Romano Ricci is een vrouwenliefhebber. Hij adoreert ze als muzen en bewondert ze om hun gespleten persoonlijkheid. "Een vrouw is altijd meerdere vrouwen tegelijk. Onafhankelijke femme fatale en bezorgd gezelschapsdier : ze kunnen met gemak switchen tussen die rolletjes. Mannen worden daar gek van. Zij streven vooral naar een coherente persoonlijkheid." Op die dualiteit baseerde Romano zijn eerste parfumlijn, Juliette has a Gun : Miss Charming (50 ml : 60 euro, 100 ml : 85 euro), een naïeve, fruitige geur, en Lady Vengeance, een sensueel parfum met vanilletoets.

In beide creaties domineert de roos, een ingrediënt dat doorgaans met oubollige parfums geassocieerd wordt. "Een roos is fragiel en stekelig tegelijk, net als een vrouw", fantaseert Romano verder. "En ze symboliseert romantiek, vandaar de link met Shakespeares Romeo & Juliet." De rozen waren eigenlijk een idee van Francis Kurkdjian, de befaamde parfumeur van onder meer Le Mâle en Acqua Di Parma, waar Romano mee samenwerkte. "Een heftige persoonlijkheid", noemt Romano zijn vriend. "We hebben vaak ruzie, maar dat komt omdat we allebei zo gepassioneerd zijn."

Onder de naam Juliette has a Gun lanceert Romano twee damesgeuren. Drie andere parfums zijn op komst, eveneens op basis van rozen én in samenwerking met Kurk- djian. Daarna volgt een kledinglijn, met in eerste instantie een collectie jurkjes. "Nina Ricci begon met couture en lanceerde daarna parfums, ik doe het omgekeerd", zegt hij bij wijze van statement. "Ik respecteer wat mijn familie heeft gepresteerd, maar ik wil los van mijn roots. Ook al ben ik de laatste Ricci."

Onvermijdelijk komt L'air du Temps ter sprake, het succesparfum van Nina Ricci dat sinds 1947 in productie is. Het was Romano's grootvader zaliger, Robert, die indertijd het boeket samenstelde. "Ik heb veel van hem geleerd", mijmert Romano. "Hij had een geraffineerd, naïef beeld van vrouwen. Hij leefde in een droomwereld van perfectie. L'Air du Temps was perfect getimed : een ultralicht parfum in een tijd van zware divageuren." Of Juliette has a Gun een even groot succes kan worden ? "In Azië verkopen we nu al beter dan Chanel nr 5", pocht hij. "Bij Chanel hebben ze me al gefeliciteerd. Ik denk dat ze jaloers zijn op mijn vrijheid. Grote parfumhuizen missen wat creativiteit. Ze investeren zwaar in de marketingcampagne, niet in hun product. Ik doe net het omgekeerde."

Eigenlijk gaat de vergelijking niet op, want Juliette has a Gun wil geen blockbuster zijn, maar een nicheparfumlijn. "Voor vrouwen tussen de 25 en 35 jaar", vult hij zelf aan, een nieuwe doelgroep voor dure nichegeuren. Is het de bedoeling dat vrouwen allebei de parfums kopen ? "Totaal niet, ze zijn ontworpen voor verschillende persoonlijkheden. Al blijf ik erbij : in elke vrouw zit een Lady Vengeance en een Miss Charming."

Info : www.juliettehasagun.com

Door Thijs Demeulemeester