Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Een en ander mag ons niet doen vergeten dat de echte autofreak nog altijd bij de veertiendaagse Autogids (oplage: 35.000) zweert, die net zijn 500ste nummer heeft gepubliceerd en op jaren ervaring kan terugblikken. Het nummer van 9 januari is 194 bladzijden dik, met een 66 bladzijden tellend prijzenkatern van nieuwe en tweedehandsauto’s en een uitgebreide zoekertjesrubriek. De Autogids brengt drie zeer gedetailleerde wegtests, zijn unieke referendum van de eigenaars (over de Honda Civic 1400 uit 1995), een salonspecial en een aantal rubrieken over o.a. recht en techniek. Die technische rubriek wordt vaak door Paul Frère geschreven en staat qua niveau hoog boven wat men elders leest. De teksten van de Autogids mogen dan stilistisch niet altijd op punt staan, de informatie is zeer degelijk, soms op het saaie af. Bovendien zijn de redacteurs niet vies van serieuze kritiek – een zeldzaamheid in de autowereld.

Het maandblad Autoscoop is aan zijn derde jaargang toe en brengt in zijn februarinummer dat 130 bladzijden dik is (waarvan 45 bladzijden prijzenkatern met zoekertjes), drie vergelijkende tests, een paar ‘eerste indrukken’ van nieuwe wagens en drie individuele proefritten, naast een salon special met wat extra bladzijden over motoren. Van de vier bezit het de beste lay out, laat een verzorgde indruk na, brengt fraaie foto’s en blinkt uit door zijn rubriek zoekertjes-met-foto. De rubriek ‘klassiek’ blijft beperkt tot een deel van de geschiedenis van de Auto van het Jaar, opgewarmde kost dus. Interessant is het verhelderende stuk over het begrip lichte vrachtwagen, hoe een wagen kan omgebouwd worden tot een lichte vrachtwagen en welke de fiscale voordelen ervan zijn. Autoscoop dat 100 frank kost, is een product van Meta Media N.V., dat met veel succes het blad Motoren & Toerisme uitgeeft

De vier bladen ontlopen elkaar niet echt. De Autogids blijft uitblinken door sérieux en technische kennis, en houdt met zijn veertiendaagse verschijning een bepaalde actualiteitsvoorsprong, Auto lonkt naar de populaire markt en valt daardoor ten prooi aan versnippering, Autoscoop bezit potentieel en kan nog voor een beloftevolle jongere doorgaan, en Autokrant Magazine heeft voor een maandblad te weinig body. Geen van alle besteedt aandacht aan aantrekkelijke, leesbare verhalen. Nergens vinden we een stijl die highly literate, comfortably personal, appropriately technical, adequately anecdotal, mildly scholarly, gently judgmental and entirely honest is, zoals de aanpak van L.J.K. Setright, onze zeer gewaardeerde Engelse collega, onlangs in Classic & Sports Car werd omschreven en die we bijvoorbeeld tot voor kort terugvonden in het Engelse maandblad Car. Dat blad behield tot aan zijn dood een plaats vrij voor de chroniqeur George Bishop die de ruimte gebruikte om over eten en drinken op persvoorstellingen te schrijven.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content