Twee decennia geleden zou geen mens er ook maar van gedroomd hebben. Een cabrio met een turbodiesel. En een drielagige kap. En vierwielaandrijving. En een tiptronic. En ook nog perfect bruikbaar tijdens de winter. En nog snel ook, want power zat onder de motorkap. En haast maagdelijk zuiver, dankzij de partikelfilter. De nieuwe Audi A4 cabrio 3.0 TDI Quattro heeft het allemaal, voor wie pakweg 50.000 euro kan missen.
...

Twee decennia geleden zou geen mens er ook maar van gedroomd hebben. Een cabrio met een turbodiesel. En een drielagige kap. En vierwielaandrijving. En een tiptronic. En ook nog perfect bruikbaar tijdens de winter. En nog snel ook, want power zat onder de motorkap. En haast maagdelijk zuiver, dankzij de partikelfilter. De nieuwe Audi A4 cabrio 3.0 TDI Quattro heeft het allemaal, voor wie pakweg 50.000 euro kan missen. Na bijna duizend kilometer kunnen we niet anders dan besluiten dat de moderne trend van een opvouwbaar metalen dak ons toch een stuk minder bevalt dan deze traditionele, maar elegante oplossing. Op voorwaarde dat ze op een ordentelijke manier wordt gerealiseerd, zoals hier het geval is. Geen windruis, een 2 cm dikke isolatietussenlaag (wel in een optie), een verwarmde achterruit en een mechanisme dat het geheel in 21 seconden elektrisch opvouwt en in het koetswerk laat verdwijnen. Zodat de volumineuze en toch elegante lijn niet verstoord wordt. Daarbovenop is er ook nog bijna plaats voor vier. De enige zwakte in het systeem : het is niet vandalenresistent, zoals de Duitsers het verwoorden. Het uiterlijk van de Audi A4 is lichtjes hertekend, waardoor hij er wat sportiever uitziet. In ons geval torst hij de drieliterturbodiesel met common rail en piëzo-elektrische verstuivers, zodat de fabrikant zijn motto Vorsprung durch Technik weer alle eer aandoet. Die elegante brok technologie staat op een prima onderstel en blijkt bijzonder stevig, wat geen evidentie is bij een cabrio. De tol voor zoveel extra rigiditeit wordt op de weegschaal betaald : de cabrio weegt liefst 1868 kg. Niet dat een motor van die omvang daar enige moeite mee heeft, onze testwagen heeft amper 7 seconden nodig om naar de 100 km/uur te sprinten. Het verbruik komt nooit boven de 9 liter/100 km uit. De koffer van een vierzitscabrio met volledig wegklapbaar dak is meestal het kneusje. Maar ook dat valt wel mee : wie het dak dicht laat, beschikt over 315 liter, min de windvanger die opgeborgen nog redelijk wat ruimte inneemt. Met het dak open krimpt dat laadvolume tot 246 liter. Over de standaardvoorzieningen kunnen we niet klagen. Maar dat een kap 'met verbeterde akoestische isolatie' 302,50 euro extra moet kosten, vinden we eerlijk gezegd wat overdreven. Motor : V6 turbodiesel met een slagvolume van 2967 cm3, die via een tiptronic zestrapsautomaat permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 204 pk/150 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 450 Nm tussen 1400 en 3250 toeren/minuut. Afmetingen : 457,5 cm (l), 178 cm (br), 139 cm (h) en 265 cm (wielbasis). Koffervolume : 245 liter (open), 315 liter (dicht). Verbruik in liter/100 km : 11,1 (stad), 6 (buiten stad), 7,9 (mix). C02-uitstoot : niet meegedeeld. Prijs inclusief btw : 45.400 euro, vermeerderd met 2478 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 1078,99 euro. Andere versies : 1.8 turbo (35.300 euro), 2.0 turbo (40.970 euro), 3.2 (46.200 euro), S4 quattro (63.500 euro), 2.0 TDI (36.900 euro). pierre darge