De merken trekken alle registers open met opulente bloemengeuren en communicatiecampagnes die doen dromen : de sprookjeswereld van Diors Pure Poison (18), glamoureuze actrices bij Chanel, Dior, Calvin Klein, Tommy Hilfiger en Elizabeth Arden, mooie vrouwen in couturejurken bij Ungaro en Chopard en diva's die YSL en Versace omringen met bewonderende mannen. Een retour naar de gloriedagen van de klassieke parfumerie. Grote boeketten zoals je in hotels en chique boetieks vindt, spatten in je neus open als een vuurwerk. Van een dergelijk kaliber is Crystal Noir (24) van Versace, dat zwoele tuberoos, gardenia en amber opvoert. En ook YSL's Cinéma (7) overweldigt met zoete bloesems en een ganse bloemenwinkel waarin vooral jasmijn en rozen zich doen opmerken. Dat duo bepaalt eveneens het karakter van Azzaro's Visit for her (20), op smaak gebracht met een royale dosis peper. Dior wou een grote bloemengeur met de ambitie van een klassieker en kwam dus ...

De merken trekken alle registers open met opulente bloemengeuren en communicatiecampagnes die doen dromen : de sprookjeswereld van Diors Pure Poison (18), glamoureuze actrices bij Chanel, Dior, Calvin Klein, Tommy Hilfiger en Elizabeth Arden, mooie vrouwen in couturejurken bij Ungaro en Chopard en diva's die YSL en Versace omringen met bewonderende mannen. Een retour naar de gloriedagen van de klassieke parfumerie. Grote boeketten zoals je in hotels en chique boetieks vindt, spatten in je neus open als een vuurwerk. Van een dergelijk kaliber is Crystal Noir (24) van Versace, dat zwoele tuberoos, gardenia en amber opvoert. En ook YSL's Cinéma (7) overweldigt met zoete bloesems en een ganse bloemenwinkel waarin vooral jasmijn en rozen zich doen opmerken. Dat duo bepaalt eveneens het karakter van Azzaro's Visit for her (20), op smaak gebracht met een royale dosis peper. Dior wou een grote bloemengeur met de ambitie van een klassieker en kwam dus onvermijdelijk uit bij een jasmijnsignatuur, opgesmukt met een druk bloemenarrangement en een klassieke hout-amberbasis. Voor iedereen dekking zoekt : Pure Poison heeft niets te maken met de zwoele geurbom van de jaren tachtig. Het is de derde spin-off van Poison, het schijnbaar onuitputtelijke universum van verleiding en magie dat anno 2004 wordt geïllustreerd met een magische spiegelflacon en een moderne versie van de Schone en het Beest-mythe. Niet elk concept is sterk genoeg om verder uit te spinnen, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Behalve Dior bewijzen ook Issey Miyake en Thierry Mugler met een heel andere geur dat een sterk concept mee kan evolueren met de tijd. In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden ruilt Miyake's L'Eau Bleue (29) de frisse waternoten van L'Eau d'Issey in voor een kruidige warmte. Ook Muglers B*Men (34) laat de zoete karamelsignatuur van zijn halfbroer A*men voor wat ze is en doet zijn naam eer aan met een erg viriele geur. Onder de bloemige spin-offs is er sprake van een roze golf, waarbij de nuance van de verpakking veel verraadt over de inhoud. Zachte tonen voor dito geuren, die allemaal witte bloemen bevatten : het bijna tactiele Armani Mania (12) combi- neert ze met subtiele fruitnoten, L'Eau (14) van S.T. Dupont gebruikt ze op een zachte basis die aan babypoeder doet denken. Calvin Klein voegt in Eternity Moment frisse fruitaccenten toe aan het gekende Eternity-boeket. Ondanks de lichtroze verpakking, valt Femme Individuelle (11) van Montblanc wat steviger uit dan je verwacht en neigt vooral naar het zoete. Snoepjesroze illustreert het sprankelende, jonge karakter van Envy Me (13) van Gucci, Miracle So Magic (16) van Lancôme en Lacostes Touch of Pink (22). Marc Jacobs laat alle facetten van jasmijn aan bod komen in Blush (17), het prototype van de zachte bloemengeur. Ook Acqua di parma vlooit de persoonlijkheid van iris helemaal uit in Iris Nobile (1) en verwerkt de blaadjes in een frisse aanzet, de bloem in het hart en de wortels in de basis, met een enigszins brave, maar elegante compositie als resultaat. Provocative Woman (32) van Elizabeth Arden ruikt naar een parfumerie en lijkt wel een samenvatting van de populairste damesgeuren van de laatste jaren : warm, bloemig en fruitig. Fruitaccenten zijn namelijk erg populair de laatste jaren. De zurige frisheid van framboos in Apparition (5) doet denken aan een bruisbal die je badwater zoet parfumeert. Is het de grappa of de frappé van framboos en druiven die in Davidoffs Echo Woman (21) het water in je mond doet komen ? En Infiniment (8) van Chopard heeft iets weg van een kir royal : sprankelend, zacht en romantisch. Een etiket dat we ook kunnen plakken op Love in Paris (29) van Nina Ricci. Verscheidene bloemengeuren hebben een uitgesproken vanille- of amberbasis, waardoor ze erg zoet ruiken. Dat is het geval van Just Cavalli for her (19), het olfactorische equivalent van diepe decolletés, minirokjes en hoge splitten. Paul Smiths London for her (23) koos voor een warm, zonnig aroma, door amber en aangepaste bloemen te gebruiken. Bij Narciso Rodriguez(35) eist de zoete honingbloesem in de aanzet veel aandacht op. Het warme huidparfum is geïnspireerd op een muskusolie die de ontwerper al jaren draagt. Huidparfums bestaan al lang, maar duiken in een nieuwe gedaante weer op : als tactiele geuren die het gevoel van mooie materialen evenaren. Fijn leer, mousselinezijde, ruwe wol en zachte kasjmier vertaalde Hermès in het Hermessence-kwartet (2), Daim Blond geeft Serge Lutens' interpretatie van suède en Max Mara (4) moet de frisheid van linnen, de sensualiteit van zijde en de warme zachtheid van kasjmier oproepen . Suikerriet is in deze laatste de rode draad. Nog meer zoetigheid biedt Anglomania (15) van Vivienne Westwood, dat een kruisbestuiving zou zijn tussen Engelse tuinen en Aziatische invloeden, maar vooral aan pommes d'amour en loukoum van rozenessence doet denken. Culinaire invloeden zijn duidelijk aan een opmars bezig, want we vinden ze ook terug in veel kruidige geuren. Bittere chocolade brengt Bulgari's Blu Notte-duo (25) op smaak, net als l'Instant de Guerlain pour homme (10). Gember domineert het frisse Just Cavalli for men en Kenzo bewerkte de anijsnoot om Air (26) luchtig te houden. Frisheid kenmerkt het leeuwendeel van deze categorie, waartoe ook Chic for men (33) van Carolina Herrera, Paul Smith London for men en Burberry Brit for men (27) (dat een bijna eau de cologne-achtige aanzet heeft) behoren. De populaire waternoten uit de jaren negentig werden gerecycleerd in Tommy Hilfigers True Star(9) en Jil Sanders Pure for men (6) en gecombineerd met kruiden voor meer pit. Nieuw zijn de ingrediënten die een ijskoude indruk weten op te roepen, erg opvallend aanwezig in het elegante Armani's Black Code (28) en het Bulgari-koppel. Maar het kruidenpalet is breder dan dat en heeft behalve klassieke houtaroma's als Magnetism for men (30) van Escada ook uitgesproken warmte (Issey Miyake's L'Eau Bleue en L'Instant de Guerlain pour homme) en karakter in huis : MAN2 (31) van Comme des garçons en Muglers B*Men danken hun viriliteit aan de droge, groene geur van vetiver. n Sofie Albrecht