VOLGENS DE DESIGNER : PHILIPP PLEIN

"Wat is ons geheim ? Wij geven een nieuwe interpretatie van luxe. Ik denk niet dat iedereen met geld vandaag nog in Versace of Dolce & Gabbana wil rondlopen. Veel luxemerken zijn verouderd, bejaard zeg maar. Zij proberen jong te blijven. Wij zijn jong. Het zit in ons DNA. Ik ben nog maar 36. Wij hebben nog tijd om te groeien en uit te zoeken wie we zijn. Tijd is zowat het enige dat je niet kunt kopen, en dat speelt is ons voordeel."
...

"Wat is ons geheim ? Wij geven een nieuwe interpretatie van luxe. Ik denk niet dat iedereen met geld vandaag nog in Versace of Dolce & Gabbana wil rondlopen. Veel luxemerken zijn verouderd, bejaard zeg maar. Zij proberen jong te blijven. Wij zijn jong. Het zit in ons DNA. Ik ben nog maar 36. Wij hebben nog tijd om te groeien en uit te zoeken wie we zijn. Tijd is zowat het enige dat je niet kunt kopen, en dat speelt is ons voordeel." "Ik doe mijn ding en dat is niet voor iedereen. Wij zijn Coca-Cola niet. Het is niet de bedoeling dat we bij iedereen in de smaak vallen. Wij zijn een onafhankelijk luxemerk, gericht op een nichemarkt. Wat we verkopen is fun fashion. Het moet leuk zijn om te dragen en om er geld aan uit te geven. Want echt nodig heb je het niet, het is en blijft een luxeproduct." "Het klopt niet dat wij 'dat merk van de doodskoppen' zijn. Je vindt er bijna geen meer in onze collecties, enkel nog in de winkels. Wij zien het niet als een logo, maar als een symbool van wat we uitstralen : rock-'n-roll. Onze stijl is heel uitgesproken en met geen ander merk te vergelijken. Dat moet ook. Anders ben je inwisselbaar en kunnen ze even goed iets soortgelijks van een goedkoper merk kopen." "95 procent van onze collectie wordt in Italië gemaakt. Omdat ons hoofdkwartier in het Zwitserse Lugano is gevestigd, dicht bij de grens, en we een band hebben met Italië. Maar ook omdat je nergens anders ter wereld die kwaliteit krijgt. Dat verwachten onze klanten ook voor de prijs die ze betalen. Alleen het beste is goed genoeg, dat hoort bij de levensstijl." "Ik heb het merk een zestal jaren geleden leren kennen in Saint-Tropez, toen het nog niet bij ons verkocht werd. Intussen heb ik zeker meer dan vijftig stukken in mijn kast hangen en heb ik elke dag iets van Philipp Plein aan : van geklede pakken en T-shirts tot sneakers. Het is duur, ja. Dat is niet leuk voor je portemonnee, maar zo blijft het wel exclusief. Mijn laatste aankoop ? Een reistas, want ik ben dit jaar veel in het buitenland." "Waarom ik het draag ? Ik heb iets met doodskoppen. Er staat ook één op mijn racehelm. En ik houd wel van wat bling. Een beetje show, dat past bij me. Als ik naar een receptie ga, heeft iedereen precies hetzelfde aan. Voor mij mag het wat 'anders' zijn. Vaak zit dat in details : een zwart pak met een speciale knoop bijvoorbeeld. Als ik iets post op instagram, krijg ik veel berichtjes met de vraag wat ik aanheb en waar ik het heb gekocht." "Ik heb Philipp Plein ontmoet tijdens de opening van zijn winkel in Düsseldorf. Hij is een leeftijdsgenoot van me, geboren in 1978, en ook geïnteresseerd in de autosport. Een leuke jonge gast en een heel straffe ondernemer. Hij is rock-'n-roll. En ijdel : hij heeft vrouwenschoenen met zijn afbeelding op de binnenzool. (lacht)" "Philipp Plein is mijn best verkochte merk. Ik heb klanten die speciaal uit Aalst of Brussel komen, omdat ze weten dat ze hier een ruime keuze hebben. En dat is bijzonder, want het merk wil niet zomaar in elke winkel liggen. Ze houden het liever exclusief, zowel qua prijs als beschikbaarheid. Er waren heel veel telefoontjes nodig voor ik hen kon overtuigen." "Ik wilde iets nieuws voor mijn klanten. Iets wat met niets anders op de markt te vergelijken is. Het is ruig, opzichtig en toch gesofisticeerd. Je houdt ervan of helemaal niet. Er is niemand die het merk 'een beetje mooi' vindt." "Wat goed verkoopt zijn de dure, meer exclusieve stukken zoals de lamsleren jassen. Die kosten toch algauw 2000 euro. Philipp Plein is populair bij jonge gasten, maar ik krijg ook veel zakenmensen, notarissen en advocaten over de vloer die het dragen in hun vrije tijd, of om uit te gaan. In de hogere kringen is het hét merk van het moment. Ze kopen het om erbij te horen. Als een statussymbool." "Wat ik vind van een T-shirt van 350 euro ? Goh, het kost wat het kost. En de kwaliteit is uitstekend. Ik heb al honderden van die shirts met stras verkocht en er is er nog geen enkele teruggekomen." Philipp Plein, Kustlaan 217, 8300 Knokke. www.philipp-plein.com DOOR ELLEN DE WOLF