Dat Tag Heuer zijn roots koestert, bleek eerder dit jaar al met de opening van het Tag Heuer 360 Museum in thuishaven La Chaux-de-Fonds. Zo'n driehonderd unieke stukken maken er duidelijk hoe het merk sinds zijn oprichting in 1860 zijn plaats opeiste als 's werelds meest sportieve horlogemaker. Het cv is doorspekt met baanbrekende en geavanceerde tijdmetingsinstrumenten. Merkambassadeurs als Kimi Raïkonnen, Fernando Alonso, Maria Sharapova en Lewis Hamilton moet je namelijk verdienen.
...

Dat Tag Heuer zijn roots koestert, bleek eerder dit jaar al met de opening van het Tag Heuer 360 Museum in thuishaven La Chaux-de-Fonds. Zo'n driehonderd unieke stukken maken er duidelijk hoe het merk sinds zijn oprichting in 1860 zijn plaats opeiste als 's werelds meest sportieve horlogemaker. Het cv is doorspekt met baanbrekende en geavanceerde tijdmetingsinstrumenten. Merkambassadeurs als Kimi Raïkonnen, Fernando Alonso, Maria Sharapova en Lewis Hamilton moet je namelijk verdienen. In de geest van de beroemde Carreracollectie, lanceert Tag Heuer nu de Carrera 1 Vintage en de Grand Calibre 17 RS2. Het eerste uurwerk beschikt over een mechanisch, met de hand op te winden binnenwerk en een gangreserve van 56 uur. Het tweede, waarvan slechts duizend exemplaren gemaakt worden, is uitgevoerd in titanium en betreft een duurdere en luxueuzere versie van de iconische Carrera. Het horloge, waarvan het originele model in '64 door Jack Heuer ontworpen werd, als hommage aan de Carrera Panamericana Mexico Road Race, richt zich vooral tot mannen vanaf 35 jaar. De dames worden echter niet vergeten. Die zijn nu al goed voor dertig procent van de omzet en vallen voor dezelfde modellen als mannen. De nieuwe Carrera 27 mm, elegant getooid met diamanten, valt wellicht ook bij hen in de smaak. Een computergestuurd panoramisch filmscherm, materialen als geborsteld aluminium en spiegelend inox - de behuizing van het gloednieuwe Tag Heuer-museum laat weinig ruimte voor duffe nostalgie. Het verleden van het huis wordt er in een modern jasje gestoken. En als het over de toekomst gaat, houdt Tag Heuer blijkbaar wel van een gokje. Want als Prada en Armani zich aan draagbare telefoons wagen, waarom de Zwitserse horlogemakers dan niet ? In de horlogerie raakten we de voorbij jaren natuurlijk gewend aan de vele commerciële partnerships met de autowereld. Girard-Perregaux en Ferrari, de eerste samenwerking in zijn genre en met een heel decennium ook de langste tot nu toe, Bulgari en Cadillac, Breitling en Bentley - de voorbeelden zijn talrijk. Tag Heuer, dat op zijn beurt de handen in elkaar sloeg met Mercedes-Benz, doet nu een nieuwe stap. Het zowel om sportieve prestaties als innoverend design geroemde horlogemerk lanceert later dit jaar een collectie mobiele telefoons. Daarvoor ging Tag Heuer in zee met de Franse ModeLabs Group, die de licentie opstreek. Het bedrijf ontwikkelt al langer aangepaste mobiele telefoons en toebehoren voor telecombedrijven en luxemerken en zal nu ook Tag Heuer van luxetelefoons en -accessoires voorzien. Dat gebeurt uiteraard in samenwerking met de eigen ontwerpers en productontwikkelaars van Tag Heuer, dat zich alvast voor de komende drie jaar engageerde. CEO Jean-Christophe Babin vergelijkt het project met de eyewear-collectie, die in 2002 gelanceerd werd : "Het is een middel voor TAG Heuer om zijn DNA uit te drukken, een combinatie van technologie en de- sign. Het succes op de brillenmarkt bevestigde ons potentieel om als wereldwijd merk hoogtechnologische producten aan te bieden in groeicategorieën zoals luxetelefoons." Benieuwd of de technische knowhow van de horlogemaker straks ook afstraalt op zijn telefoons. Info : www.tagheuer.com Door Barbara Witkowska en Wim Denolf