In New York staan ellenlange rijen aan te schuiven voor The Frick Collection om de werken van Rembrandt, Hals en Vermeer te bewonderen. The Frick is de laatste halte van de Hollandse Meesters op hun Amerikaanse tournee, en ze haalden al eerder zo'n 450.000 bezoekers in San Francisco en Atlanta. Ook de mode beleeft een Vlaams-Nederlands moment. Pierpaolo Piccioli, die samen met Maria Grazia Chiuri de Valentinocollectie ontwerpt, citeert Jan Van Eyck als een grote invloed, en dan voor...

In New York staan ellenlange rijen aan te schuiven voor The Frick Collection om de werken van Rembrandt, Hals en Vermeer te bewonderen. The Frick is de laatste halte van de Hollandse Meesters op hun Amerikaanse tournee, en ze haalden al eerder zo'n 450.000 bezoekers in San Francisco en Atlanta. Ook de mode beleeft een Vlaams-Nederlands moment. Pierpaolo Piccioli, die samen met Maria Grazia Chiuri de Valentinocollectie ontwerpt, citeert Jan Van Eyck als een grote invloed, en dan vooral het portret van het echtpaar Arnolfini. Hij heeft over de 'strikte sensualiteit' van het schilderij, en omschrijft daarmee perfect de stemming waarin de mode is aanbeland. Men kiest weer voor subtiel, sensueel, vrouwelijk en verfijnd, maar ook voor kracht, met duidelijke kleuren en sterke lijnen. Nergens is de hommage duidelijker dan bij het halssnoer van ontwerpster Noor Fares. 'Het meisje met de parel' uit haar Masterpiecescollectie werd met de hand geschilderd op parelmoer en is omlijst door geel goud en saffieren. Bij fotograaf Hendrik Kerstens leken de Oude Meesters eerder toevallig binnen te vallen. Dochter Paula met een witte muts op haar hoofd, in een wit bad, tussen witte muren : die foto was het begin van een sublieme reeks. Paula wordt ondertussen al dertien jaar in beeld gebracht alsof ze uit een schilderij van Vermeer is weggelopen. Dat ze een plastic zak op haar hoofd heeft, of een onderleggertje rond haar nek, doet geen afbreuk aan haar haast magische schoonheid. Via Paula's blik stap je van nu naar de vijftiende eeuw, en weer terug. Kunstenares Nina Katchadourian begon met haar 'Lavatory Self-portraits in the Flemish Style' in 2010. Als een normale sterveling zich verveelt op een langeafstandsvlucht, bestelt hij een drankje, leest een boek of kijkt naar een film. Nina fotografeert zichzelf met haar mobiele telefoon, in de stijl van de Vlaamse Meesters, met de papieren toiletbeschermer op haar hoofd, en maakt er meteen een reeks van. Haar vindingrijkheid is immens. We herkennen de papieren zakdoekjes, het nekkussen en het slaapdekentje. Maar het effect is vijftiende-eeuws. LENE KEMPS Vermeer, Rembrandt and Hals : Masterpieces of Dutch Painting from the Mauritshuis, tot 19 januari 2014 in New York, www.frick.org. Tentoonstelling Hendrik Kerstens, tot 21 december in Antwerpen, www.nunccontemporary.com. Boek Hendrik Kerstens, Silent Conversations, Uitgeverij Ludion, 39,90 euro. En: noorfares.com LENE KEMPS