Met Amaluna neemt Cirque du Soleil het publiek opnieuw mee naar een magische wereld. Een eiland in dit geval, bevolkt door een hagedisman en andere half mensen, half dieren. Wanneer na een storm een groep jongemannen aanspoelt op het eiland, valt een van hen voor de koningsdochter. Voor de liefde zegeviert, moeten echter obstakels overwonnen worden - en halsbrekende acrobatische kunsten uitgevoerd worden.
...

Met Amaluna neemt Cirque du Soleil het publiek opnieuw mee naar een magische wereld. Een eiland in dit geval, bevolkt door een hagedisman en andere half mensen, half dieren. Wanneer na een storm een groep jongemannen aanspoelt op het eiland, valt een van hen voor de koningsdochter. Voor de liefde zegeviert, moeten echter obstakels overwonnen worden - en halsbrekende acrobatische kunsten uitgevoerd worden. Die komen ditmaal niet uitsluitend, maar wel nadrukkelijk van vrouwelijke artiesten. Zowel het verhaal (te nemen of te laten) als de acts willen immers een eerbetoon zijn aan de fysieke en mentale kracht van vrouwen, iets waar de 33ste productie van het Canadese circusgezelschap wonderwel in slaagt. Indrukwekkende tableaux volants omvatten onder meer spectaculaire acts aan de touwen en de ongelijke brug, alsook een delicate evenwichtsoefening met ribben van palmbladeren. "Ik wou geen show maken rond feminisme, maar een show met vrouwen in de hoofdrol", zegt auteur en regisseur Diane Paulus, een New Yorkse wier musical- en operawerk op Broadway meerdere Tony Awards opstreek. Amaluna - de naam verwijst zowel naar de moederfiguur als de maan, een symbool van vrouwelijkheid - is haar eerste opdracht voor Cirque du Soleil. Inspiratiebronnen gaan van de Griekse en Noorse mythologie tot Mozart Toverfluit en The Tempest van Shakespeare. De fantasierijke kostuums plunderen ondertussen de vrouwelijke garderobe om godinnen, Amazonen en andere heldinnen te creëren, inclusief bustiers, korsetten en leren laarzen. Drie jaar na de première in Montréal begon Amaluna in mei aan zijn Europese tournee in Madrid, in september gevolgd door Brussel. De Britse Rachel Lancaster staat sinds 2014 in voor de artistieke integriteit van de show en het welzijn van de cast. "Deze show vereist specifieke vaardigheden die soms afwijken van meer traditionele circusdisciplines, maar op het dagelijkse management hebben de thematiek van Amaluna en de man-vrouwverdeling geen invloed. De vorige artistieke directeur was trouwens een man. Wat deze show voor mij bijzonder maakt, is vooral de aanwezigheid van enkele onuitgegeven acts, zoals een contortioniste die haar lenigheid en kracht toont in een metershoog en volledig gevuld waterreservoir." Veel van de artiesten staan bij Cirque du Soleil voor het eerst op het podium, benadrukt Lancaster. "Het jongste castlid is momenteel zeventien, maar hoe ook gaat het om een grote groep van mensen die lange tijd van huis zijn en intensief samen moeten werken." Van 10 september tot 25 oktober op de Heizel in Brussel. Info en tickets : www.cirquedusoleil.com/amaluna en via 00 800 15 48 0000, vanaf mobiel 26 20 04 81. DOOR WIM DENOLF