Door jonge mannen mee te laten ontwerpen, maken 'Scabal' en herenzaak 'De Vlaminck' de drempel naar een eerste pak een heel stuk lager.
...

Door jonge mannen mee te laten ontwerpen, maken 'Scabal' en herenzaak 'De Vlaminck' de drempel naar een eerste pak een heel stuk lager. De synergie, zoals ze sinds september bestaat onder de naam (personal)2, is perfect : Jacques De Vlaminck ontvangt de klanten in zijn kleermakersboetiek aan de Brusselse Waterloolaan, waar lintmeter, rollen stof en kleurstaaltjes helpen om een pak naar keuze te ontwerpen. De persoonlijke gegevens stuurt hij naar stoffenfabrikant Scabal, die drie weken later de bestelling aflevert. "Door de artisanale aanpak die wij al decennialang aanhouden te combineren met de technologie van Scabal kunnen wij op zo'n korte termijn dit persoonlijke product afleveren", verduidelijkt De Vlaminck. Het waren enkele toprestaurants die hen op het idee brachten om er dit voorjaar voor jongeren een schepje bovenop te doen. "Zij maakten speciale gastronomische menu's om jongeren kennis te laten maken met hun keuken," zag Roger Sleijpen, directeur van Scabal. Het feit dat (personal)2 ook vaders aanzet om hun zoon een eerste pak te schenken, bevestigde het vermoeden dat deze aanpak ideaal is voor jongeren. En dus lanceren ze (plezieren)2, een actie die mannen tussen 18 en 25 jaar de kans geeft om voor 700 euro (dat is zo'n 300 euro minder dan normaal) een pak op maat te laten maken. De twee Belgische bedrijven mogen dan wel een keurig-deftige reputatie hebben, ze zitten met (plezieren)2 op heel hip terrein. Niet alleen waait er een geklede trend door de mannenmode en raken jongeren stilaan uitgekeken op casual en denim waarmee ze opgroeiden, met de slogan creating your suit, is creating yourself raken ze een gevoelige snaar bij hun doelgroep. Een paar weken geleden nog publiceerde het reclamebureau VVL/BBDO de resultaten van een Europees onderzoek naar de waarden van jongeren tussen 18 en 30 jaar. De hoofdconclusie ? Deze generatie zijn nieuwe pragmatici : producten, diensten, merken en bedrijven moeten hun persoonlijkheid weerspiegelen, maar tegelijkertijd functioneel zijn. Met een keuze uit drie pasmodellen, een twintigtal Scabal-stoffen, tientallen knopen en kleuren voor de voering is die persoonlijke toets alvast verzekerd. De mogelijkheid om je naam aan de binnenkant te laten borduren maakt het helemaal af. "Het is een ideale gelegenheid om de zin voor elegantie door te geven aan de volgende generatie", vindt De Vlaminck. "Maar je moet een jongere echt niet vertellen hoe hij zich moet kleden, hoor. Wij zijn hier gewoon om te realiseren wat zij in hun hoofd hebben, niet omgekeerd." "Ze willen wel een pak dragen, maar niet op dezelfde manier als hun vader", vult Sleijpen aan. "Ze combineren het jasje probleemloos met een jeans, bijvoorbeeld." Beide heren kijken er alvast naar uit om nog meer jongeren over de vloer te krijgen. De Vlaminck : "Ze brengen hun vriendinnetje mee en samen met hen gaan we brainstormen tot we het perfecte pak gevonden hebben. Dat kan soms lang duren, ja ( lacht). Maar ze moeten er natuurlijk ook iets voor over hebben." n Tekst Leen Creve