Vooral voor jongeren valt het bezit van een auto tegenwoordig duur uit. Een aantal van hen maakt daarom handig gebruik van de lagere tarieven van autobelasting en verzekering die voor oldtimers gelden. In de praktijk gaat het om auto's die meer dan vijfentwintig jaar geleden in het verkeer werden gebracht, dat betekent vóór 1988. Dat lijkt aardig ver weg, maar auto's uit de jaren zeventig en tachtig waren vaak al heel betrouwbare kompanen. We denken aan de eerste generatie van de VW Golf, die al in 1974 werd gelanceerd, aan de Fiat Ritmo of de Ford Capri, die bovendien uitgroeide tot een icoon. Maar ook lelijke eenden, Mini's, Land Rover Defenders en sportieve Ford Escorts vallen in deze categorie.
...

Vooral voor jongeren valt het bezit van een auto tegenwoordig duur uit. Een aantal van hen maakt daarom handig gebruik van de lagere tarieven van autobelasting en verzekering die voor oldtimers gelden. In de praktijk gaat het om auto's die meer dan vijfentwintig jaar geleden in het verkeer werden gebracht, dat betekent vóór 1988. Dat lijkt aardig ver weg, maar auto's uit de jaren zeventig en tachtig waren vaak al heel betrouwbare kompanen. We denken aan de eerste generatie van de VW Golf, die al in 1974 werd gelanceerd, aan de Fiat Ritmo of de Ford Capri, die bovendien uitgroeide tot een icoon. Maar ook lelijke eenden, Mini's, Land Rover Defenders en sportieve Ford Escorts vallen in deze categorie. Het vinden van zo'n youngtimer is eigenlijk de moeilijkste opdracht. In het ideale geval gaat het om uitstekend onderhouden exemplaren met relatief weinig kilometers op de teller. Die blijken meestal in het bezit van het spreekwoordelijke oude dametje (of haar rustige echtgenoot) dat maar één keer per week langsging bij een goede bekende. Erg pittig zijn die gave auto's meestal niet, want ze werden vaak wat te braaf opgevoed, lees : nooit hoog in de toeren gejaagd, waardoor de motor weinig slijtage ondervond maar ook wat gezapig werd. Daar staat tegenover dat ze met liefde werden onderhouden. Een erg aanlokkelijk aspect aan youngtimers is ongetwijfeld dat ze van een grote mechanische eenvoud waren. Als je hun motorkap opent, zie je naast de motor je eigen schoenen, terwijl moderne auto's volgestouwd worden met allerhande attributen - van airco tot turbo's - waardoor je nergens makkelijk bij kan. Maar bovenal reden die young- timers zonder hulp van elektronica, de kopzorg van elke doe-het-zelver. Wie zo'n Opel Kadett of een Renault 16 in huis haalt, kan tot zijn vreugde vaststellen dat een Engelse sleutel en wat basisgereedschap volstaan om het ding aan de praat te houden. Nogal wat jonge bezitters ervaren dat zo'n youngtimer alleen een beetje liefderijke zorg behoeft, en dat ze er tijdens het knutselen aan gehecht geraken. Kortom, de eigenaars ervan combineren lage kosten met een prettige vorm van arbeidsvreugde. Het fenomeen mag bij ons dan vrij beperkt in omvang blijven, in Nederland brengt het tijdschrift AutoWeek al geregeld de speciale editie Classics & Youngtimers uit. Daarin verscheen onlangs een grappige vergelijkingstest van zes auto's uit 1978. Een Fiat Ritmo, een Simca 1100, een Opel Kadett, een Austin Allegro, een Renault 14 en een Simca Horizon namen het tegen elkaar op. Ze bleken alle over een bescheiden vermogen te beschikken (48 tot 65 pk) maar hadden dan weer het voordeel een laag gewicht mee te torsen (van 796 tot 943 kg) waardoor ze toch aanvaardbare prestaties neerzetten. In Frankrijk heeft het verschijnsel al een zekere omvang. Fans worden op hun wenken bediend in het maandblad Youngtimers, dat naast reportages en vergelijkingstests ook veel zoekertjes brengt. In het laatste nummer werd voor de twijfelaars een prijslijst gepubliceerd met schattingen voor de 560 meest populaire modellen, waarbij de prijzen golden voor exemplaren in zeer goede algemene staat. Nuttige lectuur voor wie zich aangetrokken voelt tot het verschijnsel, maar nog in het duister tast omtrent de kosten. Uit die lijst blijkt dat een BMW 316 uit 1985 niet meer dan 1500 euro hoeft te kosten en dat een gave Range Rover van de eerste generatie zo'n 7000 euro waard is. Een nog altijd verblindend mooie Peugeot 504 coupé, vormgegeven door Pininfarina, hoeft niet meer dan 7800 euro te kosten en een opwindende Saab 900 turbo wisselt voor 4700 euro van eigenaar. Dat moet handige jongelui aan het denken zetten. En dan hadden we het nog niet over dat unieke gevoel van exclusiviteit, dat de bezitter van zo'n vintage karretje er zomaar bij krijgt. Info : www.youngtimerpagina.nl, www.youngtimers80.net, www.amyoungtimers.nlDOOR PIERRE DARGEWie zo'n Opel Kadett of Renault 16 in huis haalt, stelt tot zijn vreugde vast dat wat basis-gereedschap volstaat om het ding aan de praat te houden