Eva (30, links) en Iris (33) Maldoy: "Een juweel moet sober zijn."
...

Eva (30, links) en Iris (33) Maldoy: "Een juweel moet sober zijn.""Voor ik aan de opleiding juweelontwerp begon, heb ik binnenhuisarchitectuur gestudeerd. Maar een binnenhuisarchitect tekent alleen de plannen en voert ze niet uit. Dat is het grote verschil met een juweelontwerpster, die zowel ontwerpt als creëert. Na mijn studies heb ik een jaar bij Wouters & Hendrix gewerkt. Dat was louter uitvoerend werk en op de duur begon ik de creativiteit van het ontwerpen erg te missen. Samen met mijn zus Iris ben ik daarom met een eigen zaakje begonnen. Anderhalf jaar geleden zag Onno het levenslicht. Onder die naam brengen we tweemaal per jaar een collectie uit. Onze stijl vloeit voort uit de binnenhuisarchitectuur. De strakke, geometrische vormen keren telkens weer. Voor mij moet een juweel sober zijn. Ik hou niet van overdreven decoratie. Daarnaast is trouwens ook draagbaarheid van belang, zeker voor de Onno-collectie. Hoewel we soberheid nastreven, proberen we toch uniek te zijn. Ook al is dat niet altijd gemakkelijk. Een tijd geleden zag ik in een tijdschrift een ring die veel gelijkenis vertoonde met een Onno-ontwerp. Dan voel ik mij een hele dag slecht. Gelukkig bleek die gelijkenis achteraf minder groot dan ik dacht, maar toch. Er worden zoveel juwelen ontworpen dat je zou kopiëren zonder dat je het zelf beseft. We werken het liefst met zilver. Het is een tof materiaal en we vinden het ook mooier dan goud. En bovendien betaalbaar. Als je goud moet aankopen, dan ben je onmiddellijk meer geld kwijt dan je je als beginnend ontwerper kunt permitteren. Het is wel belangrijk dat we de juwelen die we ontwerpen zelf mooi vinden. Dat geldt zowel voor de Onno-collectie als voor de dingen die we in opdracht maken. Als iemand me bijvoorbeeld vraagt een juweel te ontwerpen met diamanten, dan zal ik dat vriendelijk weigeren. Ik werk niet graag met diamanten. Natuurlijk moet je proberen om jouw stijl te verzoenen met die van de klant - wat niet altijd eenvoudig is -, maar ik moet er zelf achter kunnen staan. Anders lukt het gewoonweg niet. We hebben nu ook een reeks juwelen voor mannen uitgebracht. Mannen zijn blijkbaar op zoek naar sobere ringen en die kunnen ze bij ons vinden. De reacties zijn heel positief. Het juweel dat ik het meest koester? Een brede zilveren armband. Ik was hoogzwanger en ik moest en zou die absoluut nog af hebben voor de bevalling. Dat is me niet gelukt. Maar plots stond mijn oudste dochtertje in het ziekenhuis met die armband: mijn zus had hem verder afgewerkt. Dat zal me altijd bijblijven." Tel. 03-488 64 81 of www.onno.be Griet Verhoeven (33): "De sjaal die ik voor ogen heb, vervangt eigenlijk een kledingstuk.""Elf jaar geleden ging ik met mijn echtgenoot eten in het Pakistaanse restaurant Lal Quila in Brussel. Daar werd ik niet alleen verliefd op mijn man, maar ook op de prachtige entourage. Ik werd aangezogen door het oneindige palet van warme en mysterieuze kleuren. Om nog maar te zwijgen van de prachtige mix van wilde zijde, linnen en katoen. De manier van draperen alleen al is uniek. De Pakistaanse vrouwen draperen de sjaal op zo'n manier rond hun lichaam dat het een kledingstuk wordt. Uit die enorme fascinatie voor de Pakistaanse cultuur ontstond twee jaar geleden de collectie Enolah. Ik ben altijd al gek geweest op sjaals. Voor mij is het dé vervolmaking van de kledij. Door te combineren met een sjaal kun je een eenvoudige outfit een apart karakter geven. En door van sjaal te veranderen kun je weer een totaal andere stemming opwekken. Zelfs met één sjaal is variatie mogelijk: alleen al in het knopen kun je creatief en origineel zijn. De manier waarop iemand een sjaal knoopt, zegt daarom veel over de inspiratie van die persoon. Het is dus een accessoire met oneindig veel mogelijkheden. Je kunt hem dragen als ceintuur, als hoofddeksel, als stola of klassiek rond de hals. Je kunt hem zelfs als decoratie in je interieur gebruiken. Ik hoop met mijn sjaals dan ook vrouwen met persoonlijkheid en zin voor originaliteit te bereiken. Het liefst werk ik met wilde zijde en katoen, al dan niet gecombineerd. Stoffen en andere materialen koop ik in Pakistan. Mijn stijl is sober, maar ik tracht mijn collectie wel een eigen handschrift mee te geven door de kleuren, de kwaliteit en de details. Die laatste zijn voor mij ontzettend belangrijk: de afwerking, de belletjes, de spiegeltjes bepalen de kracht van een ontwerp. De sjaal die ik beoog, vervangt eigenlijk een kledingstuk. Voor de meeste mensen is hij een aanvulling op de kleding. Ik denk altijd andersom: de sjaal is het belangrijkst, de rest is aanvullend. Mijn favoriet is een oranje exemplaar in katoen gecombineerd met wilde zijde. Hij herinnert mij aan de Pakistaanse cultuur en het restaurant waar het allemaal begonnen is. Ik vind hem trouwens een van de mooiste die ik ooit gemaakt heb. Ik hecht veel waarde aan de uitstraling, zowel van objecten als van mensen. Daar let ik ook op bij het uitkiezen van verkooppunten: de uitstraling van de winkel en de bezieling van de verkoper zijn vaak doorslaggevend. Je moet liefde voelen voor de sjaal om hem te verkopen. Die zin voor creativiteit en persoonlijkheid tracht ik dan ook elke keer mee te geven." Tel. 016-35 35 22Tine Verdickt (31): "Een hoed mag wel wat speelser en aparter zijn.""De liefde voor hoeden heb ik van mijn grootmoeder geërfd. Zij was modiste, al heb ik haar dat beroep zelf nooit weten uitoefenen. Thuis lagen er nog spullen van haar en die hebben me als kind altijd al geïntrigeerd. Toch duurde het tot mijn 20ste voor ik ontdekte dat hoeden ontwerpen mij eigenlijk wel lag en ik volgde er toen ook een cursus voor. Daarna ben ik begonnen aan de opleiding modiste bij Christophe Coppens. Voorlopig ontwerp ik onder de naam Emma & Colette slechts sporadisch hoeden en heb ik nog een vaste job bij een interieurtijdschrift. Mijn stijl is nogal dubbelzinnig. Aan de ene kant hou ik van extravagante exemplaren die absoluut niet draagbaar zijn en eerder thuishoren op de kast of in het theatercircuit. Aan de andere kant ontwerp ik ook eenvoudige hoeden die door een detail - hetzij de kleur, hetzij het materiaal - eruit springen. Klassieke hoeden voor de trouwsuite zijn niet aan mij besteed. Het mag echt wel iets speels en aparts zijn. Het liefst werk ik met vilt. Je kunt het kneden in de vormen die je wilt en na het appreteren blijft het toch nog altijd heel soepel en zacht. Mijn inspiratie haal ik overal en nergens. Voor mijn afstudeerproject heb ik mij laten inspireren door de onderwaterwereld, al waren dat niet echt draagbare modellen. Voor de tentoonstelling vorige maand in het Huis der Kunsten in Schaarbeek, samen met twee ex-medestudenten, heb ik gewerkt rond de danseres Anna Pavlova van het Ballet Russe. Bij het ontwerpen hangt alles uiteraard af van de drager en wat die wil. Zo heb ik bijvoorbeeld hoeden ontworpen bij het nieuwe uniform van de hostessen van de Vlaamse Gemeenschap. Dan moet je uiteraard rekening houden met de wensen van de opdrachtgever, maar die beperking is tegelijk een uitdaging. Een hoed blijft voor mij een esthetisch object maar uniciteit is geen must. Ik vind het al tof als iemand er een draagt en zich daar goed bij voelt. Ook al lopen nog twintig andere mensen met diezelfde hoed rond. Maar het blijft jammer dat mensen zich beperken tot de grote ketens. Een hoed kan zoveel toffer en specialer zijn als je op zoek gaat naar iets unieks. Eén exemplaar eruit pikken, vind ik moeilijk. Ik hou van al mijn ontwerpen. Als het toch moet, dan dit tamelijk kleine model, dat nauw aansluit rond het hoofd. Het is draagbaar, speels en eenvoudig, maar door het oude materiaal en de kleur heeft het iets aparts. Je herkent er de potstijl van de jaren '30 in, en die ligt me wel." Tel. 0476-85 50 16Ellen Verbeek (27): "De ideale tas is een combinatie van esthetiek en functionaliteit.""Een aantal jaren geleden ging ik op zoek naar een vernieuwende handtas. Omdat ik ze nergens kon vinden, besloot ik ze zelf te ontwerpen. Zo ben ik begonnen: met één enkel model in verschillende kleuren. Stilaan heb ik de collectie ellen verbeek verder uitgebreid. Ondertussen ben ik 2,5 jaar fulltime bezig. Sinds dit seizoen heb ik ook een agente in Parijs. Voor de verkoop in België ben ik zelf nog verantwoordelijk. Zo kan ik zelf zien of mijn collectie in een winkel past en krijg ik ook feedback van de klanten. Ik vind het enorm interessant om handtassen te maken die afwijken van het klassieke model. Ik hou ervan te experimenteren met nieuwe vormen en leder. En als ik dan zie dat mijn tassen ook succes hebben in de winkels, geeft me dat wel een goed gevoel. Toch mag ik mij niet te fel laten leiden door mijn creativiteit. Een handtas moet functioneel blijven en voldoende opbergruimte hebben. De ideale tas is een combinatie van esthetiek en functionaliteit. In feite streef ik telkens naar een samenhangend geheel van mooi materiaal, een goede afwerking en een exclusief model. Typisch aan mijn stijl zijn de ronde vormen, die zowel terug te vinden zijn in het model als in het handvat. Zo kan de tas zowel kort onder de arm als in de hand gedragen worden. Ik vind het belangrijk dat ze harmonieert met het lichaam en dat ze vrouwelijkheid uitstraalt. Duurzame materialen zoals leder krijgen mijn voorkeur. De huidige zomercollectie heeft een ruige look, geïnspireerd op de nomaden. De handtassen zijn gemaakt van een stevig daim in zachte tinten. Bovenaan is handmatig een rijgsteek aangebracht, die in verfijnd contrast staat met de tas zelf. Voor de volgende wintercollectie heb ik gekozen voor glad leer in combinatie met een pels waarin met een laserprinter een krokoprint is gebrand. Het ontwerpen verloopt in verschillende fasen. In eerste instantie maak ik een schets, die wordt uitgesneden in een kartonnage. Die vormt de basis van een model en leidt tot het eerste prototype. In een volgende fase worden er nog een aantal veranderingen aangebracht. Pas als de tas de vorm heeft die ik in mijn hoofd heb, wordt ze in het juiste materiaal vervaardigd. Mijn favoriet model komt uit de huidige nomadencollectie. Ze is een beetje geïnspireerd op de dokterstas. Het voordeel is dat je er veel spullen in kwijt kunt, die je dankzij de brede bodem ook onmiddellijk kunt terugvinden. En of je nu sportief gekleed bent of wat chiquer: ze past altijd." Tel. 03-293 54 93 of www.ellenverbeek.comAn Moons / Foto's Lies Willaert