misschien gaan we op termijn in China produceren voor de winkels daar, zoals iedereen, om snel te kunnen reageren op vragen van de markt. Dat is praktisch, en je kunt in China tegenwoordig ook kwaliteit vinden.”

Is jullie leven veranderd sinds jullie naar Milaan zijn verhuisd ?

Bart : “Meer zon, meer werk. Vooral meer werk. We hebben meer opportuniteiten. De mode zit hier. Onze Chinese partner zijn we hier tegengekomen, niet in Antwerpen. In die zin is de verhuizing lonend geweest.”

Tom : “We kenden Milaan natuurlijk al, in die zin was het geen verrassing. We wonen hier graag. We hebben zeventien jaar in Antwerpen gewoond, en we hebben daar nog een huis, de winkel. We gaan ook nog vaak terug, telkens met veel plezier. Maar het was time for a change.”

(JB)

Les Hommes, via Vincenzo Capelli, Porto Nouva, Milaan, www.leshommes.com

38 tot 40. SHOPPEN UITGEDO(N)ST

Die zitten er warmpjes in.

1. Donsjas (1450 euro), Herno. www.herno.it

2. Alcantara Sundance Jacket (549 euro), Woolrich John Rich & Bros.. www.woolrich.eu

3. Jas Ramirez (379 euro), Peuterey. www.peuterey.it

(EDW)

DOOR JESSE BROUNS EN ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content